مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

الهام مصدقی راد: بعد از پیوستن تهران به مجموعه شهرهای دوستدار کودک دنیا و تصویب آن در سال ۸۸ در شورای شهر، مناسب‌سازی‌ پایتخت برای کودکان و درنظر گرفتن نیازهای گوناگون آنها در برنامه‌ریزی‌های مختلف اجتماعی، ‌فرهنگی، حمل‌ونقل و شهرسازی مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفت.

ایمن‌سازی بوستان‌های شهر حق کودکان است

دبيرخانه شهردوستدار كودك نيز اواخر سال گذشته بعد از اتمام بررسي‌ها، زمانبندي اين طرح را به تصويب شوراي شهر رساند. مصوبه جديد نقش مؤثري در سرعت‌بخشيدن به اجراي اين طرح ايفا كرد هرچند پيش از آن نيز شهرداري گام‌هاي خود را براي دوستدار كودك شدن پايتخت به خوبي برداشته بود.

با تمام اينها تهران هنوز فاصله زيادي با شهر دوستدار كودك دارد، سال‌ها بي‌توجهي به آسيب‌پذيرترين شهروندان جامعه به اين زودي‌ها محقق نمي‌شود. در گزارش پيش رو مهم‌ترين اقداماتي كه تاكنون در تهران به‌منظور تحقق اين طرح انجام شده آمده و در بخش ديگر نگاهي به بخش‌هاي مهم اين مصوبه شده كه تحقق آن نيازمند همكاري ساير دستگاه‌هاست.

  • اتوبوس پياده مدرسه

اتوبوس پياده مدرسه طرحي است كه طي آن دانش‌آموزاني كه فاصله خانه آنها تا مدرسه طولاني نيست و امكان طي مسير به‌صورت پياده را به آنها مي‌دهد‌، به‌صورت سازماندهي شده به همراه يك يا 2نفر از والدين مسير مدرسه را به‌صورت پياده و در قالب خطي منظم كه تداعي‌كننده يك اتوبوس يا ون است، طي مي‌كنند. اين طرح تاكنون در برخي مدارس مناطق 6، ‌8و 12اجرا شده و قرار است در سال تحصيلي جديد در ديگر مناطق نيز اجرا شود. استراليا، نيوزلند، آمريكا و انگليس ازجمله كشورهايي هستند كه تاكنون اين طرح را به اجرا درآورده‌اند.

  • آموزش ترافيك به كودكان

13پارك ترافيك در تهران قرار دارد كه تلاش مي‌كند قوانين عبور و مرور را به كودكان آموزش دهد. سراي محله نيز از اين موضوع غافل نمانده. به جز اين معابر اطراف مدارس پايتخت براساس مصوبه شهر دوستدار كودك بايد مورد بهسازي قرار گيرند تا تردد كودكان با كمترين مشكل انجام شود. براي سال تحصيلي جديد پل همسطح‌سازي‌ در محدوده مدارس نصب و خط‌كشي عابر پياده نيز در مقابل آنها اجرامي‌‌شود. رانندگان وسايل حمل‌ونقل عمومي و سرويس مدارس هم، ‌آموزش‌هاي ويژه‌اي براي جابه‌جايي دانش‌آموزان مي‌بينند.

  • بوستان دوستدار كودك

سال گذشته نخستين بوستان دوستدار كودك در منطقه18 بهره‌برداري شد. وجود محرك‌ها و انگيزه‌هاي لازم و منطبق با هر مرحله از رشد كودك، ‌برانگيختن حس كنجكاوي و برخورداري از فضاي طبيعي ازجمله ويژگي‌هاي اين بوستان است كه نمونه ديگر آن هم‌اكنون در منطقه‌20در حال ساخت است. آبخوري‌ها و سرويس‌هاي بهداشتي اين بوستان ‌متناسب با جثه كودكان طراحي شده است. محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر، احداث بوستان‌هاي دوستداركودك، توسعه بوستان‌ها، احداث پارك ژوراسيك و... را برنامه‌هايي مي‌داند كه به كودكان و نيازهاي آنها توجه كرده است.

  • مبلمان شهري ويژه كودكان

مبلمان شهري و تجهيزات نصب شده در شهر بايد به‌گونه‌اي طراحي شود كه كودكان نيز امكان استفاده از آن را داشته باشند. نيمكت‌ها، آبخوري و سرويس‌هاي بهداشتي بوستان‌ها و مراكزي كه كودكان در آن حضور مي‌يابند و... ازجمله اين تجهيزات است. تاكنون تعدادي از بوستان‌ها به آبخوري كودكان مجهز شده‌اند. سازمان زيباسازي نيز نيمكت‌هايي براي كودكان در بوستان‌ها طراحي كرده و همچنين به تازگي از سازمان ملي استاندارد خواسته استاندارد مورد نياز براي مبلمان شهري كودكان را تدوين كند.

  • اتاق‌هاي مادر و كودك

يك سال قبل از تصويب طرح شهردوستدار كودك، نخستين اتاق مادر و كودك پايتخت در پايانه جنوب راه‌اندازي شد؛ اتاقي كه شرايط و امكانات مورد نياز را براي رسيدگي به كودكان توسط مادرانشان فراهم مي‌كند. اكنون 4پايانه برون‌شهري و 6ايستگاه پرتردد مترو صاحبان اتاق‌ها هستند اما طبق قانون بايد ديگر مراكز عمومي زيرنظر شهرداري هم مجهز به آن شوند.
قوانين مهمي كه تحقق آنها نيازمند عزمي جدي است

  • صندلي ايمني ويژه كودكان در خودروهاي عمومي

شهر دوستدار كودك استفاده از صندلي مخصوص كودكان در وسايل حمل‌ونقل عمومي را به‌صورت يك قانون درآورده و از اتوبوسراني و مترو خواسته آن را اجرايي كنند. چگونگي اجراي اين قانون با توجه به حجم مسافران اين دو نوع وسيله حمل‌ونقلي شايد مجريان را با شك و ترديدهايي مواجه كند و فعلا اين فرصت را به آنها ندهد هرچند لازم است اين اقدام با همكاري حوزه صنعت اجرايي شود و شوراي شهر هم بر اين موضوع تأكيد كرده است.

  • سرويس‌هاي بهداشتي ويژه كودكان

احداث سرويس‌هاي بهداشتي ويژه كودكان در مراكز عمومي و تفريحي يكي ديگر از بندهاي اصلي مصوبه است؛ موضوعي كه كمتر به آن توجه مي‌شود و كودكان و حتي والدين آنها را در بيرون از خانه با مشكلات متعددي روبه‌رو مي‌كند. تاكنون تنها بوستان دوستدار كودكان منطقه 18و 2 پايانه مسافربري شرق و بيهقي به اين سرويس‌ها مجهز شده‌اند هر چند تمامي چشمه‌هاي كارگذاشته شده در بوستان منطقه 18كودكانه نيستند اما شايد اعلام نياز بيشتر والدين، منجر به تحقق اين مسئله در بوستان دوستداركودك منطقه 20شود كه هم‌اكنون در حال احداث است.

کد خبر 341597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha