همشهری آنلاین: نمایندگان مردم در خانه ملت با تاکید بر ضرورت اعلام آمار دقیق در بخش‌های مختلف از سوی سازمان ثبت احوال، تاکید کردند: کتمان آمار نه تنها اثربخشی ندارد بلکه سبب عدم پیشگیری از سایر آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مجلس

به گزارش خانه ملت، طی روزهای اخیر مدیر کل آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال در اظهار نظری اعلام کرد که از این پس آمار طلاق محرمانه بوده و اعلام نخواهد شد چرا که به اعتقاد وی آمار طلاق به اندازه کافی بیان شده و ارایه آمار صرف دردی را دوا نمی‌کند؛ موضوعی که البته با واکنش کارشناسان در حوزه های مختلف جمعیت شناسی و آسیب های اجتماعی و البته نمایندگان مجلس به عنوان متولیان قانون گذاری روبرو شد.

نمایندگان مجلس با انتقاد از طرح چنین اظهاراتی، این اقدام سازمان ثبت احوال را به نوعی پاک کردن صورت مساله در برخورد با آسیب های اجتماعی دانسته و تاکید کردند که کتمان این آمار اثربخشی ندارد.

  • شیران: کتمان آمار طلاق اثربخشی ندارد/ مردم مهم‌ترین نقش را در پیشگیری از طلاق دارند

رضا شیران خراسانی در واکنش به اظهارات مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر توقف اعلام آمار طلاق، به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت گفت: آمار واقعی و دقیق یکی از مولفه‌های کمک کننده در کاهش آسیب‌ها است چراکه قدرت پیشگیری و پیش‌بینی را افزایش می‌دهد، در حقیقت آمار نقطه مشکل‌دار و دردناک را مشخص می‌کند بنابراین آمار دقیق باید ارائه شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار دقیق آسیب‌های اجتماعی چون طلاق باید در اختیار مردم قرار گیرد، کرد: مردم در خصوص شدت یا کاهش آسیب های اجتماعی همچون طلاق بیشترین نقش را در پیشگیری خواهند داشت از این رو کتمان کردن آمار مشکلی را حل نمی‌کند.

وی با بیان اینکه عدم اعلام آمار طلاق نه تنهامساله را حل نمی‌کند بلکه پاک کردن صورت مساله است تاکید کرد: هرچه با مردم صادق‌تر بوده و صریح‌تر صحبت کنیم آنها در حوزه آسیبب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی برای پیشگیری بیشتری خواهد داشت بنابراین موفق‌تر خواهیم بود.

شیران خراسانی با تاکید بر اینکه آمارها نسبت به موضوعی که نقش‌پذیری آن مورد نظر است، متفاوت است، یادآور شد: در حوزه آمار طلاق باید نسبت‌های مختلف جمعیتی یعنی آمار طلاق نسبت به سن 20 تا 30 سال یا 30 تا 40 سال، شاغلان و غیرشاغلان و باسوادان و بی‌سوادان اعلام شود چراکه طبیعی است که هر کدام نسخه خود را نیاز دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم نسخه تعیین آمار طلاق نباید برای همه سنین و همه شهرها و گروهای مردمی یکسان دیده شود، تاکید کرد: سازمان ثبت احوال باید آمار طلاق را دقیق‌تر و شفاف‌تر ارائه کند چراکه به کارگیری این آمار در موارد مختلف، متفاوت است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با کتمان آمار مشکلی را حل نمی‌کند، یادآور می‌شود: امروزه مردم به واسطه فضاهای مجازی اطلاعات را به سرعت دریافت می‌کنند، بنابراین ایراد آمار طلاق سبب ایجاد دید روشن‌تر نسبت به ازدواج می‌شود.

  • عزیزی: طلاق علل اصلی بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است/ ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم

عبدالرضا عزیزی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار خانه‌ملت گفت: مردم و مسئولان باید در جریان آمار و اطلاعات باشند چراکه در تصمیم‌گیری‌ آنها بسیار موثر است، طلاق علل اصلی بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است بنابراین مردم باید در جریان آمار و اطلاعات باشند تا با همراهی مسئولان درصد پیشگیری برآیند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری زمانی که آمار بیماری ایدز محرمانه بود، افزود: امروزه زنگ روز جهانی مبارزه با ایدز را استانداران در مدارس به صدا در می‌آورند چراکه دریافتند اطلاع‌رسانی اثرات مثبتی به جا می‌گذارد.

عزیزی علاج واقعه قبل از وقوع را لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: پنهان کاری و عدم اطلاع رسانی کاری از پیش نخواهد برد.

  • ساعی: اعلام نکردن آمار طلاق به بهانه کم‌کاری دستگاه‌ها پاک کردن صورت مساله است

زهرا ساعی هم به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت گفت: سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید طبق شرح وظایف خود و مسئولیت‌هایشان عمل کنند، ارائه آمار و اطلاعات هم بخشی از وظایف سازمان ثبت احوال کشور است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فقدان آمار دقیق و درست یکی از مشکلات همیشگی کشور است، تصریح کرد: پایه و اساس برنامه‌ریزی در هر کاری آمار و اطاعات دقیق است که متاسفانه در برخی حوزه‌ها کمبود آماری وجود دارد.

وی بیان اینکه سازمان ثبت احوال با این تصور که دستگاه‌های دیگر به وظایف خود درست عمل نمی‌کنند، نمی‌تواند از انجام وظیفه خود سر باز زند، افزود: عدم ارائه آمار طلاق با ایراد این دلیل که دستگاه‌های متولی امر کاهش طلاق بی‌توجه هستند و کار موثری انجام نمی‌دهند محاسبه غلطی است.

ساعی با تاکید بر اینکه مسئولان سازمان ثبت احوال باید آمار طلاق را اعلام کنند، یادآور شد: متولیان کاهش طلاق هم باید وظایف خود را انجام دهند و وظایف این دستگاه‌ها نباید تداخل پیدا کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمار باید شفاف اعلام شود، افزود: عدم ارائه آمار طلاق با این استدلال که حساسیت نسبت به طلاق کم رنگ شده پاک کردن صورت مساله است؛ در واقع ما دارای جامعه مسلمانی هستیم که نسبت به آسیب‌های اجتماعی چون طلاق حساس است لذا مشکل را باید در جایی دیگر جستجو کرد.

کد خبر 342165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha