همشهری آنلاین: پایگاه اینترنتی ویکی لیکس که به انتشار اسناد حساس دولتی از سراسر جهان شهرت دارد، به دنبال کودتای نافرجام ترکیه، آنچه را که 'صدها هزار ایمیل خصوصی حزب حاکم ترکیه' خوانده است، منتشر کرد.

ویکی لیکس

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه انگلیسی اکسپرس، این اسناد محرمانه به نامه‌های الکترونیکی مقامات ارشد حزب عدالت و توسعه ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور مربوط می‌شود.

این روزنامه چهارشنبه (30تير) نوشت: ویکی لیکس این اسناد را در واکنش به پاسخ سخت اردوغان به کودتای نظامی نافرجام این کشور منتشر کرده است. اردوغان دشمنان سیاسی‌اش از جمله مقامات ارشد نظامی و قضات ارشد و افراد بسیار دیگری را بازداشت کرده است؛ اقدامی که بسیاری استفاده رئیس جمهوری ترکیه از فرصت برای تحکیم حکومت خود قلمداد می‌کنند.

ویکی لیکس که جولیان آسانژ آن را بنیان نهاده است، در اطلاعیه‌ای که در این پایگاه اینترنتی منتشر شد، نوشت: «ویکی لیکس، بخشی از ایمیل‌های حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه به عنوان حامی سیاسی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را منتشر می‌کند. این ایمیل‌ها بخشی از مجموع 762 صندوق پستی الکترونیکی از حرف «A» تا «I» است و شامل 294 هزار و 548 نامه الکترونیک و هزاران فایل پیوست آن است.

این اطلاعیه می‌افزاید: این اطلاعات یک هفته قبل از تلاش برای کودتا کسب شده است، اما ویکی لیکس برنامه انتشار آنها را در واکنش به عملیات پاکسازی پس از کودتا توسط دولت ترکیه به تعویق انداخته است.

ویکی لیکس نوشت: ما این اطلاعات و هر منبعی را که به هر نحوی به عوامل کودتا، احزاب سیاسی رقیب یا دولت مرتبط است، بررسی کرده‌ایم.

ویکی لیکس پیشتر وعده داده بود اسناد محرمانه‌ای را درباره ساختار قدرت در ترکیه فاش خواهد کرد.

کد خبر 340599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha