شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم‌زاد: شنا اگرچه بخش جدایی‌ناپذیر تابستان است اما اگر مراقب نباشید، همین ورزش مفرح می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

شناکردن

از احتمال غرق‌شدگي كه بگذريم، شنا مي‌تواند براي پوست‌و‌مو، چشم، گوارش يا حتي گوش شما هم مضر باشد. با دكتر مريم طباطبايي، متخصص پوست و دكتر رضا رشيدي، پزشك عمومي، درباره خطرات احتمالي شنا صحبت كرديم و توصيه‌هاي او را پرسيديم كه در ادامه مي‌خوانيد.

  • ميكروب‌ها در بدن شما

آب‌خوردن حين شنا اتفاق رايجي است. هميشه اين احتمال وجود دارد كه آب وارد مجراي گوارشي شما شود و اين درست لحظه‌اي است كه درمعرض ميكروب‌هاي مختلف قرار مي‌گيريد. وارد شدن اين ميكروب‌ها به بدن با علائمي مثل اسهال و استفراغ يا تب همراه است و در موارد جدي‌تر ممكن است باعث ابتلاي شما به تيفوئيد، التور و هپاتيت A و E شود. شايد بپرسيد اين ميكروب‌ها با وجود مواد ضدعفوني‌كننده‌اي كه در آب استخر ريخته مي‌شود، چطور زنده مي‌مانند؟ پاسخ اين است كه مواد ضدعفوني‌كننده آب معمولا به سرعت تجزيه شده و به باكتري اجازه رشد مي‌دهند. تنها راه پيشگيري از ابتلا به اين ميكروب‌ها رعايت بهداشت از سوي خود شناگران است و اينكه اگر اخيرا دچار دردهاي معده و شكم، اسهال و استفراغ يا دل‌پيچه بوده‌اند به استخر نروند. همچنين هميشه بايد قبل از رفتن به استخر دوش بگيريد و اگر فرزند كوچكي داريد كه از پوشك استفاده مي‌كند يا كنترل ادرار و مدفوع ندارد، به او اجازه وارد شدن به استخر را ندهيد. بد نيست بدانيد كه احتمال ابتلا به بيماري‌هاي عفوني گوارشي در دريا يا رودخانه‌ها بيشتر است چون علاوه بر انسان‌ها، حيوانات هم ممكن است در اين آب‌ها تردد كنند و آلودگي‌هاي خطرناكي از خود به‌جا بگذارند.

  • دردسرهاي كلر

كلر گندزدا، pH آب را افزايش مي‌دهد و مقدار زياد pH ممكن است باعث سوزش چشم يا پوست شود. همچنين كلر، ساختار مو را خراب و آن را مجعد و فر مي‌كند.كلر، مي‌تواند مس را در خود حل كند كه اين خاصيت باعث مي‌شود رنگ مو تغيير كند، به همين دليل بايد افراد حتما از كلاه شنا استفاده كنند و بعد از شنا نيز دوش بگيرند. كلر، حتي بعد از چندبار شستن معمولا روي پوست باقي مي‌ماند، بنابراين علاوه بر دوش گرفتن بعد از شنا، وقتي به خانه رسيديد هم بايد دوش بگيريد. اگر نگران خشك‌شدن پوست‌تان بعد از شنا‌كردن هستيد، بعد از دوش گرفتن، به كل بدنتان روغن زيتون يا لوسيون مرطوب‌كننده بماليد. استنشاق طولاني‌مدت مقادير كم‌كلر موجود در سطح آب ممكن است اثرات مخربي روي ريه‌ها بگذارد، به‌خصوص در كساني كه آسم دارند.

  • بيماري گوش شناگر

رايج‌ترين مشكلي كه براي شناگران به‌وجود مي‌آيد، التهاب گوش خارجي است كه در بيان عامه، به آن عفونت گوش گفته مي‌شود. اين مشكل وقتي به‌وجود مي‌آيد كه آب در گوش خارجي بماند و باعث رشد قارچ و باكتري در آن شود. التهاب گوش خارجي علائمي مثل درد، تورم و خارش دارد و در برخي موارد بايد گوش را شست‌وشو دهيد يا آنتي‌بيوتيك مصرف كنيد تا علائم برطرف شوند. براي پيشگيري از اين مشكل، بايد بعد از شنا گوش‌هاي خود را خوب خشك كرده و با گوش پاك‌كن آب باقيمانده در گوش را خارج كنيد. همچنين بهتر است سر خود را به يك سمت خم كنيد تا آب راحت‌تر از گوشتان خارج شود. گاهي وقت‌ها استفاده از باد ملايم يك سشوار هم مي‌تواند به خشك شدن گوشتان كمك كند.

  • مشكلات تنفسي و شنا كردن

ميكروب‌هاي موجود در آب حتي مي‌توانند از راه تنفس هم جذب شوند و عفونت ريه را در پي داشته باشند. عامل اين مشكل يك ويروس باكتري خطرناك به نام لژيونلا است كه در آب‌هاي گرم ضدعفوني‌نشده زيست مي‌كند. بنابراين بهتر است دور آبگرم‌هاي سنتي، حوضچه‌هاي طبيعي، رودخانه‌ها و آب‌هاي جاري را براي شنا كردن خط بكشيد. اين باكتري مي‌تواند باعث بيماري لژيونر شود كه علائم آن سرفه، تنگي‌نفس، درد قفسه سينه، تب، لرز و درد عضلاني است. درمان اين بيماري در مراحل اوليه با آنتي‌بيوتيك است اما اگر سيستم ايمني ضعيف باشد، مثلا در كودكان يا افراد مسن، اين بيماري مي‌تواند به قيمت جانشان تمام شود.

  • توصيه‌هايي براي شنا در دريا

بلافاصله بعد از آبتني در دريا لباس‌هاي شنايتان را درآوريد و حتما با شامپو، سر و بدنتان را بشوييد. آب دريا به‌دليل تلاطم يا تابش آفتاب ضدعفوني نمي‌شود. آلودگي‌هاي محيطي، فاضلاب‌هايي كه به دريا مي‌ريزند و سموم كشاورزي كه از زمين‌هاي اطراف، آب دريا را آلوده مي‌كنند، باعث مي‌شوند دريا مستعد بيمار كردن شما باشد. اگر فقط بخشي از لباستان در تماس با آب دريا خيس شد، آن را به حال خود نگذاريد تا خشك شود. رطوبت لباس شما فرصت خوبي براي رشد قارچ‌ها و بيماري‌هاي پوستي است. با بدن برهنه از تجهيزات شناي ديگران (جليقه‌هاي نجات، تيوب و...) استفاده نكنيد چون احتمال ابتلا به بيماري‌هاي پوستي وجود دارد. در ساحل حتما از ضدآفتاب استفاده كنيد. يادتان باشد كه سرطان پوست شايع‌ترين سرطان در ايران است و متهم اصلي آن چيزي نيست جز آفتاب. اگر بيش از حد خسته‌ايد، يا گرمازده و سرمازده هستيد، شنا نكنيد. همچنين سعي كنيد هميشه براي شنا، چه در استخر و چه در دريا، حتما يك همراه داشته باشيد. حتي شناگران حرفه‌اي هم شايد عضلاتشان بگيرد.

  • سواركاري ساحلي را بي‌خيال شويد

وقتي به دريا مي‌رويد شايد وسوسه شويد كه يك دور با اسب‌هاي كرايه‌اي لب ساحل بزنيد. اما بايد بدانيد كه اين اسب‌ها ممكن است شما را بيمار كنند. اسب‌هاي كرايه‌اي لب ساحل معمولا تحت مراقبت بهداشتي نيستند و نظارتي بر سلامت آنها صورت نمي‌گيرد. اين يعني احتمال ابتلاي شما به بيماري‌هاي پوستي مشترك ميان انسان و حيوان بسيار زياد است. ساده‌ترين اين بيماري‌ها حساسيت‌هاي پوستي است كه به‌دليل تماس با حشرات ريز و غيرقابل ديدني كه لاي موهاي اسب زندگي مي‌كنند، به‌وجود مي‌آيد. اين حشرات باعث خارش و قرمزي پوست مي‌شوند. همچنين ممكن است در تماس با بدن اسب، دچار قارچ پوستي شويد. جرب‌اسبي يا گال‌اسبي هم بيماري ديگري است كه سلامت پوست شما را تهديد مي‌كند. علاوه بر اين، سواركاري با اسب‌هاي بيمار مي‌تواند شما را در معرض بيماري‌هاي جدي‌تري هم قرار دهد كه مشمشه، كزاز يا سياه‌زخم تنها بخشي از آنها هستند. چكار كنيم تا دچار اين بيماري‌ها نشويم؟ پاسخ ساده است! قيد سواركاري چند دقيقه‌اي كنار ساحل را بزنيد.

کد خبر 342257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha