سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

در سال 2003 یعنی 4 سال پیش از آنکه نیکولا سارکوزی به جای ژاک شیراک وارد کاخ الیزه شود، در گفت‌وگویی نیمه خصوصی با یکی از خبرنگاران فرانسوی درباره همسرش سیسیلیا سارکوزی گفته بود: او هم نقطه قوت من است و هم پاشنه آشیل من.

این جمله‌ای است که اکنون بیشتر از همیشه درباره این زن صدق می‌کند. اخبار رسانه‌های فرانسوی حاکی از این است که سارکوزی و همسرش در آستانه جدایی هستند.

به این ترتیب اسطوره‌ای که سارکوزی در حال ساختن از خود به‌عنوان نماد قدرت و عاطفه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بود، اکنون رو به فروپاشی است.

در بهار امسال وقتی سارکوزی برای ورود به کاخ الیزه آماده می‌شد، امیدوار بود که همسرش مانند همسران رئیس‌جمهورهای غربی باعث افزایش محبوبیت او شود. او حتی خطاب به مسئولان و مشاوران تبلیغاتی‌اش می‌گفت، همان‌طور که ژاکلین کندی باعث محبوبیت کندی شد، سیسیلیا هم همین کارکرد را خواهد داشت.

اما در تابستان نظر او کاملا تغییر کرد و اکنون به مشاورانش می‌گوید، اصلی‌ترین نگرانی او اکنون سیسیلیاست. اکنون مردم فرانسه با شنیدن نام سیسیلیا سارکوزی یاد عشق و نفرت به صورتی همزمان در ذهنشان زنده می‌شود.

چند ماهی است که شایعه جدایی سارکوزی از همسرش قوت گرفته است. غیبت‌های مکرر او در سفرها، دیدارها و حضورهای عمومی سارکوزی در کنار همسرش هیچ توضیح دیگری ندارد.

سیسیلیا در اولین سفرهای خارجی مهم سارکوزی بعد از  پیروزی او در انتخابات سراسری، همراه رئیس‌جمهور جدید نبود. تا آن زمان این موضوع چندان در کانون توجه قرار نمی‌گرفت اما به ویژه بعد از سفر به آمریکا، در داخل فرانسه غیبت همسر رئیس‌جمهور در این سفر بیشتر از موضوعات مورد مذاکره رهبران فرانسه و آمریکا مورد توجه قرار گرفت.

در عرف دیپلماتیک کشورهای غربی هم این موضوع توضیحی ندارد. حتی همسر خجالتی آنجلا مرکل،  صدراعظم آلمان هم که مردی درون‌ گراست، در سفرهای خارجی و حضورهای رسمی داخلی او همواره در کنار خانم مرکل حضور دارد.

آخرین باری که زوج کاخ الیزه در کنار هم دیده شدند 14 جولای 2007 در روز باستیل بود. چند هفته پیش از این روز، حضور نداشتن سیسیلیا در اجلاس گروه 8 در آلمان، شایعات بسیاری را در داخل فرانسه دامن زده‌بود.

اما خبر تأیید شده‌ای که هفته گذشته منتشر شد واقعیت تمام این شایعات را به اثبات رساند. سیسیلیا اکنون دیگر در کاخ الیزه نیست و بعد از اقامت موقت در هتلی در ژنوا  اکنون به لندن رفته است.

روزنامه‌های فرانسوی اکنون مدت‌هاست که عنوان‌های درشت خود را برای این خبر آماده کرده‌اند. اما تا وقتی کاخ الیزه بیانیه رسمی در این باره اعلام نکند کسی نمی‌تواند خبر رسمی را اعلام کند.

بعضی مجلات پرتیراژ فرانسوی به خوانندگان خود نوید داده‌اند که به زودی گزارش مفصلی به نقل از همسر رئیس‌جمهور درباره جدایی آنها منتشر می‌کنند. سارکوزی وقتی شهردار شهر نولی در حومه پاریس بود، با همسرش که در آن زمان مدل لباس بود ازدواج کرد.

ارتباطات گسترده و محبوبیت سیسیلیا باعث شد تا سارکوزی در پاریس شناخته شود و حتی ارتقای شغلی پیدا کند. در تمام این مدت و وقتی سارکوزی به وزارت دارایی و کشور ارتقا یافت و به کاخ الیزه نزدیک شد، همسرش را بیشتر از یک همسر معمولی و مشاور کاری خطاب می‌کرد.

در سال 2005 مطبوعات فرانسه اخباری درباره روابط غیراخلاقی همسر سارکوزی با مردی دیگر به چاپ رساندند. اما یک سال بعد این 2 رسما اعلام کردند که اختلافاتشان را کنار گذاشته‌اند.

این البته تنها یک ژست انتخاباتی بود. به تازگی مطبوعات فرانسه درباره روابط سارکوزی با زنی دیگر نوشتند و این اخبار به شایعات مربوط به اختلافات جدی این زوج دامن زد. اکنون که موقعیت سارکوزی تثبیت شده باید منتظر پایان این رابطه پر فراز و نشیب بود.

Spiegel.de/International
15 اکتبر

کد خبر 34123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز