چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

با گذشت کمتر از یک هفته از کودتای نافرجام در ترکیه، سرکوب و پاکسازی بی‌سابقه در این کشور ادامه دارد و هر روز بر دامنه سازمان‌ها و گروه‌هایی که هدف این پاکسازی قرار می‌گیرند، افزوده می‌شود.

ترکیه

بعد از نظاميان، قضات، روزنامه‌نگاران و معلمان، ديروز نوبت به استادان دانشگاه رسيد. شوراي آموزش عالي تركيه در بيانيه‌اي، همه سفرهاي خارجي استادان دانشگاه اين كشور به خارج را تا اطلاع ثانوي ممنوع كرد. تلويزيون دولتي تركيه با اعلام اين خبر گفت، شوراي آموزش عالي از 1577نفر از روساي دانشگاه‌هاي تركيه خواسته تا استعفا كنند.

به اين ترتيب و با اين رقم تازه، شمار دستگيرشدگان، بركنارشدگان و تعليق‌شدگان از كار در يك هفته گذشته در تركيه به 50هزار نفر رسيده‌است. علاوه بر اتهام كودتا كه عليه هزاران نظامي ارتش و پليس وارد شده، طرفداري از فتح‌الله گولن چهره مخالف اردوغان و مقيم آمريكا از اتهامات دستگيرشدگان و بركنار شدگان است.

اردوغان و ييلدريم رئيس‌جمهور و نخست‌وزير تركيه در روزهاي گذشته بارها تكرار كرده‌اند كه حاميان گولن را ريشه‌كن خواهند كرد. گفته مي‌شود كه عمده طرفداران گولن در ميان قضات، نيروهاي پليس و معلمان هستند. 2روز پيش معلمان هم در تركيه ممنموع‌الخروج و صدها نفر از آنها بركنار شدند. در ميان التهاب بعد از كودتا، سايت افشاگر ويكي‌ليكس 300هزار ايميل متعلق به مقامات دولتي و رهبران حزب حاكم تركيه را منتشر كرده‌است. دولت تركيه سايت ويكي‌ليكس را در اين كشور مسدود كرده‌است. ويكي‌ليكس مدعي شده كه اين ايميل‌ها اطلاعاتي درباره ساختار قدرت در تركيه را فاش مي‌كند.

از سوي ديگر رسانه‌هاي تركيه از مفقودبودن 14كشتي جنگي اين كشور بعد از كودتا خبر داده‌اند. همچنين از سرنوشت فرمانده نيروي دريايي تركيه هم خبري وجود ندارد و او هم مفقود شده‌است. همين بي‌خبري از روز جمعه باعث اين گمانه‌زني شده كه فرمانده نيروي دريايي با كودتا مرتبط بوده‌است. همچنين چند فروند هلي‌كوپتر تركيه همچنان مفقود است.

کد خبر 340644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha