دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: تازه به نیمه نخستین ‌ماه تابستان رسیده‌ایم، اما گرمای هوا و آفتاب سوزان خیلی‌ها را کلافه کرده.

دمای ذوب‌مان را بالا ببریم

 روزهاي گرم تابستان هنوز به اوج خودش نرسيده و در راه است. خب بهترين راه براي خنك شدن در اين روزهاي داغ چيست؟ اين شايد يكي از مهم‌ترين سؤال‌هايي باشد كه اين روزها لابه‌لاي حرف‌هاي روزمره‌مان مطرح مي‌كنيم و از همديگر جواب مي‌خواهيم. خنك‌پوشي در تابستان، يكي از راهكارهاست، اما بايد حواسمان باشد كه اين خنك‌پوشي بايد همراه با رعايت كردن نكات مربوط به حجاب و عفاف باشد. در ضمن خنك پوشي نبايد باعث شود كه ما آراستگي ظاهرمان را از دست بدهيم. راهنماي اين صفحه به شما كمك مي‌كند تا هم لباس مناسب بپوشيد و هم در روزهاي گرم فصل تابستان، زيادي احساس گرما نكنيد.

  • چه جنسي بپوشيم؟

اولين چيزي كه براي خنك‌پوشي در تابستان بايد به آن توجه كنيد جنس پارچه است. وزن پارچه بستگي مستقيم به جنس آن دارد. اگر خيلي پارچه‌شناس نيستيد پارچه را در دست‌تان نگه داريد و آن را لمس كنيد: اگر سبك باشد، پوشيدن آن براي تابستان مناسب‌تر خواهد بود. سنگيني بيش از حد پارچه به‌احتمال زياد موجب مي‌شود بدنتان عرق كند و در هواي گرم اذيت خواهيد شد. اگر كمي اطلاعات‌تان را در مورد انواع پارچه‌ها افزايش دهيد خودتان هم مي‌توانيد سراغ پارچه‌هاي سبك و خنك برويد. بهترين پيشنهاد اين است كه سراغ پارچه‌هايي برويد كه داراي الياف طبيعي هستند. كدام پارچه‌ها؟ مثلا كتان، پنبه، نخ يا حتي ابريشم مصنوعي(ريون) و خود ابريشم بسيار مناسب اين فصل هستند. اگر به اين پارچه‌ها دقت كنيد داراي بافتي سست با نخ‌هاي ظريف هستند؛ يعني رطوبت و هوا را حفظ نمي‌كنند، اما در عوض بدنتان را سرد نگه مي‌دارند.

  • چه رنگي بپوشيم؟

قانون فيزيك درباره نور و حرارت را كه مي‌دانيد؟ رنگ‌هاي روشن، نور و حرارت را منعكس مي‌كنند. البته اين روشن‌پوشي دليل نمي‌شود كه سراغ رنگ‌هايي برويد كه مناسب سن و جنسيت شما نيست. يادتان باشد اصل اول، آراستگي است. خب پيشنهاد ما چه رنگ‌هايي است؟ رنگ‌هاي سفيد، شيري، كرم، بژ و نخودي در تابستان به خنك ماندن بدن كمك مي‌كنند. همچنين مي‌توانيد لباس‌هايي با رنگ‌هاي خنثي بپوشيد كه در تمام طول سال كاربرد دارند مثل قهوه‌اي كمرنگ، طوسي يا آبي كمرنگ. در تابستان امكان انتقال سريع از فضاي گرم به سرد وجود دارد. رنگ‌هاي تند مي‌توانند مثل رنگ‌هاي تيره عمل كنند؛ مثلا قرمز‌تيره به هيچ وجه باعث خنكي شما در تابستان نمي‌شود و بدتر باعث جذب حرارت مي‌شود. يادتان باشد كه رنگ‌ها اثرات رواني هم دارند؛ مثلا شما وقتي يك نفر با لباس تيره در تابستان مي‌بينيد احساس گرما مي‌كنيد.

  • چه مدلي بپوشيم؟

مهم‌ترين اشتباه در خنك‌پوشي اين است كه فكر كنيم مدل لباس تأثيري در احساس گرماي بدن ما ندارد. در اين فصل ساده‌پوشي يك اصل است. هر قدر از تعداد چين و شكن و لايه و پرپري‌هاي لباس كم شود به‌‌ همان اندازه به خنكي لباس اضافه مي‌شود. يك نكته مهم اين است كه لباس‌تان تنگ نباشد. پوشيدن لباس تنگ در فصل تابستان فرد را در معرض انواع بيماري‌هاي ميكروبي و قارچي قرارمي‌دهد، به‌خصوص كودكان و افراد مسن را كه پوست حساسي دارند. درضمن لباس خيلي گشاد كه برخي‌ها از آن به‌عنوان يك مد ياد مي‌كنند به هيچ وجه باعث آراستگي شما نمي‌شود، پس اعتدال را در اين زمينه نگه داريد و لباس‌هاي نه خيلي تنگ و نه خيلي گشاد بپوشيد. يك تصور خيلي اشتباه هم اين است كه برخي‌ فكر مي‌كنند كه هر چقدر لباس در تابستان‌كوتاه‌‌تر باشد خنك‌تر خواهد بود. لباس، سپري براي محافظت از بدن شما در تابستان است و لباس‌هاي كوتاه شما را در معرض تابش مستقيم خورشيد قرار خواهد داد.

  • بوي بد لباس در گرما

يك مشكل اساسي در تابستان اين است كه لباس‌ها خيلي زود بوي عرق مي‌گيرند و بايد به سرعت تعويض شوند. خب چطور مي‌توان اين زمان را افزايش داد؟ يك اشتباه رايج مخصوصا در آقايان اين است كه فكر مي‌كنند در فصل گرم سال نبايد از زيرپيراهني يا همان زيرپوش استفاده كنند و اينجوري خنك‌تر خواهند بود. اما زيرپوش‌ها، مخصوصا آنهايي كه از جنس نخ و پنبه تهيه شده باشند مثل يك حوله روي بدن عمل مي‌كنند؛ عرق را به‌خود مي‌گيرند و از نشت عرق به پيراهن جلوگيري مي‌كنند. خب همين اتفاق باعث مي‌شود كه ايجاد بوي نامطبوع عرق در لباس به تأخير بيفتد. در ضمن همين زيرپوش مي‌تواند باعث حفاظت شما در مقابل نور آفتاب هم بشود. مهم‌ترين آسيبي كه در اثر ساييدگي لباس تنگ با پوست ايجاد مي‌شود، عرق‌سوز شدن است پس به هيچ‌وجه لباس تنگ نپوشيد تا گرفتار اين عارضه پوستي نشويد.

  • كفش‌ها را دريابيد

خنك‌پوشي فقط مربوط به لباس نيست و كفش‌ها را هم بايد متناسب با فصل گرما انتخاب كرد. هر چقدر كفش‌ها بسته‌تر باشند، هوا را كمتر عبور مي‌دهند و به همين دليل باعث ايجاد تعرق و بوي بد در پا مي‌شوند. يك گزينه خوب استفاده از صندل‌هاست. البته يك نكته هم اين است كه معمولا صندل‌ها، كفش‌هايي رسمي براي محيط اداري به‌حساب نمي‌آيند، كساني كه اين مشكل را دارند مي‌توانند از كفش‌هاي پارچه‌اي يا چرمي استفاده كنند. مسلم است كه نوع پارچه‌اي بسيار خنك‌تر از نوع چرمي خواهد بود. بدترين كفش‌ها براي تابستان هم كفش‌هايي با جنس چرم مصنوعي به‌حساب مي‌آيند. اين تصور اشتباه را هم فراموش كنيد كه جوراب نپوشيدن باعث خنك‌تر شدن شما خواهد شد. جوراب‌هايي با رنگ روشن بهترين گزينه است.

  • مثل كرم ضد‌آفتاب

خيلي‌ها از كرم ضد‌آفتاب استفاده مي‌كنند تا از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت كنند اما نكته جالب ماجرا اينجاست كه در عين حال لباس آستين كوتاه مي‌پوشند و زير نور آفتاب مي‌روند. بهتر است در تابستان بدن خود را با لباس‌هاي بلند بپوشانيد. سعي كنيد لباس‌هاي آستين بلند بپوشيد. بد نيست بدانيد كه SPF (فاكتور محافظت در برابر آفتاب) اكثر لباس‌ها بين ۵ تا ۹ است. لباس‌هاي نخي با بافت فشرده از پوست بيشتر محافظت مي‌كنند.

  • تعريق زياد، تعويض لباس

برخي افراد هستند كه در روزهاي گرم سال بسيار بيشتر از افراد ديگر تعرق دارند. خب توصيه بهداشتي به اين افراد اين است كه حتما هر روز لباس‌هاي خود را تعويض كنند. بوي بدي كه در لباس شما ايجاد مي‌شود، هم براي سلامتي خودتان ضرر دارد و هم اينكه براي ديگران به‌شدت آزاردهنده خواهد بود. استفاده از زيرپوش تا حدي اين مشكل شما را برطرف مي‌كند.

کد خبر 339031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha