«۳میلیون موتورسیکلت در شهر تهران، برابر۲۱میلیون خودرو آلودگی ایجاد می‌کند»؛ این مطلب را رئیس کمیسیون سلامت، ‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اعلام کرد.

 رحمت‌الله حافظي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به صحبت‌هاي آخوندي، وزير راه‌وشهرسازي درخصوص اينكه هزاران ميليارد براي پاكسازي هواي شهر تهران هزينه شده اما يك روز هم هواي سالم نداريم، اظهار داشت: هواي شهر يك موضوع فراسازماني است به همين دليل انتظار نداريم كه سازمان حفاظت محيط‌زيست و شهرداري تهران به تنهايي اقداماتي انجام دهند كه خروجي آن رفع آلودگي هوا باشد. وي با بيان اينكه هم‌اكنون براساس گزارش‌هاي به‌دست آمده، بيش از 75درصد علت آلودگي هوا را آلاينده‌هاي متحرك مانند خودروها و موتورسيكلت‌ها تشكيل مي‌دهند، تأكيد كرد: امروزه هر موتورسيكلت 7برابر يك خودرو آلايندگي ايجاد مي‌كند كه مساوي با 21ميليون خودرو مي‌شود. وي اعلام كرد با توجه به‌وجود 4ميليون خودرو و 21ميليون موتورسيكلت، مي‌توان گفت 25ميليون وسيله نقليه در شهر تهران تردد مي‌كنند كه هر كدام منبع عظيم آلايندگي در شهر تهران هستند.

حافظي با تأكيد بر اينكه بايد براساس اولويت‌بندي، براي كاهش اين منابع عظيم آلايندگي تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي كنيم، تصريح كرد: زماني كه مي‌دانيم موتورسيكلت‌هاي موجود در بازار، موتوري غيراستاندارد دارند و با سوخت فسيلي كار مي‌كنند، بايد براي آنها چاره‌اي بينديشيم. به گفته وي بدون ترديد تا زماني كه خط توليد موتورسيكلت‌ها به موتورسيكلت برقي تبديل نشود، نبايد انتظار بهبود وضعيت هوا را داشته باشيم. وي تأكيد كرد كه همه دستگاه‌هاي متولي واردات موتورسيكلت مانند سازمان حفاظت محيط‌زيست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و اتاق بازرگاني، همه بايد دور يك ميز بنشينند و يك‌بار براي هميشه تكليف موتورسيكلت‌هاي وارداتي بنجل چيني كه از يك‌سو اقتصاد كشور را مي‌بلعند و از سوي ديگر به سلامت مردم آسيب مي‌زنند را تعيين تكليف كنند. اين عضو شوراي شهر تهران گام بعدي را استانداردسازي خودروها توسط اين ارگان‌ها دانست چراكه طي چند سال گذشته برخلاف اينكه به‌خودروسازان تكليف شده كه بايد خودروي استاندارد بسازند، هيچ اتفاقي در اين زمينه روي نداده است.

کد خبر 342619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار