دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: زنگ پیوند امروز همزمان با آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان، در مدارس سراسر کشور نواخته می‌شود.

براساس این گزارش 24 تا30 مهرماه هر سال به‌عنوان هفته پیوند اولیا و مربیان نامگذاری شده است و به همین مناسبت برنامه‌های ویژه فرهنگی، آموزشی و هنری با مشارکت اولیا و مربیان در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود.

معاون سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: استفاده صحیح از منابع، امکانات و فرصت‌های موجود در جامعه یکی از راهبردهای اساسی توسعه مشارکت اولیا در امر تعلیم و تربیت است.

فریبرز حمیدی افزود: هفته پیوند اولیا و مربیان نقطه عطفی در توجه افکار جامعه به نقش تربیتی خانواده و مدرسه محسوب می‌شود.وی اظهار داشت: این هفته از یک سو می‌تواند زمینه توجه به مشارکت اولیا در ابعاد مختلف نظام تربیتی و ضرورت بسترسازی لازم را فراهم آورد و از سوی دیگر می‌تواند یادآور این واقعیت باشد که بخش مهمی از شخصیت اجتماعی کودکان و نوجوانان در فضای حاکم بر خانه و مدرسه شکل می‌گیرد.

معاون سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر این که خانواده در هر جامعه‌ای به‌عنوان زیربنای مستحکم ساخت اجتماعی، عامل اصلی حفظ و حراست از ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی است، گفت: یکی از اهداف انجمن اولیا و مربیان، آموزش به خانواده‌ها برای آشنا ساختن آنان با اصول برخوردهای تربیتی و نیز ایجاد زمینه‌های لازم برای مشاوره خانواده است که می‌تواند پیش زمینه رشد خانواده‌ها و همسویی آنان با نظام تربیتی باشد.

حمیدی تصریح کرد: اگر خانواده‌ها در سال‌های نخست زندگی کودکان برخوردهای صحیح و اصولی با آنان داشته باشند و پیش از ورود به مدرسه، زمینه‌های لازم را برای آشنایی کودک با محیط مدرسه فراهم کنند، مشکلات بسیاری  از دوش مربیان و معلمان برداشته می‌شود و زیر بنای مستحکم و قابل اعتمادی برای کودک ایجاد خواهدشد.

وی با اشاره به این که مدرسه پس از خانه و خانواده مهم‌ترین عامل تربیت کودکان است گفت: کودکان در مدارس هم آموزش می‌بینند و هم پرورش و معلم بعد از پدر و مادر نزدیک‌ترین فرد به دانش‌آموز است و به همین دلیل کارشناسان معتقدند که معلم پدر دوم دانش‌آموز است.

معاون سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در باره اهداف هفته پیوند اولیا و مربیان اظهار داشت: استحکام بخشیدن به روابط بین خانه و مدرسه و تقویت و توسعه فرهنگ مشارکت، ایجاد فضای مناسب برای تبادل افکار و اطلاعات و تجارب اولیا و مربیان و ارتقای سطح آگاهی آنان، تبیین جایگاه انجمن اولیا و مربیان در نظام تعلیم و تربیت و آشنایی بیشتر خانواده‌ها با بخش آموزش و مشاوره و مراکز راهنمایی و مشاوره از اهداف اصلی برگزاری این هدف است.

وی تصریح کرد: آموزش و تربیت مکمل هم هستند و رسالت مدرسه نباید به دوش خانواده و رسالت خانواده هم نباید به دوش مدرسه بیفتد بلکه این 2 نهاد باید همسو و هم جهت با هم به حرکت خود ادامه دهند.

حمیدی با تأکید بر حضور اولیا در مدرسه خاطر نشان کرد: این حضور هم برای اولیا و هم برای مربیان مفید است.

معاون سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان با مهم ارزیابی کردن استفاده از تخصص اولیا در مدارس اظهار داشت: مدیران مدارس باید از تخصص‌ها و مهارت‌های اولیا به نحو مطلوبی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد مدارس کشور دارای انجمن اولیا و مربیان هستند گفت: اولیایی که به شرکت در انتخابات انجمن اولیا و مربیان اهمیت می‌دهند در واقع به امر تعلیم و تربیت اهمیت می‌دهند و نتیجه آن را در رفتارهای سالم و پویای فرزند خود مشاهده خواهند کرد.


شوراهای انجمن اولیا و مربیان

مدیرکل دفتر جذب و مشارکت‌های انجمن مرکزی اولیا و مربیان نیز از تشکیل شورای انجمن‌های اولیا و مربیان از امسال خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این شوراها در سطح مناطق آموزش و پرورش و استان‌ها، پایدار کردن نقش انجمن‌ها و مطالبات اولیا از آموزش و پرورش است.

محمدعلی لقایی افزود: این شوراها مسایل و مشکلات مدارس را بررسی می‌کنند و بر عملکرد انجمن‌های مدارس نظارت دارند و انجمن‌های برتر و موفق را معرفی و از آن‌ها تجلیل می‌کنند.

وی با اشاره به این که براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان یک رکن اساسی در کنار مدیر مدرسه تلقی می‌شود اظهار داشت: روند یک‌ساله مدرسه و انجمن بستگی به انتخابات مطلوب این انجمن دارد.

لقایی با تأکید بر نقش حساس مدیران مدارس در ایجاد فضای سالم و بانشاط برای حضور فعال اولیای دانش‌آموزان دارای ایده نو، مبتکر و خلاق در فرآیند امر تعلیم و تربیت گفت: انتخاب افراد با صلاحیت، شایسته و توانمند از میان اولیای دانش‌آموزان نقش حائز اهمیتی در مشارکت فعال اولیا در این فرآیند خواهدداشت.

وی افزود: اساس مشارکت بر احترام متقابل استوار است و در مشارکت رقابت جای خود را به رفاقت می‌دهد و این توقعی است که از 2 نهاد خانواده و مدرسه وجود دارد.


وظایف انجمن اولیا و مربیان

دیرکل دفتر جذب و مشارکت‌های انجمن مرکزی اولیا و مربیان آموزش و پرورش در باره وظایف انجمن اولیا و مربیان گفت: تأمین مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی، آموزشی اولیا و تقویت هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی مدرسه، مشاوره و برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف انجمن و کمک به ارتقای فعالیت‌های مدرسه، برنامه‌ریزی و مشاوره در امور اجرایی مدرسه و مشارکت با مدیر مدرسه در زمینه برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و اردوها، جلب مشارکت‌های افراد خیر و اولیا دانش‌آموزان برای تأمین و بهبود امکانات مدرسه، اهتمام در پیشبرد اهداف شورای مالی مدرسه و برگزاری نشست‌های ماهانه و تشکیل کلاس‌های آموزشی برای اولیا دانش‌آموزان، از اهداف انجمن است.

انجمن اولیا و مربیان

انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه منتخبی  است از نمایندگان اولیای دانش‌آموزان و مربیان مدرسه که با تفاهم و صمیمیت و به منظور تقویت همکاری و مشارکت اولیای دانش‌آموزان برای کمک به ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزش و پرورش و گسترش ارتباط خانه و مدرسه، بر اساس مقررات و ضوابط وزارت آموزش و پرورش انجام وظیفه می‌کند.

کد خبر 34021

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز