سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - نرگس خانعلیزاده: این روزها خبرهای زیادی از آتش‌نشانان فداکار کشورمان به گوش می‌رسد؛ از آتش‌نشانان حادثه آتش‌سوزی بندر ماهشهر تا خاموش‌کنندگان شعله‌های آتش در جنگل‌های جنوب غرب کشور و همین ماجرای جانسوز شهیدشدن آتش‌نشان فداکار تهرانی در جنت‌آباد.

آتش نشانی

اين خبرها به‌خودي خود نشان‌‌دهنده خدمات ارزنده اين قشر جامعه ماست. خب حالا شما چقدر با خدمات متنوع آتش‌نشانان آشنايي داريد؟ مي‌دانيد آنها با چه مشكلات ريز و درشتي در زمان امدادرساني دست و پنجه نرم مي‌كنند و شما چطور مي‌توانيد به روند خدمت‌رساني آنها كمك كنيد؟ خدمات آتش‌نشانان هر روز دامنه گسترده‌تر و متنوع‌تري به‌خود مي‌گيرد و از همين رو آمادگي سرخ‌پوشان ايمني هم روزبه‌روز افزايش مي‌يابد.

  • وقتي شما با 125تماس مي‌گيريد

همين ابتدا بهتر است شما با روند كاري آتش‌نشانان آشنا شويد. ستاد فرماندهي آتش‌نشاني شهرها، مركز دريافت تماس‌هاي مردم با سامانه ۱۲۵ است. در واقع تمام تماس‌هاي روزانه و شرح آتش‌سوزي‌ها و حوادث با اين مركز صورت مي‌گيرد. به محض اينكه تماس با سامانه امدادرساني ۱۲۵ حاصل مي‌شود، اپراتور به‌صورت دقيق نشاني محل وقوع حادثه را از شما مي‌گيرد. درست در همين زمان مكالمه، مسئول ديگري تمام صحبت‌هاي شما با اپراتور را مي‌شنود تا هر چه سريع‌تر بتواند محل وقوع حادثه را از طريق بي‌سيم به نزديك‌ترين ايستگاه گزارش دهد. آتش‌نشان‌هاي مستقر در ايستگاه هم بايد در كمترين زمان ممكن خودشان را به محل حادثه برسانند. آنها از زمان حركت تا رسيدن به محل حادثه، ارتباطشان را با ستاد فرماندهي حفظ مي‌كنند و دائم وضعيت را گزارش مي‌دهند. پس از رفع حادثه و بازگشت به ايستگاه هم شرح ماوقع را به‌صورت كامل گزارش داده و حضور مجددشان را براي مأموريت بعدي اعلام مي‌كنند.

  • براي چه كاري تماس بگيريم؟

تماس با آتش‌نشانان تنها ‌بايد در شرايط ضروري و وقوع حادثه انجام شود. همه شهرونداني كه خداي ناكرده با مشكل آتش‌سوزي مواجه مي‌شوند يا يك آتش‌سوزي را مي‌بينند، در سوانح رانندگي دچار مصدوميت مي‌شوند و نياز به كمك ويژه‌اي دارند كه از دست پليس و اورژانس بر نمي‌آيد، در يك مكان مثل آسانسور گير كرده‌اند، از ارتفاع سقوط كرده‌اند يا مثلا داخل يك چاه افتاده‌اند، حيوانات و پرندگان برايشان دردسر درست كرده يا ايجاد ترس كرده‌اند، توي يك دردسر خاص افتاده‌اند و خودشان نمي‌توانند به تنهايي يا كمك ديگران آن را رفع كنند، مي‌توانند با سامانه ۱۲۵ تماس بگيرند.

  • شماره تلفن بدهيد، مشاوره بگيريد

بسياري از مردم وقتي با يك مشكل مواجه مي‌شوند نمي‌دانند كه بايد با چه شماره تلفني تماس بگيرند. در اين مواقع معمولاً تنها شماره ۱۲۵ به ذهنشان خطور مي‌كند و از آنها درخواست كمك دارند. بسياري از اين تماس‌ها براي ايجاد مزاحمت حاصل نمي‌شود اما در گروه تماس‌هاي غيرضروري قرار مي‌گيرد. برخي از مردم هم براي كسب اطلاعات و محكم‌كاري در زمينه ايمني محل زندگي‌شان به ۱۲۵ زنگ مي‌زنند. اين مورد تماس‌ها به‌دليل عدم‌فوريت، جزو وظايف اصلي سامانه ۱۲۵ نيست اما اپراتورهاي حاضر در اين ستاد، شماره تلفن اين متقاضيان را از آنها مي‌خواهند و آن را در اختيار كار‌شناسان ايمني قرار مي‌دهند. كار‌شناسان هم در فرصتي مغتنم با مخاطب تماس گرفته و توضيحات لازم درخصوص رعايت اصول ايمني را ارائه خواهند كرد. به هر حال يادتان باشد كه كارشناسان اين سازمان يك مشاور ايمني خوب براي شما هستند و مي‌توانند اطلاعات مفيدي را در اين زمينه در اختيار شما قرار دهند.

  • كمك شما به ستاد فرماندهي آتش‌نشاني

آمار تماس‌ها با سامانه ۱۲۵ شهرهاي مختلف در هر روز متفاوت است. مثلا در تهران، اين سامانه بيش از ۵ هزار تماس را به ثبت مي‌رساند. اما قبل از آنكه آمار مزاحمت‌هاي تلفني را اعلام كنيم از شما مي‌خواهيم كه شوكه نشويد. آمار مزاحمت‌هاي تلفني مربوط به ۱۲۵ كمي باورنكردني به‌نظر مي‌رسد. از تمام تماس‌هاي هرروزه، تنها حدود ۴ درصد آنها عملياتي مي‌شود؛ يعني چيزي حدود ۹۶درصد تماس‌ها يا غيرضروري هستند يا صرفاً براي ايجاد مزاحمت انجام مي‌شوند. اينكه بيش از دوسوم تماس‌ها فقط از روي تفريح يا ايجاد مزاحمت برخي به ثبت مي‌رسد جداً جاي تأمل دارد. ميانگين سني اين تماس گيرنده‌ها هم بين ۱۲ تا ۲۲ سال گزارش شده است. همه ما بايد بدانيم لحظه‌اي كه يك تماس با ستاد فرماندهي ۱۲۵ حاصل مي‌شود در واقع يك خط از خطوط امدادرساني شهر به ما اختصاص مي‌يابد. شايد تماس غيرضروري ما خداي ناكرده، جان يكي ديگر از همشهري‌هايمان را به خطر بيندازد!

  • لطفا درست نشاني را اعلام كنيد

اگر مردم با حادثه يا آتش‌سوزي مواجه شوند و با سامانه ۱۲۵ تماس بگيرند بايد خاطرشان باشد به واضح‌ترين شكل ممكن آدرس محل وقوع حادثه را گزارش كنند. اين كار باعث مي‌شود تا نيروهاي امدادي سريع‌تر و دقيق‌تر در محل حاضر شوند و به كمك شما بيايند. اما ممكن است شهروندي شاهد يك حادثه يا آتش‌سوزي باشد ولي نداند يا نتواند آدرس را به درستي منتقل كند. در اين موارد، معمولاً اپراتور از تماس گيرنده مي‌خواهد كه بيشتر درباره محل حادثه شرح بدهد؛ توضيحاتي نظير اينكه الان به كدام ميدان يا ساختمان معروف شهر نزديك هستند، شرق به غرب يك خيابان هستند يا غرب به شرق. درخصوص شرح يك آتش‌سوزي هم بايد به مواردي همچون ابعاد آتش‌سوزي و رنگ ‌و بوي دود هم اشاره كرد. هرچه راهنمايي‌هاي شما در تماس اوليه دقيق‌تر باشد امكان امدادرساني بهتر و سريع‌تر افزايش مي‌يابد. براساس اطلاعاتي كه شما مي‌دهيد امكانات و نيروها به محل اعزام خواهند شد.

  • اينترنتي اطلاعات ايمني بگيريد

براي باخبر شدن از آخرين اطلاعات مربوط به حوادث روي‌داده در شهر شامل اخبار آتش‌سوزي، حوادث رانندگي، سقوط و آوار، مسموميت گاز، حوادث مربوط به آسانسور، حيوانات، كوهستان و ديگر موارد از اين دست، به سايت اين سازمان به آدرس www.125.IR مراجعه كنيد. خواندن اين خبرها به شما كمك مي‌كند كه با علل وقوع حوادث آشنا شويد و بتوانيد از ايجاد آنها توسط خود شما پيشگيري كنيد. درضمن در اين سايت مي‌توانيد خاطرات آتش‌نشانان و بخش توصيه‌هاي ايمني را هم بخوانيد كه حسابي كاربردي است و به كارتان مي‌آيد. در ضمن زمان رسيدن امدادگران به محل حادثه هم از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. بد نيست بدانيد كه در حال حاضر ميانگين زمان رسيدن آتش‌نشانان به محل حريق با توجه به افزايش ايستگاه‌ها به 4دقيقه‌و 25ثانيه رسيده است. كمكي هم كه ما در اين زمينه مي‌توانيم به امدادگران بكنيم اين است كه راه را براي عبور آنها در معابر شهري باز كنيم تا آنها در ترافيك گير نكنند.

  • كاربري ساختمان‌ها را درنظر بگيريد

بد نيست درباره علت حوادث پايتخت هم كمي اطلاعات داشته باشيد؛ به‌عنوان نمونه در مناطق 18و 4 برخي خانه‌هاي مسكوني تبديل به كارگاه شده‌اند كه همين تغيير كاربري باعث ايجاد حوادث مختلف مي‌شود يا مثلا برخي از بخش‌هاي منطقه 12 نيز خالي از سكنه و تبديل به انبار يا توليدي پوشاك شده‌اند. در واقع بي‌احتياطي مردم در اين انبارها، توليدي‌ها و كارگاه‌ها علت افزايش حريق است. شما به‌عنوان يك شهروند قانونمند بايد حواستان به كاربري يك ساختمان باشد و در ضمن براساس همان كاربري، تجهيزات ايمني آن را نيز تأمين كنيد. حتي ساختمان‌هاي مسكوني هم نياز به تجهيزات ايمني دارند كه نبود آنها در زمان وقوع حوادث مي‌تواند منجر به خسارات جبران‌ناپذير براي ساكنان آن ساختمان شود. يك نكته هم درخصوص شيرهاي هيدرانت آتش‌نشاني است كه در معابر عمومي وجود دارند. به هيچ وجه نبايد خودرويتان را كنار آنها پارك كنيد چون حادثه هيچ وقت خبر نمي‌كند.

کد خبر 340451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha