همشهری‌آنلاین: سه میلیون و ۶۰۰ هزار کودک در عراق به گفته مسئولان صندوق کودکان سازمان ملل در معرض خطر جدی مرگ، مجروح شدن، خشونت جنسی، گروگانگیری و سربازگیری از سوی گروه‌های شبه‌نظامی قرار دارند.

صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، در بیانیه‌ای با عنوان «بهایی سنگین برای کودکان» اعلام کرد، طی 18 ماه گذشته به شمار کودکانی که در معرض چنین خطرهايی قرار دارند، حدوداً یک میلیون و300 هزار نفر افزوده شده است.

یونیسف همچنین عراق را «یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های جهان برای کودکان» اعلام کرد.

پیتر هاوکینز، نماینده یونیسف در عراق گفت: «کودکان در عراق در معرض خطر قرار دارند و مکرراً و به طور بی‌رحمانه‌ای هدف قرار می‌گیرند».

یونیسف در این گزارش اعلام کرد، مجموعاً هزار و 496 کودک ظرف دو سال و نیم گذشته در عراق ربوده شده‌اند.

این گزارش افزود، بسیاری از این کودکان ربوده شده مجبور به پیوستن به گروه‌های افراطی شدند یا مورد استثمار جنسی قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از بخش فارسی شبکه پرس تی وی، هاوکینز افزود: «ربودن کودکان از خانه‌، از مدرسه‌ و خیابان‌ هولناک است. این کودکان از خانواده‌های خود جدا می‌شوند و در معرض سوءاستفاده و بهره‌برداری‌های مشمئزکننده‌ای قرار می‌گیرند».

یونیسف همچنین فاش کرد، بیش از یک میلیون و 500 هزار کودک عراقی- تقریباً 10 درصد جمعیّت صغیر این کشور- از ابتدای سال 2014 میلادی، اغلب چندین بار آواره شده‌اند.

افزون بر این، تقریباً سه میلیون و 500 هزار کودک که در مناطق درگیر رشد می‌کنند، فرصت تحصیل کردن را از دست می‌دهند.

طبق این گزارش، تقریباً از هر پنج مدرسه، یک مدرسه به علت آسیب‌های ساختاری، قابل استفاده نیست.

یونیسف همچنین خواستار اتخاذ اقدامی فوری برای حفظ حقوق کودکان در عراق، خصوصاً توقف کشتار، مثله کردن و ربودن کودکان توسط گروه‌های تکفیری شد.

کد خبر 338768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha