سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

معاون پیشگیری از مـعلولـیـت سازمـان بهزیستی گفت: در سال گذشته مجوز قانونی ۴۵۰مورد سقط‌جنین که دچار معلولیت بودند، در سطح کشور صادر شد تا از تولد فرزندان معلول جلوگیری شود.

نوزاد

به گزارش فارس مينو رفيعي در كارگاه كشوري هم‌انديشي طرح‌هاي مشاوره ژنتيك پيش از ازدواج و غربالگري اختلالات ژنتيك در سرعين اظهار كرد: ما سال گذشته 140هزار مراجعه را به مشاوره‌هاي ژنتيك در كشور شاهد بوديم كه 5تا 6هزار مراجعه حين بارداري بوده است. وي با بيان اينكه با انجام سونوگرافي و برخي از اقدامات پيشگيرانه سعي بر اين شده تا جلوي تولد فرزندان معلول گرفته شود، افزود: از 5هزار مورد تشخيص معلوليت‌ حين بارداري 450مورد منجر به سقط‌جنين شده كه جزو موارد قانوني و درماني سقط بوده تا از تولد نوزادان معلول جلوگيري شود. معاون پيشگيري از معلوليت سازمان بهزيستي گفت: طي سال گذشته در سطح كشور مجوز قانوني 450مورد سقط جنين را كه دچار معلوليت بودند انجام داديم تا از تولد فرزندان معلول جلوگيري شود. رفيعي يادآور شد: با تشخيص بموقع و با اخذ مجوز پزشكي قانوني اين سقط‌ها كه اغلب به‌دليل اختلالات كروموزومي و همچنين بيماري‌هاي ژنتيك ارثي تشخيص داده شده بود سقط انجام شده تا از تولد فرزند معلول جلوگيري شود.

  • عمر متوسط معلولان 17سال است

وي به هزينه‌هاي نگهداري يك فرد معلول در عمر متوسط 17ساله اشاره كرد و گفت: در قالب طرح غربالگري و مشاوره‌هاي ژنتيك جلوي اين خسارت‌ها را گرفته‌ايم و اميدواريم در آينده نه چندان دور اين طرح نيز مانند غربالگري شنوايي و بينايي به يك طرح ملي تبديل شود تا عملا آسيب‌ها و دغدغه‌هاي ناشي از اين امر به حداقل برسد. وي هزينه‌هاي سنگين آزمايش‌هاي ژنتيك را يادآور شد و گفت: اميدوارم با همكاري بيمه‌ها و كمكي كه سازمان بهزيستي انجام مي‌دهد در اين ارتباط هزينه‌ها كاهش پيدا كرده و زمينه جلوگيري از تولد فرزندان معلول بهتر فراهم شود. معاون پيشگيري از معلوليت سازمان بهزيستي گفت: هر چند اجراي اين طرح به‌صورت پايلوت در كشور با برخي دستور‌العمل‌ها و اقدامات نظارتي سختگيرانه و دقيق انجام شده است اما قطعا نتايج مثبتي به همراه داشته كه در آينده ‌مي‌تواند از طرح‌هاي موفق و افتخارات سازمان بهزيستي باشد. رفيعي عنوان كرد: در اكثر استان‌ها طرح مشاوره ژنتيك آغاز شده و اميدواريم با دقت بيشتر اين طرح‌ها زمينه اجرايي مناسب‌تري پيدا كنند كه قطعا سال به سال سطح خدمات مشاوره‌هاي ژنتيك نيز افزايش خواهد يافت. رفيعي يادآور شد: افزايش تا 5برابر اجراي اين طرح در سال جديد مدنظر است و با اطلاعاتي كه ما پيگيري كرديم اميدواريم ظرف 5تا 6سال آينده با موفق ارزيابي كردن آن و اطمينان به كيفيت اجراي پروژه بتوانيم زمينه فراگير شدن اجراي غربالگري اختلالات ژنتيك را در كشور فراهم آوريم.

  • يك حساب سرانگشتي

مينو رفيعي: به غيراز هزينه‌هاي درمان و توانبخشي، هزينه نگهداري يك معلول 300ميليون تومان برآورد مي‌شود كه اگر 450نوزاد معلول به دنيا مي‌آمد و به‌طور متوسط، اين معلولان 17سال عمر مي‌كردند علاوه بر هزينه‌هاي مالي و خانوادگي 130ميليارد تومان براي بهزيستي هزينه دربر‌داشت.

  • سقط قانوني چيست؟

ماده واحده مصوب مجلس: سقط درماني با تشخيص قطعي 3پزشك متخصص و تأييد پزشكي قانوني مبني بر بيماري جنين كه به‌علت عقب افتادگي يا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است و يا بيماري مادر كه با تهديد جاني مادر توأم باشد قبل از ولوج روح (4ماه) با رضايت زن مجاز است و مجازات و مسئوليتي متوجه پزشك مباشر نخواهد بود.

کد خبر 341220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha