یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر گوشه‌ای از این دنیا اعجازی از قدرت خداست. انگار همه چیز آینه هم است که سلسله وار به قدرتی خارق‌العاده می‌رسد.

 هر آفرینشی یادآور آفرینشی دیگر و تأثیرگذار بر آن. جای دوری نروید. همین میوه‌ها و مواد غذایی که روزانه با آن‌ها در تماس هستید را با دقت بیشتری نگاه کنید. خواهید دید برخی میوه‌ها و سبزیجات شبیه برخی اعضای بدن هستند و دست بر قضا تأثیر زیادی نیز در سلامت آن عضو بخصوص دارند. مثلاً گردو شبیه مغز است و از زوال عقل پیشگیری می‌کند، کرفس شبیه استخوان است و تأثیر زیادی در استحکام آن ها دارد، لوبیا شبیه کلیه‌هاست و به تمیزی آن‌ها کمک می‌کند و غیره. با کمی دقت متوجه خواهید شد که خوشه انگور نیز شبیه قلب و اتفاقاً تأثیر زیادی نیز در ارتقای سلامت آن دارد. در این مطلب شما را بیشتر با اثرات مثبت این میوه روی سلامت باارزش‌ترین گنجینه بدن صحبت خواهیم کرد. لطفاً با ما همراه باشید.

انگور

  • قلب یعنی همه چیز

قلب یک ارگان بسیار مهم در بدن انسان است. عضوی حساس و آسیب‌پذیر که باید مراقب سلامتی آن بود. در واقع اگر قصد دارید زیاد عمر کنید باید بیشتر به فکر سلامتی قلب نازنینتان باشید. قبل از هر چیز استرس و غصه را از خود دور کنید و اجازه ندهید قلبتان بشکند. سپس با مصرف مواد غذایی مناسب و همچنین تحرک بدنی مناسب بیماری‌های قلبی را از خود دور کنید. انگور یکی از میوه‌های پرخاصیتی است که تأثیر زیادی در سلامت قلب دارد که در ادامه به جزئیات آن بیشتر اشاره می‌کنیم.

  • انگور میوه‌ای هزاران ساله

هزاران سال است که میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان انگور می‌خورند و نسبت به ارزش غذایی آن آگاه هستند. باید بدانید که هر 100 گرم از این میوه حاوی 82 گرم آب، 0.10 گرم فیبر، 18 گرم کربوهیدرات، 0.65 گرم پروتئین، 0.40 گرم لیپید و 68 کیلوکالری است. علاوه بر این انگور حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به سلامت قلب و افزایش امید به زندگی کمک می‌کنند.

  • چرا انگور چرا قلب؟

انگور به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های متنوع و پولیفنول‌هایی که در دانه‌های آن وجود دارد به سلامت قلب کمک می‌کند. پولیفنول‌ها مولکول‌هایی هستند که با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و به کاهش فشارخون کمک کرده و سلامت قلب را ارتقا می‌دهند. این ترکیبات مفید خاصیت انعطاف‌پذیری عروق خونی را بالا می‌برند. انگور به ویژه سرشار از فلاوونوئیدها است که بسیار قوی بوده و حافظ سلامت دستگاه قلب و عروق هستند.

باید بدانید که یکی از رنگدانه‌های موجود در انگور قرمز (نه سفید) کرستین است که تأثیر ویژه‌ای در تنظیم میزان کلسترول خون و ممانعت از اکسایش کلسترول بد خون می‌شود. حتماً می‌دانید که افزایش کلسترول باعث بروز پلاک‌هایی در رگ‌ها شده و در نهایت منجر به مسدود شدن آن‌ها می‌شود. یادتان باشد که انگور همچنین حاوی پتاسیم است که تأثیر بسزایی در سلامت قلب دارد چون به کنترل فشارخون کمک می‌کند.

سفید یا قرمز؟ مسئله این است!

حتماً می‌دانید که انواع انگور با رنگ‌های مختلف وجود دارد که هر کدام خواص ویژه خود را دارند. در خصوص تأثیر انگور روی قلب بهتر است در بین انگور سفید و قرمز به سراغ دومی بروید. بدون شک بین این دو تفاوت وجود دارد البته نه زیاد! در هر حال نتایج پژوهش‌ها نشان داده‌اند که پولیفنول‌های موجود در انگور قرمز دو برابر بیشتر از هم نوع سفید آن است. بنابراین خاصیت آنتی اکسیدانی آن نیز دو برابر بیشتر است.به همین دلیل نیز تأثیر بیشتری در سلامت قلب دارد.

همان طور که می‌بینید قلب ما قرمز است و انگور قرمز شبیه آن و تأثیرگذارتر بر آن است. پس برای سلامت گنجینه‌تان انگور قرمز میل کنید.انگور یا آب انگور؟

اگر تا اینجا متقاعد شده‌اید که انگور برای سلامتی مفید است احتمالا این سوال به ذهنتان رسیده این میوه را به چه شکلی باید مصرف کرد. بهتر است بدانید فرقی نمی‌کند. شما به هر شکلی که دوست دارید انگور میل کنید. مصرف آن به صورت میوه یا آب انگور خواص انگور را وارد بدنتان خواهد کرد. توصیه می‌کنیم برای افزایش میزان مصرف این میوه پرخاصیت از آن در سالاد میوه نیز استفاده کنید. اگر طرفدار آب میوه‌ها هستید سعی کنید از انواع خانگی آن‌ها استفاده کنید.

انگور قرمز و سفید

  • تکلیف کشمش چه می‌شود؟

کشمش نیز اثرات خود را بر بدن دارد. یادتان باشد که کشمش پرکالری‌تر از انگور تازه است و البته برای ورزشکاران بسیار مفید خواهد بود. باید بدانید که هر 100 گرم کشمش 267 کیلوکالری دارد در حالی که کالری همین میزان انگور تازه زیر 100 کالری است. اگر دیابت دارید بهتر است از مصرف کشمش زیاد بپرهیزید.

  • چند نکته کلی

افرادی که روده‌های حساسی دارند نباید در مصرف هسته انگور زیاده روی کنند چون نمی‌توانند آن‌ها را به خوبی تحمل کنند.
یادتان باشد که انگور خاصیت ضدسرطانی نیز دارد و از هسته آن در حوزه زیبایی بسیار استفاده می‌کنند. اکثر کرم‌ها و محصولات آرایشی حاوی روغن هسته انگور هستند. چون سرشار از پولیفنول‌ها بوده و برای مقابله با پیری پوست فوق العاده عمل می‌کند. شما می‌توانید از این روغن برای افزایش سلامت پوستتان یا ماساژ استفاده کنید.

همچنین می‌توانید برای ارتقای سلامت قلب و عروقتان از روغن هسته انگور در آشپزی نیز استفاده کنید.

منبع: تبيان

کد خبر 342398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha