رئیس شورای رقابت به صراحت معاملات تو در تو و ضربدری در سهام خودروسازان را غیرقانونی خواند و از مخالفت قاطع این شورا با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا خبر داد.

رضا شيوا كه عصر ديروز در يك نشست خبري در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد، گفت: طبق بند سوم مصوبات شصت و سومين جلسه شوراي رقابت در تاريخ 28 فروردين90 معاملات عمودي و تودرتوي شركت‌ها، به‌ويژه شركت‌هاي خودروساز، در بورس ممنوع است. به گفته شيوا، اين مصوبه قانوني تأكيد دارد: «به‌منظور جلوگيري از ايجاد تمركز عمودي در بازار خودرو مقرر مي‌شود كه بنگاه‌هايي كه رابطه عمودي با شركت‌هاي خودروساز دارند از قبيل قطعه‌سازان و تشكل‌هاي آنها مجاز به داشتن عضو در هيأت مديره خودروسازان نيستند. سازمان بورس مكلف است موضوع را بررسي و موارد خلاف را گزارش دهند و دستور اصلاح را به سهامداران صادر كند.»

رئيس شوراي رقابت تأكيد كرد: متأسفانه شواهد نشان مي‌دهد كه اين نوع معاملات در شركت‌هاي خودرو‌ساز انجام شده است.
او افزود: براي روشن‌شدن موضوع نامه‌اي را به سازمان بورس ارسال كرده‌ام. پس از دريافت گزارش آن سازمان جزئيات اين معاملات را در نشست اعضاي شوراي رقابت مطرح مي‌كنيم و تصميم‌هاي لازم را اتخاذ خواهيم كرد.

شيوا افزود: شوراي رقابت شيوه كنوني معاملات تودرتوي سهام خودروسازان را برخلاف مقررات و غيرقانوني مي‌داند.
شيوا با اشاره به ماجراي پيش آمده در بازار عرضه محصولات پتروشيمي گفت:

شوراي رقابت با خروج محصولات پتروشيمي از بورس كالا مخالفت كرده و به مركز ملي رقابت 3‌ماه فرصت داده تا ضوابط فعاليت در بازار پتروشيمي را مشخص كند. اين ضوابط امروز (دوشنبه) اعلام خواهد شد. او تصريح كرد: پيشنهاد مركز ملي رقابت اين است كه كارگروهي براي نظارت بر فعاليت توليدكننده‌ها و مصرف‌كننده‌هاي پتروشيمي تشكيل شود و بر معاملات اين محصولات در بورس كالا نظارت كند.رئيس شوراي رقابت ادامه داد: اين كارگروه بر همه جوانب بازار محصولات پتروشيمي در بورس‌كالا نظارت خواهد داشت.

کد خبر 342447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha