سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: حرف از کم آبی که به میان می‌آید نخستین نکته‌ای که به ذهن متبادر می‌شود بستن شیرهای آب است؛ حالا فرقی نمی‌کند؛ چه داخل خانه‌ها چه پارک‌ها و فضاهای عمومی، غالبا در همان لحظه متحول می شویم و تصمیم می‌گیریم که بعد از این، شیرهای آب را به‌موقع ببندیم تا آبی هدر نرود و بعد از چند دقیقه این مسئله را فراموش می‌کنیم و به روال عادی زندگی‌مان برمی‌گردیم.

صرفه جویی آب

مادر خانواده نقش غيرقابل جايگزيني درآموزش پايه اي سبك زندگي درست به كودكان دارد. او مي‌تواند با عمل خودش روش‌هايي را در روح و جان فرزندان خود نهادينه كند كه هزاران پوستر و فعاليت فرهنگي نمي توانند جايگزين آن سبك و تربيت باشند . در اين متن قرار نيست شعارهايي درباره كم‌آبي بخوانيد بلكه قرار است با هم چند راهكار تجربه شده را مرور كنيم تا بيشتر از اين، آب گرانبها و عزيز را راهي فاضلاب نكنيم! و ببينيم نقش خانم ها در مديريت اين بحران چيست؟

  • يك قدم بنيادي

به‌عنوان نخستين قدم سعي كنيد در موقعيت‌هاي مختلف در يك شبانه‌روز به فرزندان و همسرتان يادآوري كنيد كه از اين به بعد قرار است برنامه جديدي را در استفاده از آب پياده كنيد. از اين فرصت استفاده كنيد، عكس‌هاي تالاب‌هاي خشك‌شده و پرندگان و ماهي‌هايي را كه به‌علت بي‌آبي و كم‌آبي از بين رفته‌اند به آنها نشان دهيد. احتمالا با اين كار بخشي از احساسات‌شان تحريك خواهد شد و همراهي‌شان با شما پررنگ‌تر از قبل خواهد بود. حالا علت كار شما را درك مي‌كنند و راحت‌تر با پيشنهادهاي شماكنار مي‌آيندو آنها را عملي مي‌كنند.

  • قرارداد بنويسيد

براي اينكه قانون مصرف آب بدون اسراف و با صرفه‌جويي را فراموش نكنيد يك قرارداد تعريف كنيد و طبق آن به‌خودتان يادآوري كنيد كه شير آب را بايد كم باز كرد و زود بست! اين قرارداد مي‌تواند به شكل يك نوشته روي يك كاغذ باشد و براي محافظت بهتر از اين دست‌نوشته كاغذي، آن را داخل يك پلاستيك قرار دهيد و جايي در اطراف شيرآب نصب كنيد. اگر كودكان شما هنوز به مدرسه نرفته‌اند به آنها بگوييد يك نقاشي بكشند. اين نقاشي مي‌تواند يك شير آب باز باشد كه روي آن ضربدر قرمز نقاشي شده است يا هر چيز ديگري كه كودكان شما را تشويق به مصرف كمتر آب مي‌كند.

  • همه جا را پوشش دهيد

حتما خودتان هم مي‌دانيد كه مصرف كمتر آب محدود به داخل آشپزخانه نمي‌شود. براي كودكان‌تان توضيح دهيد در استفاده‌هاي مختلف‌شان از آب بايد قانون استفاده كمتر را اعمال كنند. حتي مي‌توانيد آن كاغذهاي يادداشت استفاده كمتر را در داخل سرويس بهداشتي و حمام هم با همان روش داخل پلاستيك قراردادن، نصب كنيد. يك گام فراتر برداريد و از فرزندان دلبندتان بخواهيد چند عدد از اين تصويرهاي زيباي دست‌ساز خودشان را در داخل محوطه مشاع ساختمان در كنار شيرهاي آب نصب كنند تا همسايه‌ها را هم به اين كار خوب دعوت كرده باشند.

  • فشار آب را كم كنيد

يك راه‌حل ديگر براي اينكه بتوانيد خودتان را به مصرف كم آب عادت دهيد اين است كه فشار آب را كم كنيد. خيلي از ما از آب سردي كه با فشار روي دست و صورتمان بپاشد لذت مي‌بريم يا فكر مي‌كنيم اگر آب داغ با فشار بيشتر روي ظرف‌هاي داخل سينك ظرفشويي بريزد بهتر تميز مي‌شوند. اينها عادت‌هاي اشتباهي هستند كه احتمالا شما سال‌ها با آن عجين بوده‌ايد. راه‌حل درون كابينت شماست، در آن را باز كنيد و پيچ مخصوص فشار آب روي شيلنگ‌هاي انتقال آب سرد و گرم به شير آب را كمي بپيچانيد تا ميزان آب خروجي آن كاهش يابد. اين راهكار براي افرادي كه فرزندان كوچكي دارند كه خيلي از توضيحات و حساب و كتاب‌هاي كاهش آب سر در نمي‌آورند، عالي است تا بتوانند مصرف آب را كنترل كنند. همين روش را براي شيرهاي حمام و دستشويي هم مي‌توانيد به‌كار بگيريد.

  • شستن ميوه‌هاي تابستانه

ميوه‌هاي ريز تابستانه وقت و دقت زيادي براي شستن مي‌خواهند. به‌عنوان مثال براي شستن يك خوشه انگور شما نمي‌توانيد يك‌ربع شير آب را باز نگه داريد تا به خوبي گرد و خاك از بين دانه‌هاي آن برود يا نمي‌توانيد دانه دانه زردآلو و شليل را زير آب بگيريد و با وسواس آنها را تميز كنيد. بهترين روش اين است كه يك كاسه متوسط را تا نيمه آب كنيد و ميوه‌ها را داخل آن قرار دهيد، بعد از يك ربع ميوه‌ها را به داخل سبد منتقل كنيد و آب باقيمانده را پاي گل‌هاي گلدان خانگي‌تان بريزيد. اين كار را مي‌توانيد 2تا 3بار انجام دهيد و خيال‌تان هم راحت باشد كه ميوه‌هاي شما با حداقل آب مصرفي حسابي تميز شده‌اند.

  • همه لباس‌ها با هم

براي شستن لباس‌هاي‌تان سعي كنيد همه را جمع كنيد و در يك يا 2نوبت بسته به رنگ و جنس لباس‌ها، به داخل ماشين لباسشويي منتقل كنيد. ماشين‌هاي لباسشويي جديد برنامه‌هاي هوشمندي دارند كه ميزان آب مصرفي را با توجه به حجم و وزن لباس‌ها تخمين مي‌زنند. سعي كنيد اين برنامه‌ها را از دفترچه راهنما پيدا و از آن برنامه‌ها استفاده كنيد.

کد خبر 340450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha