همشهری آنلاین: نگرانی چین ازسامانه پیشرفته موشکی تاد آمریکا که می‌تواند امنیت ملی این کشور را به خطر بیندازد هر روز بیشتر می‌شود و این موضوع بتدریج در همه محافل این کشور در حال مطرح شدن است.

 افزایش نگرانی های چین از سامانه موشکی آمریکا

به گزارش ايرنا، این نگرانی در حالی مطرح می شود که «پارک گئون هی» رییس جمهوری کره جنوبی روز سه شنبه هفته جاری اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی حاضر نیست برنامه استقرار این سامانه در سال آینده میلادی را که به تازگی با آمریکا در مورد آن به توافق رسیده، تغییر دهد.

دو کشور موافقت کرده اند که این سامانه در 300 کیلومتری جنوب شرق پایتخت کره جنوبی مستقر شود و همزمان روسیه و چین به شدت با آن مخالفت کرده اند.

چین اعلام کرده است که همین موضوع باعث شده مناسباتش با کره جنوبی بتدریج از مسیر عادی خارج شود و کره ای ها باید در اندیشه راهی برای بازگشت اوضاع به حالت گذشته باشند.

رسانه های گروهی چین هم هر روز مطالبی در انتقاد از استقرار سپر دفاع موشکی پیشرفته آمریکایی «تاد» منتشر می کنند و تهدید کرده اند که چین به این موضوع پاسخ خواهد داد.

در همین حال گزارش هایی منتشر شده است که برخی از نظامیان چین می خواهند رهبران این کشور در مقابل برنامه های نظامی آمریکا در کره جنوبی و در دریای جنوبی واکنش جدی تری داشته باشد و بعضا خواستار ورود قویتر رهبر چین به این مساله هستند.

روزنامه «گلوبال تایمز» چین در گزارشی نوشت: ما هرگز از برنامه هایی که امنیت ملی کشور ما را تهدید می کند هراسی نداریم. اگر چه این موضوع باعث نگرانی است اما باید با آن برخورد شود.

این نشریه، آمریکا را به دروغ گویی متهم کرده و آورده است: آنها می گویند که مساله فقط مقابله و مهار موشک های کره شمالی است در صورتی که این سامانه با مرزهای کره شمالی فاصله زیادی دارد.

سامانه تاد می تواند بردی 200 کیلومتری داشته باشد و البته تا 300 کیلومتر افزایش یابد که با این حساب پکن تاکید دارد چنین بردی به راحتی می تواند مناطق اطراف این کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد و همین باعث نگرانی است.

در واقع سامانه زمانی که مستقر شود بردی فراتر از مرزهای کره جنوبی خواهد داشت و به همین دلیل چین می گوید بخشی از هدف تاد، این کشور است.

این سامانه به نوعی تنظیم شده است که رادارهای آن می تواند اطلاعاتی را از موشک های چین و روسیه جمع آوری کند و حتی به سامانه دفاعی آمریکا در ژاپن مرتبط شود و همه این مسایل چین را در مرحله ای نگران کننده قرار داده است.

گلوبال تایمز چین می نویسد که ما به آنها اجازه نزدیک شدن به مسایل مرتبط با امنیت ملی را نخواهیم داد و هرگز دست روی دست نخواهیم گذاشت و در مقابل زورگویان تسلیم نخواهیم شد.
از سوی دیگر گزارش ها حاکی است که کره شمالی سامانه های موشکی خود را قویتر کرده است تا بتواند در مواقع لزوم به اعتراف این کشور به سامانه «تاد» حمله کند.

روزنامه به مقام های کره جنوبی نیز گوشزد می کند که فریب آمریکا را نخورند و می افزاید که آمریکایی ها علاقه دارند که چین را یک تهدید نشان دهند در صورتی که سئول باید بداند این صحت ندارد و پکن هرگز برای منطقه تهدید نبوده است.

چین تاکید دارد که استمرار این شرایط برای روابط چین و کره مطلوب نیست و می تواند شرایط را بدتر از این کند و از کره جنوبی خواسته است بخاطر مسایل فنی و سامانه هایی از این دست روابط دو طرف را خدشه دار نکرده و اجازه ندهد ثبات منطقه به خطر بیفتد.

کد خبر 342170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha