همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: فوت ۴ بیمار دیالیزی در اهواز به دلیل داشتن بیماری زمینه‌ای بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين از وبدا، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود در مورد فوت 4 نفر از هموطنان دیالیزی در اهواز و داشتن بیماری زمینه ای در این افراد به تشریح بیماری زمینه ای پرداخت و گفت: یک ویروس مشترک ممکن است در افراد به صورت متفاوتی بروز کند به عنوان مثال آنفلوآنزا در یک فرد 30 ساله ممکن است به صورت یک سرماخوردگی خود را ظاهر کند ولی در مورد یک فرد 65 ساله که نارسایی کلیه هم دارد منجر به مرگ می‌شود.

دکتر  ايرج حریرچی از اعزام تیمی از وزارت بهداشت متشکل از دکتر نبوی، دکتر سروش و دکتر میردهقان برای بررسی موضوع فوت 4بیمار در اهواز خبر داد و گفت: در بیمارستان اهواز بیماران دیگری نیز قبلا دیالیز شده اند و بیماران دیگری نیز بعد از این واقعه در حال دیالیز شدن در این بیمارستان هستند که علاوه بر دیالیز بیماری زمینه ای دیگر نیز داشته اند و همگی سالم و بدون مشکل هستند.

وی گفت: اگر عامل بیمارستانی منجر به فوت این افراد شده باشد نمی‌توان گفت که عامل بیماری زا پخش شده ولی فقط 4 نفر را درگیر کرده و منجر به فوت آنها شده است و طبیعتا باید دیگران نیز که بیماری زمینه ای نداشته اند به صورت خفیف علائم بیماری را داشتند ولی رویهم رفته 8 نفر در این بیمارستان تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته اند.

  • مشكلي ازنظر دستگاه دیالیز و غذا نبوده است

دکتر حریرچی گفت: تمام بیماران این بیمارستان از نظر دستگاه‌های دیالیز و نیز غذای مصرفی مورد بررسی قرار گرفتند و در جلسه ای که با حضور نمایندگان مجلس، رییس دانشگاه و کارشناسان تا 4 بامداد ادامه داشت مشخص شد که از نظر دستگاه دیالیز و غذا مشکلی نبوده است و مشکلی ناشی از عامل دهانی، مدفوع یا اسهال به دلیل غذای مشترک یا آلوده بوجود آمده که احتمالاً منشا خارج بیمارستانی داشته است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: از نظر علمی معمولا در مسمومیت‌های خوراکی در 60 درصد موارد ، منشاء اولیه پیدا نمی‌شود ولی ما بررسی کردیم و این 4 بیمار ، علاوه بر نارسایی کلیه ،بیماری زمینه ای نیز داشته اند .
وی گفت: دو نفر از این بیماران نارسایی قلبی ، یک نفر نارسایی پیشرفته کبدی و یک نفر نیز سرطان داشته است.

  • 4 بیمار دیگر در وضعیت پایدار هستند

دکتر حریرچی افزود: 4 بیمار دیگر نیز در حال حاضر در وضعیت پایدار هستند و علاوه بر اقدامات شناسایی، اقدامات پیشگیرانه شدید نیز انجام شده است ضمن اینکه بخش دیالیز این بیمارستان به تازگی از محل اعتبارت طرح تحول سلامت تجهیز شده است و جزء بخش‌های مجهز و پیشرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: همانگونه که وزیر بهداشت عنوان کرده است و بیشترین سفر را به استان خوزستان کرده است، استان خوزستان به دلیل نقش مهمی که در دوران دفاع مقدس داشته است جزو اولویت‌های ماست و ما افتخار می‌کنیم که بدون توجه به قومیت‌های مختلف به همه خدمت می‌کنیم .

  • اظهار نظرها در جهت هم افزايي باشد

دکتر حریرچی همچنین در مورد اظهارات مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی مبنی بر فوت 19بیمار دیالیزی در پنج ماه اخیر در استان خوزستان گفت: اظهار نظرها باید در جهت هم افزایی و در جهت کمک به بررسی بیشتر موضوع باشد .
وی گفت: در استان خوزستان 1600 بیمار دیالیزی داریم که در هفته سه نوبت دیالیز می‌کنند.

دکتر حریرچی افزود: البته در مورد بیماران دیالیزی نیز مثل سایر بیماری‌ها درصدی مرگ و میر وجود دارد ولی در استان خوزستان اتفاق غیر عادی رخ نداده است و ما اقدامات حمایتی خود را ادامه می‌دهیم.

کد خبر 341834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha