سید محمد فخار : یک میلیون موتورسیکلت بنزینی فعال پایتخت چه سرنوشتی خواهند داشت؟ تا آغاز زمان تغییرات برای این وسایل نقلیه آلاینده تنها ۲‌ماه مهلت باقی مانده است.

هيأت وزيران در جلسه ١٩خرداد امسال خود 3مصوبه براي ساماندهي و كاهش استفاده از موتورسيكلت‌هاي بنزيني كاربراتوري داشت كه هنوز راه زيادي تا فراهم شدن زيرساخت‌هاي آن وجود دارد اما مي‌تواند فصلي نو در روند حضور اين وسايل نقليه كوچك اما آلاينده باشد. در اين مسير شهرداري تهران با برنامه ويژه خود درنظر دارد ايده موتورهاي برقي را در شهر گسترش دهد تا در كنار از رده خارج كردن موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري، گزينه‌اي پاك را پيش روي شهروندان قرار دهد اما پليس راهور اعلام كرده هيچ برنامه جديدي براي اقدامات پيش رو ندارد.

  • تغييرات جديد چيست؟

طــبـق مــصــوبــه شـمــاره «٣٨٤٥٤ /ت ٥٣١٧٢ ه» هيأت وزيران، از ابتداي پاييز امسال وزارت صنعت و معدن و پليس راهور بايد از توليد و شماره‌گذاري موتورسيكلت‌هاي بنزيني جلوگيري كنند. همچنين از روز نخست مهر استفاده از موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري توسط دستگاه‌هاي دولتي (به استثناي اورژانس)، شهرداري‌‌ها (به استثناي آتش‌نشاني) و پيمانكاران آنها در كلانشهرها ممنوع خواهد بود. در سومين گام خريد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري توسط دستگاه‌هاي دولتي نيز از ابتداي پاييز ممنوع خواهد بود. بدين‌ترتيب دولت براي كاهش موتورهاي كاربراتوري گام مهمي برداشته اما اين گام به همراهي بازوي اجرايي يعني پليس راهور نياز دارد.

  • حضور 600پيك موتوري سبز در پايتخت

شهرداري تهران در ضلع ديگر تغييرات قرار است طرح «پيك موتوري سبز» را از نيمه دوم سال در هسته مركزي پايتخت اجرايي كند؛ طي آن 600موتور برقي در منطقه 12وارد ناوگان پيك موتوري مي‌شوند. به گفته وحيد حسيني مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران، موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري هم‌اكنون با حضور بي‌شمار خود آلودگي هواي زيادي در سطح شهر ايجاد مي‌كنند، اما در مقابل گسترش فرهنگ استفاده از موتور برقي مي‌تواند موجب كاهش چشمگير آلودگي هوا در تهران شود. حسيني درباره طرح پيك موتوري سبز گفت: شهرداري تهران طرحي با عنوان «پيك‌هاي سبز موتوري» در دست اجرا دارد. شركت پيك بادپا كه حمل بار خرد در منطقه بازار تهران را انجام مي‌دهد هم اعلام آمادگي كرده كه در 6نقطه از منطقه 12از موتورهاي برقي استفاده كند و شهرداري تهران نيز اين نقاط را به ايستگاه شارژ مجهز مي‌كند. به گفته حسيني قرار است اين 6نقطه در منطقه 12با همكاري نهادهاي خدماتي منطقه بازار به 12نقطه افزايش يابد. در طرح پيك‌هاي سبز موتوري قرار است 50موتور برقي در هر 12نقطه مورد بهره‌برداري پيك‌هاي موتوري قرار گيرند. بدين‌ترتيب تعداد پيك‌هاي سبز موتوري به 600دستگاه خواهد رسيد. انتشار آلايندگي موتورسيكلت‌هاي برقي چه به لحاظ آلودگي صدا و چه آلودگي هوا صفر است.

  • آلودگي؛ ثمره تردد يك ميليون موتور

يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه موتورسيكلت‌هاي بنزيني براي تهران ايجاد مي‌كنند، ميزان بالاي انتشار آلايندگي روزانه آنها در هواي شهر تهران است.يك ميليون موتورسيكلت هر روز در شهر فعاليت مي‌كنند و 286تن مونواكسيد كربن، 100كيلوگرم دي اكسيد گوگرد، 7.9تن دي اكسيد نيتروژن، 83تن تركيبات آلي فرار و 2.6تن ذرات معلق توليد مي‌كنند. اين گازهاي آلاينده با انجام تنظيم موتور و معاينه فني مستمر به كمترين حد خود خواهد رسيد.

  • پليس هيچ برنامه جديدي ندارد

بي شك مهم‌ترين عنصر تغييرات در عرصه وسايل نقليه پايتخت پليس است كه ضمانت اجرايي چون جريمه و توقيف وسايل را در اختيار دارد. در عين حال از سوي بالاترين مقام اجرايي اين نهاد در تهران اعلام شد كه پليس راهور هيچ برنامه جديدي براي ساماندهي موتورها ندارد. سردار تيمور حسيني رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ درباره ساماندهي موتور سيكلت‌ها در پايتخت به آنا گفت: ما در بحث موتورسيكلت‌ها بيشتر از اينكه به سراغ علت برويم به سراغ معلول رفته‌ايم و با معلول برخورد كرده‌ايم. تا زماني كه ما علت‌ها را ريشه‌يابي و حل نكنيم هيچ اتفاق خاصي نمي‌افتد. اشاره سردار حسيني به لزوم برخورد با علت در شرايطي است كه چندي پيش سخنگوي نيروي انتظامي از وجود بيش از يك ميليون موتورسيكلت در پاركينگ‌‌هاي پليس خبر داد كه بخش مهمي از آن رها شده است.

کد خبر 340801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار