یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر علاقمند به کاهش پسماندها و محافظت از کره زمین باشیم، همواره مجال برای این کار وجود دارد.

روش‌‌های ساده برای کاهش پسماند در خانه

به گزارش ایرنا، کاهش پسماندها ایده‌ای فراگیر و گسترده است، با این وجود می‌توان اجرای آن را از خانه آغاز کرد.

تغییراتی جزیی مانند به کارگیری ساک خرید پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی یا اقدام در جهت یافتن کاربردهایی برای قوطی‌ها و بطری‌های مصرف شده می‌تواند در حجم زباله‌های خانه شما تغییر عمده‌ای به وجود آورد.

به واقع با چند تغییر زیر می‌توانید پسماندهای خانه خود را کاهش دهید:

  • قوانین بازیافت را بدانید

از پیچیدگی الگوها و مقررات مرتب‌سازی و تفکیک زباله نگران نشوید، با کمی بررسی متوجه می‌شوید که هدایت و پیشبرد یک برنامه هدفمند بازیافت کاملا ساده است. لازم است که از ابتدا و هر اندازه که امکان دارد، از وسایل بسته‌بندی قابل استفاده مجدد در منزل استفاده شود و در مرحله بعد، بازیافت بهترین گزینه است که از حجم زباله تولیدی خانه شما کم می‌کند.

  • کیسه‌های پلاستیکی را کنار بگذارید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش پسماند تولید شده در منازل، به کارگیری کیسه‌های قابل استفاده مجدد هنگام خرید است. به جای متکی بودن به کیسه‌های پلاستیکی فروشگاه‌ها، از ساک‌های خرید پارچه‌ای برای گردآوری و انتقال مواد غذایی مورد نظر استفاده کنید. همچنین بهتر است تعدادی از این کیف‌های پارچه‌ای را در خودروی خود داشته باشید.

  • یک برنامه غذایی تدارک ببینید

پسماندهای غذایی بخش عمده‌ای از زباله را در بیش‌تر خانواده‌ها تشکیل می‌دهد، اما پیروی مصرف کنندگان از یک قاعده کوچک می‌تواند مانع از تولید قابل توجه زباله شود؛ برنامه غذایی داشته باشید و در راستای آن، تنها سبزیجاتی را بخرید که مطمئن هستید مصرف می‌کنید. به نظر کار راحتی است اما اگر بدانید چه مقدار مواد غذایی به طور مرتب دور ریخته می‌شود، مبهوت می‌شوید.

  • از ظروف قابل استفاده مجدد برای نگه‌داری استفاده کنید

زمانی که مواد لازم و مایحتاج خود را تهیه کردید، مرحله بعدی نگه‌داری و ذخیره کردن آنها در ظروفی است که کیفیت خوبی دارند و سبب افزایش طول عمر و تازه ماندن مواد غذایی می‌شوند.

ظروف با کیفیتی که هوا به داخل آنها نفوذ نمی‌کند، برای نگه‌داری مواد غذایی مثل غلات، حبوبات و اقلامی که زود طعم و مزه کهنگی می‌گیرند، گزینه خوبی هستند.

  • به کمپوست مبادرت کنید

مقدار زیادی از مواد غذایی که هر روز راهی سطل زباله می‌شود، می‌تواند تجزیه شود و به زمین بازگردد. اگر خانواده‌ها فضای کافی داشته باشند، می‌توانند با کمپوست مواد غذایی فاسد شده (تجزیه مواد آلی فاسد) کود مغذی برای فضای سبز خانه خود تهیه کنند.

  • لوازم را به جای دور انداختن تعمیر کنید

آخرین باری که یک وسیله خراب را به جای بیرون انداختن و خرید نوع جدید تعمیر کردید، به یاد دارید؟ خرید محصولات باکیفیت و تعمیر کردن آنها در صورت نیاز، برای محیط زیست بهتر از خرید کالای ارزان قیمت و مواد یک بار مصرف است.

  • استفاده از بشقاب‌های یک بار مصرف را کنار بگذارید

حتی اگر شستن ظروف برای شما خیلی دشوار است، به کارگیری ظروف کاغذی و پلاستیکی با توجه به پسماند حاصل از آنها، توجیه ندارد. وابستگی به استفاده از ظروف کاغذی و پلاستیکی را کنار بگذارید و از دستان خود برای شست و شوی ظروف کار بکشید.

  • از خرید بطری‌های پلاستیکی آب خودداری کنید

بطری‌های پلاستیکی آب و فنجان‌های کاغذی قهوه بخش قابل توجهی از پسماندهای خشک هستند لذا با تهیه یک بطری بادوام و فلاسک قهوه می‌توانید هر جا که بخواهید نوشیدنی خود را حمل کنید، علاوه بر این، احساس خوب موثر بودن پیدا می‌کنید.

کد خبر 341665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha