معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور می‌گوید که احداث سدهای متعدد روی رودخانه فرات باعث تشدید گردوغبار در منطقه شده است.

سدسازی

علي عابديني با اشاره به اينكه سد آتاتورك در كشور تركيه باعث كاهش ورودي آب رودخانه فرات و كاهش رطوبت خاك شده است به ايسنا گفت: اين رودخانه وارد سوريه، سپس عراق و بعد خليج‌فارس مي‌شود، اين درحالي است كه سدهاي متعددي در عراق و سوريه روي اين رودخانه احداث شده كه بزرگ‌ترين آنها سد آتاتورك در تركيه است. با احداث اين سد، حجم قابل‌توجهي آب براي توسعه كشاورزي پشت اين سد ذخيره مي‌شود با وجود اين، توسعه كشاورزي منطقه از طريق سد آتاتورك در دستور كار دولت تركيه قرار دارد و ادامه اين روند منجر به قطع يا كاهش آب فرات مي‌شود.

وي با بيان اينكه اگر اين طرح‌ها با اين شدت ادامه يابد در آينده‌اي نه‌چندان دور كشورهاي منطقه دچار مشكلات حادي خواهند شد، تأكيد كرد: آغاز مذاكرات و برنامه‌ريزي‌هاي بين‌المللي و حقوقي در اين‌باره ضرورت دارد به‌ويژه آنكه براي رودخانه‌ها پروتكل‌هاي حقوقي وجود ندارد.

عابديني با تأكيد بر اينكه اگر تاكنون مديريت منابع آب صورت مي‌گرفت، مشكل كم‌آبي، خشكي تالاب‌ها و افزايش كانون‌هاي گرد و خاك در كشور عراق ايجاد نمي‌شد، گفت: اين وضعيت دامن كشورهاي همسايه به‌خصوص ايران را گرفته و باعث تشديد گردوغبار در كشور ما شده است.به گفته عابديني، هنوز كانون گردوغباري كه ايران را تحت‌الشعاع قرار بدهد در تركيه شكل نگرفته است.

  • رفع معضل ريز‌گرد‌ها در گرو مديريت منابع آبي است

عضو كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس و عضو ناظر مجلس در شوراي‌عالي آب با اعلام اينكه حل معضل ريزگرد‌هاي آسمان در گرو مديريت درست منابع آبي است، گفت: مردم و دولت بايد تغيير اقليم را بپذيرند و به اين باور برسند كه كشور ديگر به شرايط آبي گذشته بازنمي‌گردد. براين اساس، تنها راه مقابله با گردوغبار و جلوگيري از تشديد آن، تطبيق رفتار با وضعيت آبي موجود است.

احمدعلي كيخا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اينكه رفتار كنوني ما در استفاده از منابع آبي و تخصيص آب به بخش‌هاي كشاورزي، شرب، صنعت و محيط‌زيست مطابق با شرايط كنوني آب كشور نيست، افزود: تخصيص آب بين بخش‌هاي مذكور ايرادات زيادي دارد و توسعه بي‌رويه كشاورزي در مناطقي همچون زاينده‌رود و درياچه اروميه، اكوسيستم آبي اين زيستگاه‌هاي پر‌اهميت را از بين برده و منجر به خشكي بسياري از تالاب‌ها و مستعد بودن آنها براي انتشار گردوغبار شده است.

نماينده مردم زابل، زهك و هيرمند در مجلس شوراي اسلامي كه هفته گذشته از بي‌توجهي مسئولان به مسئله گردوغبار در زابل انتقاد كرده بود، تصريح كرد: مديريت منابع آبي كشورمان نيازمند توجه و عزم جدي مسئولان و يك چرخش اساسي است تا مشكل گردوغبار از آسمان كشور به‌طور كلي بر چيده شود.

  • پيشنهادهايي براي مقابله با گردوغبار

احمدعلي كيخا كه در دولت دهم ويازدهم معاونت محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست را برعهده داشته است، رعايت حقابه‌ اكوسيستم آبي رودخانه‌ها و تالاب‌ها را از عوامل كنترل ريز‌گردها عنوان كرد وگفت كه كسي با توسعه پايدار كشاورزي مخالف نيست، برهمين اساس فعاليت‌هاي پايدار كشاورزي بايد در اولويت باشد زيرا توسعه پايدار كشاورزي به جذب كربن، توليد اكسيژن، تلطيف هوا، جلوگيري از فرسايش خاك، ممانعت از وقوع سيلاب‌ها و جذب ريزگرد‌ها منجر مي‌شود.كيخا درخصوص مناطقي كه داراي فرسايش بادي و منشا گردوغبار هستند، تأكيد كرد: براي جلوگيري از فرسايش خاك و مقابله با گردوغبار، احداث بادشكن‌ در مزارع و تثبيت شن‌هاي روان ضروري است. به گفته وي، مالچ‌پاشي بيولوژيك و كاشت گياهان محلي كه با حداقل آب امكان توسعه آنها وجود دارد، از ديگر عوامل جلوگيري از تشديد بروز گردوغبار در مناطق مستعد و خشك است.

کد خبر 340793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha