چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: کشاورزی در شهر؟... مگر می‌شود؟ این شاید رایج‌ترین پاسخ باشد برای کسانی که پیشنهاد کشاورزی کردن در شهر را می‌دهند.

مزرعه شخصی در شهر

كمبود زمين و قيمت بالاي آن در كلانشهرهاي كشور تصور چنين چيزي را بيشتر شبيه يك‌رؤيا مي‌كند، اما در همين شهرهاي بزرگ مثل تهران هم مي‌توان يك باغچه كوچك براي زراعت و كشاورزي راه انداخت. اشتباه نكنيد، منظورمان اين نيست كه برويد و در حاشيه شهرهاي بزرگ يك زمين بزرگ كشاورزي بخريد و شروع به زراعت كنيد. اين كار تخصص و تجربه و حتي تحصيلات مرتبط مي‌خواهد اما با يك آموزش مختصر و با كمك پيشنهادهايي كه ما به شما مي‌دهيم، مي‌توانيد يك مزرعه كوچك براي خانواده خودتان داشته باشيد كه حداقل، هم برخي از نيازها مثل سبزيجات و صيفي‌جات خانواده را برطرف كند و هم اوقات فراغت اعضاي خانواده را با يك كار خوب و سودمند پر كند. اين كار براي همه مردم امكان‌پذير است. همه مي‌توانند به‌صورت محدود از اين پيشنهادها بهره ببرند و محيطي سالم‌تر و زيبا‌تر را در اطراف خود بسازند.

  • باغچه‌ها را از دست ندهيد

بسياري از خانه‌ها و آپارتمان‌هاي شهرها داراي باغچه‌هاي كوچك و بزرگ هستند كه نبايد از آنها غافل شد. آنها ابتدايي‌ترين جا و بهترين پيشنهاد براي فعاليت‌هاي كشاورزي شما هستند. فقط كافي است كمي تجربه و تخصص داشته باشيد و بدانيد كه در آب و هواي شهرتان سراغ چه محصولاتي برويد. بهترين كار اين است كه از سبزيجات شروع كنيد. سبزي‌ها از نظر دارا بودن انواع ويتامين‌ها، مواد معدني، مواد پروتئيني، مواد قندي و همچنين مقدار قابل توجهي سلولز كه باعث سهولت هضم غذا مي‌شوند، نقش بسيار مهمي در تغذيه انسان ايفا مي‌كنند. حالا اگر دلتان براي يك سبد سبزي ‌تر و تازه و البته خوشمزه و پر ويتامين لك زده، مي‌توانيد در كلاس‌هاي آموزش سبزيكاري كه توسط كلينيك‌هاي گل و گياه برگزار مي‌شود شركت كنيد. اگر در منزل‌تان باغچه داريد، براي شركت در اين كلاس‌ها ترديد نكنيد.

  • مزرعه‌اي شخصي در پارك

اما آنها كه خانه شخصي ندارند يا باغچه ندارند هم نبايد نگران باشند. طرح ويژه شهرداري تهران شامل‌حال آنهايي مي‌شود كه از فضاي مناسب براي كاشت و زراعت در محل زندگي‌شان برخوردار نيستند و از طرفي علاقه‌مندند تا در اين زمينه فعاليتي داشته باشند. هم‌اكنون در بسياري از مناطق و مراكز مشاوره گل‌وگياه اين امكان به‌وجود آمده كه مردم بخشي از پارك و بوستان نزديك خانه‌شان را به‌طور اختصاصي در اختيار بگيرند و با راهنمايي‌هاي كار‌شناسان فضاي‌سبز، محصولات خودشان را آنجا بكارند. در واقع مسئوليت نگهداري از اين باغچه اختصاصي به‌عهده افراد گذاشته مي‌شود تا آنها علاوه بر كسب تجربه و افزايش توانمندي‌هايشان بتوانند دستي در كشاورزي و زراعت داشته باشند. حالا اگر دوست داريد صيفي‌جات يا سبزيجات را با دستان خودتان عمل بياوريد كافي است به نزديك‌ترين بوستان محل زندگي‌تان برويد.

  • مزرعه‌اي در گلدان‌هاي مخصوص

اگر فكر مي‌كنيد كه با نداشتن باغچه، ديگر گزينه كشاورزي محدود در شهر براي شما منتفي است سخت در اشتباهيد. اگر سري به يكي از بازارهاي گل و گياه يا گلفروشي‌هاي بزرگ يا فروشگاه‌هاي ابزارهاي كشاورزي شهرتان بزنيد، گلدان‌هايي را خواهيد ديد كه با قرار گرفتن چندتا از آنها در كنار هم، يك باغچه نسبتا خوب براي شما تشكيل مي‌شود؛ يعني شما با استفاده از اين گلدان‌هاي مخصوص مي‌توانيد يك باغچه كوچك در آپارتمان‌تان راه بيندازيد. مزيت اين گلدان‌ها اين است كه شما مي‌توانيد اين باغچه‌ را به هر فرمي كه دوست داريد بسازيد، يا اينكه هر جايي كه دلتان خواست و فضاي مناسب‌تري براي سبزيكاري بود قرار دهيد؛ مثلا در بالكن يا حياط خلوت يا پشت‌بام و يا حتي در همان حياط و پاركينگ؛ البته به شرط اينكه نور كافي در آنها وجود داشته باشد. قيمت اين گلدان‌ها هم آنقدر نيست كه شما را زياد به خرج بيندازد.

  • مزرعه‌اي روي پشت‌بام خانه‌ها

پشت‌بام‌ها در ساختمان‌ها معمولا جاهايي هستند كه به هيچ وجه مورد توجه و استفاده قرار نمي‌گيرند. غافل از اينكه همين پشت‌بام‌ها مي‌توانند بهترين جا براي راه‌انداختن يك مزرعه كوچك خانگي باشند. چطوري؟ كافي است با يك كارشناس «بام سبز» كمي گفت‌وگو كنيد تا به شما ياد دهد چطور مي‌توانيد يك باغچه عايق‌بندي شده و نسبتا بزرگ روي پشت‌بام‌تان داشته باشيد. اين كار برخلاف آنچه به‌نظر مي‌رسد به هيچ وجه هزينه چنداني ندارد و در ضمن كار مشكلي هم نيست. لايه‌هاي تشكيل‌دهنده بام سبز معمولا از بالا به پايين به‌ترتيب از پوشش گياهي، محيط كشت رويشي يا لايه كاشت، تثبيت‌كننده و محافظ ريشه، لايه زه‌كشي، هوا‌دهي و انباره آب، لايه محافظ رطوبتـي و عايق‌بندي براي محافظت از لايه‌هاي سازه بام تشكيل مي‌شود. بام سبز مي‌تواند هم روي بام‌هاي مسطح و هم شيب‌دار تا 30درصد، پياده شود.

  • سوله‌هايي امن در محله‌ها

حتما شما هم تا به حال سوله‌هايي در محله‌هايتان ديده‌ايد كه به نام سوله‌هاي مديريت بحران شناخته مي‌شوند. خب، اين سوله‌ها چيست و قرار است چه خدماتي ارائه دهند؟ مسئولان شهري زحمت كشيده‌اند و پايگاه‌هايي را براي روز مبادا ساخته‌اند. محل اين پايگاه‌ها روي نقشه مشخص شده است. نزديك‌ترين آنها را به محل سكونت خود شناسايي كنيد و محل دقيقش را به‌خاطر بسپاريد چون اين پايگاه‌ها قرار است امنيت شما را بعد از حوادث غيرمترقبه‌اي مانند زلزله تأمين كنند. در حال حاضر اين خانه‌‌هاي امن به امكانات مختلفي مثل برانكارد، وسايل كمك‌هاي اوليه، دارو، پتو، تجهيزات نجات و... تجهيز شده‌اند. سازمان مديريت بحران شهرداري تلاش مي‌كند با افزايش تعداد اين پايگاه‌ها، امكان امدادرساني به مردم در زمان حوادث شهري مختلف را افزايش دهد. در حال حاضر، در تهران از بعضي از اين پايگاه‌ها به‌عنوان سالن چند منظوره ورزشي مخصوصا براي بانوان استفاده مي‌شود؛ سالن‌هايي كه به نام مجموعه‌هاي ورزشي الزهرا(س) شناخته مي‌شوند. بيشتر اين سالن‌ها تجهيز شده‌اند و در اختيار بانوان ورزشكار قرار دارند.

  • فاصله ايمن از خودروي جلويي

حتما در معابر و جاده‌ها ديده‌ايد كه خودروها به‌دليل رعايت نكردن فاصله طولي ايمن از يكديگر، با هم برخورد كرده‌اند و يك تصادف ساده اما پرهزينه اتفاق افتاده است. فاصله طولي ايمن فاصله‌اي محسوب مي‌شود كه راننده بايد با وسيله نقليه جلويي حفظ كند. حفظ اين فاصله براي اجتناب از تصادفات جلو به عقب ضروري است.

کد خبر 329661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha