دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت اوکراین اعلام کرد قصد دارد محوطه اطراف چرنوبیل، منطقه‌ای که فاجعه بارترین نشت رادیواکتیو در تاریخ بشر در آن رخ‌داده‌است را با نصب صفحات خورشیدی به یک مزرعه خورشیدی تبدیل کند.

چرنوبیل

براساس گزارش بلومبرگ، اجراي اين طرح نه تنها امكان استفاده از زميني وسيع و غيرقابل سكونت را براي اوكراين فراهم خواهد آورد، بلكه مي‌تواند منبع انرژي ارزان‌قيمت و پايدار را در اختيار اين كشور قرار دهد تا از ميزان وابستگي انرژي اوكراين به روسيه بكاهد.

به گفته اوستپ سمراك وزير محيط‌زيست اوكراين،‌ محوطه چرنوبيل از كارايي فوق‌العاده‌اي براي توليد انرژي تجديد‌پذير برخوردار است، زيرا از خطوط انتقال قدرتمندي برخوردار است.

چرنوبيل كه در فاصله 100 كيلومتري از كي‌يف واقع شده‌است،‌ درحدود 30 سال پيش دراثر نشت مواد راديواكتيو از نيروگاه هسته‌اي چرنوبيل آلوده شده و به سرعت به شهري خالي از سكنه تبديل شد. اكنون پس از گذشت سال‌ها از اين واقعه،‌ زمين‌هاي اطراف چرنوبيل كه وسعتي برابر 2600 كيلومتر مربع دارند، همچنان غيرقابل سكونت هستند. اگرچه مطالعه‌‌اي كه در سال 2015 منتشر شد از احياي حيات وحش در اين منطقه خبر داد.

از اين رو دولت اوكراين تصميم گرفته تا با نصب مجموعه‌اي از پنل‌هاي خورشيدي، اين منطقه را به نيروگاهي با خروجي برق چهار مگاوات تبديل كند. يك مگاوات برق براي تامين برق مورد نياز 750 تا 1000 خانه مسكوني كافي است،‌از اين رو چهار مگاوات برق مي‌تواند در اوكراين تغييري بزرگ ايجاد كرده و از وابستگي اين كشور به روسيه بكاهد و زمينه‌ساز پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا شود.

اوكراين براي تامين بودجه اين پروژه درحال مذاكره با دو شركت سرمايه‌گذاري آمريكايي و چهار شركت توسعه انرژي در كانادا است.

کد خبر 341793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha