شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا معتقد است که در فردای بعد از کودتا اردوغان راحت‌تر خواهد توانست اهداف سیاسی خود را داخل پیش ببرد که تغییر ساختار سیاسی یکی از آنهاست.

کودتا ترکیه

کودتای نظامی در حالی در ترکیه به شکست انجامید که چند ساعتی از وقوع آن نمی‌گذشت. برخی معتقد هستند که متعاقب این کودتا اردوغان راحت‌تر خواهد توانست خواست خود مبنی بر تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی را دنبال کند.

مهر در گفت‌وگو با پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا به بررسی دلایل کودتای نظامی در ترکیه و تبعات آن پرداخته ایم که در ادامه می آید.

  • دلایل اصلی وقوع کودتای نظامی در ترکیه چه بود؟

دلایل زیادی برای تلاش جهت این کودتا وجود دارد. هیچ عشق گمشده‌ای بین حاکمان حزب عدالت وتوسعه و عناصری خاص از ارتش وجود ندارد. اردوغان تلاش‌های چندی برای پاکسازی افسران ارتش انجام داده است. همچنین وی تلاش‌هایی برای پاکسازی عناصر سکولار ارتش ترکیه که مخالف سیاست‌های داخلی و خارجی اردوغان هستند انجام داده است.

اما هنوز زود است که بخواهیم مشخص کنیم که این کودتا توسط چه کسانی صورت گرفته است.

  • چه جریان‌های پشت این کودتا بودند؟

عرض کردم خیلی زود است که مشخص کنیم چه عواملی پشت این کودتا قرار داشتند. مسلما رهبران عالیرتبه ارتش ترکیه پشت این کودتا نبوده‌اند. به عبارت دیگر کودتا به شیوه‌ای مشخص رهبری شده است؛ شیوه‌ای که مطابق آن رهبران عالیرتبه غیر نظامی دولتی فوراً بازداشت شدند.

  • چرا این کودتا زود شکست خورد؟

در یک تحلیل سطحی می‌توان گفت که یک دلیل شکست کودتا عدم سازماندهی خوب آن بوده است. حتی می‌توان تحلیل کرد چون احزاب مخالف از آن حمایت نکردند زود شکست خورد. در این خصوص توجه داشته باشید حتی حزب طرفدار کردها نیز کودتا را محکوم کرد.

برخی کودتا را کار خود اردوغان می‌دانند. در این برهه زمانی شواهدی برای تأیید این نظر وجود ندارد.

  • برخی معتقدند با شکست این کودتا اردوغان تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و تصفیه حساب در ارتش ترکیه را با دست بازتری دنبال می کند نظر شما چیست؟

اگر کودتا شکست قطعی بخورد اردوغان مسلما از آن سود خواهد برد. او بعد از این کودتا قدرت خود را تحکیم خواهد کرد. او قانون اساسی را برای رسیدن به اهدافش تغییر خواهد داد و در مواجهه با مخالفانش با شدت و حدت بیشتری برخورد خواهد کرد و از آنها انتقام جویی خواهد کرد.

کد خبر 340108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha