چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۲
۰ نفر

شهادت آتش‌نشان فداکار شهید علی قانع که هفته گذشته روی داد، موجب شد تا در جلسه شورای شهر ۳ مصوبه برای آتش‌نشانان به تصویب برسد.

شورای شهر

مورد نخست اينكه ايستگاه شماره‌69 آتش‌نشاني تهران به نام شهيد علي قانع نامگذاري شد. همچنين يك فوريت طرح اعطاي تسهيلات به جانباختگان و معلولان آتش‌نشاني و كادر امداد و نجات حين عمليات به تصويب رسيد.پس از اين اعضاي شوراي شهر در قالب لايحه‌اي راهكارهاي تأمين و استقلال منابع مالي پايدار براي سازمان آتش‌نشاني را بررسي كردند و به تصويب رساندند.
اعضاي شوراي شهر تهران تصميم گرفتند تا چنانچه آتش‌نشاني حين عمليات فوت كند، از 2رتبه شغلي بالاتر برخوردار شود.

همچنين كارمنداني كه قبل از رسيدن به سن واقعي بازنشستگي حين انجام عمليات فوت كنند، از سوي سازمان بازنشستگي اقدامات لازم براي برقراري حقوق و مزاياي مستمري برمبناي 30سال براي وراث ‌آنها برقرار شود. علاوه بر اين، شهرداري تهران مسئول شد تا پيگيري‌هاي لازم براي اينكه كاركنان حوزه‌هاي عملياتي آتش‌نشاني مشمول مشاغل سخت و زيان‌آور بشوند را دنبال كند تا آتش‌نشانان نيز بتوانند از مزاياي بازنشستگي پيش از موعد استفاده كنند.

لايحه تأمين و استقلال منابع مالي پايدار سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران نيز شامل 7ماده بود كه بعد از بحث بسيار قرار بر اين شد تا ماده دوم اين لايحه كه اختصاص به فرمول اخذ بهاي خدمات ايمني و آتش‌نشاني از تمام واحدهاي غيرمسكوني داشت، مجددا براي بررسي بيشتر به كميسيون‌هاي عمران و شهرسازي به‌منظور اعمال برخي اصلاحات برگشت داده شود.

ماده ششم اين لايحه نيز به‌دليل اينكه به نوعي دخالت شوراي شهر در كار اجرا محسوب مي‌شد، حذف شد. اما محسن سرخو درباره روش‌هاي تأمين و نگهداري تجهيزات امداد و نجات پيشنهادي داشت كه قرارشد تا هفته آينده درباره آن نيز در كميسيون‌ها بررسي صورت گيرد.

شوراي شهر ديروز دوطرح يك‌فوريتي ديگر را نيز در دستور كار داشت؛ نخست تشكيل كميته ارتقاي امنيت عمومي و اجتماعي شهر تهران كه به تصويب رسيد و دوم يك فوريت طرح مجوز به شهرداري تهران به‌منظور مساعدت و تقويت فعاليت‌هاي شوراياري در سراي محله‌هاي شهر تهران كه اعضا به يك فوريت آن رأي ندادند و قرار شد به‌صورت عادي بررسي شود.

  • بحث داغ فيش حقوقي

مرتضي طلايي كه در نبود مهدي چمران رياست جلسه شوراي شهر را برعهده داشت، در سخناني به حرف و حديث‌هاي مطرح شده در مورد حقوق اعضاي شوراي شهر پايان داد و گفت: «حقوق اعضاي شوراي شهر تهران يكسان است. ميانگين حضور و كاركرد اعضاي شوراي شهر و وقتي كه به‌منظور پيگيري امور مردم صرف مي‌كنند روزانه 15ساعت و مبلغ فيش حقوقي آنها نيز از 5ميليون و 100تا 5ميليون و 500هزار تومان است كه اين مابه‌التفاوت هم اختصاص به اعضاي جانباز شوراي شهر دارد.» به گفته طلايي، اگر عضوي از شوراي شهر تمايلي به اظهارنظر درباره فيش حقوقي‌اش نداشت نبايد از آن سوء برداشت شود چرا كه اساسا به صرف انتشار فيش حقوق نمي‌شود با فساد مبارزه كرد و بايد جاهاي ديگر دنبال ريشه فساد بود.

مرتضي طلايي درباره ماجراهايي كه بر سر عدم‌تصويب يك فوريت طرح لغو مصوبه اختيارات تفويض‌شده به شهردار تهران در شوراي شهر به‌وجود آمد نيز گفت‌: «اين حق شوراست كه نسبت به اختياراتش بررسي، تجديدنظر و تصميم‌گيري كند. طرح اين موضوع في‌نفسه پسنديده است.

انتظار ما از همه همكاران اين است كه اجازه دهند مباحث در داخل شورا با سازوكار شورا مورد بررسي قرارگيرد زيرا هرچه رنگ و بوي سياسي بگيرد، از مدار اخلاق و عدالت دور مي‌شود؛ ضمن اينكه همه اعضاي شورا در مبارزه با فساد و اعمال وظايف نظارتي‌شان يك نظر واحد دارند و هيچ تفاوت نگاهي بين اعضا در اين باره وجود ندارد؛ گرچه ممكن است در روش‌ها اختلاف نظر داشته باشيم اما در اصول يكسان هستيم.»

طلايي درباره حادثه جمعه گذشته كه منجر به فوت يك دختر جوان در دركه شد هم گفت: من شاهد بودم كه جمعه بعدازظهر درمحور دركه ميني‌بوس بيش از حد ظرفيت مسافر سوار كرد و يك دختر جوان كه به در تكيه داده بود به‌دليل باز شدن در از ميني‌بوس پرتاب و كشته شد.

حرف من اين است كه چرا بر ميزان حمل مسافر نظارتي نيست و چرا جنازه اين دختر بايد بيش از دو ساعت ونيم كنار خيابان بماند و معلوم نباشد كه سرانجام كدام دستگاه مسئول رسيدگي به آن است؟»

  • گزارش شوراياري شرق شهر

دبير شوراياري منطقه8 در صحن علني شوراي شهر حاضر شد و درباره فعاليت‌ها و عملكرد شوراياري منطقه به ارائه گزارش پرداخت. بهمن‌نوري، شهردار منطقه 8 نيز با ارائه گزارشي درباره اين منطقه، خبر از بهره‌برداري 15 پروژه در مهرماه سال‌جاري داد. غلامرضا انصاري پيشنهاد كرد كه در سال آخر شورا اموري مثل تدوين آيين‌نامه‌ها و نيز رسيدگي به موضوعات انضباطي به شوراياري‌ها واگذار شوند.

اقبال شاكري نيز با تقسيم خواسته‌هاي شوراياري منطقه8 به 4دسته گفت: رفع معضلات ترافيكي، تأمين امنيت محله، توسعه سراي محله‌ها و نيز رسيدگي به وضعيت بودجه خواسته‌هاي اين عزيزان بود كه البته رفع معضلات ترافيكي، احداث پاركينگ طبقاتي و احداث تقاطع غيرهمسطح شهيد آيت از اولويت‌هاي مهم اين منطقه است. احمد دنيامالي نيز خواستار آن شد تا تقاطع غيرهمسطح كميل باختر با محور اصلي دماوند و نيز محور شهيد باقري و رسالت هر چه زودتر تكميل شوند.

احمد حكيمي‌پور هم از تداخلاتي كه بين شوراياري‌ها و مديريت محله به‌وجود آمده سخن گفت و اينكه تداخلات مسئوليتي بين شوراياري‌ها و مدير محله بايد هرچه سريع‌تر رفع شود. اسماعيل دوستي عضو ديگر شوراي شهر هم خواستار احداث بازار ميوه و تره‌بار در محله نظام‌آباد شد. عبدالمقيم ناصحي نيز با اشاره به اينكه امروز شوراياران عصاي دست و چشم شوراها در محله‌ها هستند خواستار ساخت و تكميل 2مسجد نيمه‌كاره در‌منطقه8 شد.

جدول

کد خبر 340528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha