همشهری آنلاین: معاون اجتماعی وزارت بهداشت، از راه اندازی سامانه یاس ۱۹۰، برای آشنایی خیرین با نیازمندی‌های حوزه سلامت خبر داد.

سید محمد هادی ایازی

به گزارش همشهري آنلاين از وبدا، دکتر سید محمد ایازی، با اعلام این خبر گفت: از گذشته مشارکت خیّرین را در حوزه سلامت و در اقصی نقاط کشور به صورت گسترده داشته ایم و به منظور دسترسی آسانتر خیّرین با نیازهای مراکز درمانی و بهداشتی، سامانه 190 را راه اندازی کردیم.

وی در ادامه در تشریح چگونگی و روند کار این سامانه گفت: زمانی که وارد سامانه 190 می‌شوید نقشه کشور بر روی صفحه ظاهر و نیازهای کشور در مناطق مختلف، در رنگ بندی‌های مشخص ، دیده می‌شود.خیّرین محترم در صورتی که علاقمند به مشارکت باشند می‌توانند استان ، شهر و حتی یک بیمارستان مدنظر خود را انتخاب کنند که بعد از انتخاب گزینه، وضعیت و نیازمندی‌های مالی محل مورد نظر خیر به صورت واضح و مشخص ارائه می‌شود به عنوان مثال اعلام مي‌شود که نیاز به اتاق عمل، دستگاه و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی ، اورژانس و یا دیگر بخش‌ها یا تجهیزارت وجود دارد.

دکتر ایازی گفت: در این سامانه نیازمندی‌های ریالی و مالی پروژه نیز به طور خاص مشخص شده است که خیّر می‌تواند وارد قسمت مثلا اتاق عمل شده و هر مقدار کمک مالی که بخواهد از طریق ورود به درگاه، واریز کند.بعد از پرداخت پول از طریق درگاه ، کد رهگیری ارائه می‌شود و خیّر با کد رهگیری اعلام شده می‌تواند از پیشرفت فیزیکی آن پروژه در طول اجرای کار مطلع شود.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: حسن انجام این کار در این است که خیّر حتی اگر در خارج از کشور هم باشد علاوه بر اینکه می‌تواند در هر کجا که تمایل دارد کمک مالی کند ، می‌تواند از آخرین وضعیت پیشرفت پروژه نیز مطلع شود.

وي افزود : برای اینکه مردم مطلع شوند که چگونه می‌توانند کمک‌های خود را به حوزه سلامت و درمان ارایه دهند، بزودی کمپینی را طراحی و به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این که کمک خیرین تنها ساخت بیمارستان‌ها و فقط محدود به حوزه درمان نیست، افزود: اتفاقا اولویت اول ما در حوزه پژوهشی است و اگر خیّری تمایل داشته باشد می‌تواند در این بخش از واکسن گرفته تا فعالیت‌های مختلف پژوهشی کمک کند.

دکتر ایازی کمک به فعالیت‌های بهداشتی، دانشجویی و توسعه مراکز آموزش پزشکی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: خیّرین می‌توانند در ساخت خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت، توسعه خوابگاه‌های دانشجویی و ساخت دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها نیز کمک کنند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت افزود: کمک به توسعه فرهنگ سلامت نیز از دیگر مواردی است که خیّرین سلامت می‌توانند از آن را حمایت کنند؛ حتی خیّرین می‌توانند کلیه هزینه‌های یک سریال یا فیلم سینمایی با محوریت ارتقای فرهنگ سلامتی را تامین کنند.

وی افزود: در گذشته در مورد برخی از مسائل از جمله ایدز به طور شفاف نمی‌توانستیم صحبت کنیم اما در حال حاضر در سریال" پریا " که اخیرا از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود به راحتی در مورد این بیماری صحبت می‌شود و اگر کمک خیّرین را نیز در این حوزه داشته باشیم، بسیار ارزشمند است.

دکتر ایازی در ادامه، بخش انتقال خون را نیز از دیگر حوزه‌هایی برشمرد که با کمک خیّرین می‌توان مراکز انتقال خون را در سراسر کشور توسعه داد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در خصوص چگونگی اداره سایت سامانه یاس 190 گفت: این سایت توسط دولت و خیّرین اداره می‌شود؛ یعنی موسسه ای توسط ما به ثبت رسیده است که سیستم دولتی کاملا بر آن نظارت دارد. پول به شماره حسابی که اعلام شده واریز می‌شود و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ، شهرستان و یا مرکز مورد نظر خیّر قرار می‌گیرد و بر اساس کد رهگیری ارایه شده، خیّر می‌تواند در جریان روند اقدامات قرار گیرد.

دکتر ایازی در خصوص نامگذاری سامانه یاس 190 گفت: یاس به مفهوم یاوران سلامت و 190 نیز برگرفته از سامانه 190 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مي‌باشد.

آدرس سامانه ياس (www.yas190.ir) است.

کد خبر 342555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha