یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جبهه‌ سیاسی "کنگره ملی آفریقا" در آفریقای جنوبی، برای نخستین بار پس از فروپاشی نظام تبعیض نژادی در این کشور، با شکست سنگینی روبرو شد و در انتخابات محلی ۵ اوت در تمام شهرهای بزرگ این کشور اکثریت آرا را از دست داد.

حزب کنگره ملی آفریقا

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، جبهه‌ سیاسی "کنگره ملی آفریقا" که از اتحاد سه حزب تشکیل شده، پس از ۲۰ سال حکومت در آفریقای جنوبی در انتخابات محلی این کشور متحمل شکست سختی شد. این اتحاد هر چند توانست ۵۶ درصد آرا را در سراسر کشور از آن خود کند، با این‌حال بخش بزرگی از رای‌دهندگانش را که در شهرهای بزرگ مانند ژوهانسبورگ، پرتوریا و پورت الیزابت زندگی می‌کنند، از دست داد. در انتخابات محلی سال ۲۰۱۱، این جبهه توانسته بود ۶۶ درصد آرا را کسب کند.

به گفته‌ی کارشناسان مسئولیت این شکست تاریخی به عهده‌ی دولت کنونی به ریاست جمهور جاکوب زوما است که در اثر اتخاذ سیاست‌های اشتباه و رواج رشوه و فساد در دستگاه اداری در ظرف ۷ سال گذشته اقتصاد این کشور را به قهقرا کشانده است.

او بارها به دلیل نقض اصول قانون اساسی مورد انتقاد و استیضاح مجلس قرار گرفته و یک بار به حکم دادگاه به بازپرداخت بخشی از ۱۶ میلیون دلار بودجه‌ی دولتی‌ای که صرف منزل شخصی خود کرده، محکوم شده است.

بزرگ‌ترین برنده‌ی انتخابات، حزب لیبرال "اتحاد دموکراتیک" به رهبری موسی مایمن، رقیب جاکوب زوما است.

کارشناسان معتقدند که اهمیت این انتخابات، بیش از آن است که تاثیر آن تنها در محدوده‌های محلی مورد ارزیابی قرار گیرد. گفته می‌شود که امکان برکناری جاکوب زوما از ریاست حزب برای جلوگیری از گسترش بیشتر نارضایتی مردم در جلسه‌ی آتی جبهه‌ی "کنگره ملی آفریقا" منتفی نیست. این جبهه‌به رهبری نلسون ماندلا، ده‌ها سال علیه آپارتاید و حکومت اقلیت سفیدپوست حاکم بر آفریقای جنوبی مبارزه کرد.

کد خبر 342416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha