جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

جان کری وزیرخارجه آمریکا در سفر به مسکو پنجشنبه شب با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره سوریه گفت‌وگو کرده‌است.

پوتین وجانگری

رسانه‌هاي آمريكايي از روزها قبل اين نشست را مهم و حياتي خوانده و از طرح آخرين پيشنهاد واشنگتن به مسكو درباره سوريه خبر داده‌بودند؛ طرح 8‌صفحه‌اي كه روزنامه واشنگتن‌پست ديروز جزئيات آن را منتشر كرد اما رسانه‌ها و منابع رسمي روسيه هنوز درباره آن اظهارنظري نكرده‌اند. محور اصلي اين طرح همكاري مشترك آمريكا و روسيه در عمليات نظامي عليه داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي در سوريه است.

سخنگوي كرملين صبح ديروز درباره گفت‌وگوي كري با پوتين به خبرنگاران گفت، در نشست پنجشنبه‌شب وزيرخارجه آمريكا مستقيما درباره عمليات نظامي مشترك ميان 2 كشور در سوريه صحبتي نكرده‌است. ديميتر پسكوف در كنفرانس خبري با حضور خبرنگاران گفت، پرسش‌هاي زيادي درباره تعامل عملي ميان آمريكا و روسيه در عمليات نظامي در سوريه هنوز باقي مانده‌است.
درحالي‌كه واكنش رسمي ديگري از سوي مقامات آمريكا و روسيه درباره مذاكرات پنجشنبه شب كري در مسكو منتشر نشده، اين جمله سخنگوي كرملين مي‌تواند نشانه‌اي از عدم‌توافق دوطرف براي عمليات نظامي مشترك در سوريه باشد.

رسانه‌هاي آمريكايي قبل از اين ديدار نوشته ‌بودند، جان كري با پيشنهاد همكاري نظامي با روسيه به مسكو مي‌رود.
براساس اين گزارش‌ها، قرار بوده وزيرخارجه آمريكا به پوتين پيشنهاد دهد كه دو طرف در انجام عمليات نظامي ازجمله حملات هوايي عليه داعش و ديگر گروه‌هاي افراطي در سوريه همكاري اطلاعاتي و عملياتي كنند و در مقابل روسيه به آتش‌بس در مقابل ديگر گروه‌هاي مسلح مخالف سوريه كه از حمايت آمريكا برخوردارند و غرب آنها را به‌اصطلاح ميانه‌رو مي‌خواند، پايبند بماند. اين موضوعي است كه در يك سال گذشته و بعد از ورود روسيه به صحنه جنگ سوريه، همواره مورد مذاكره مسكو و واشنگتن قرار داشته‌است.

روزنامه واشنگتن‌پست ديروز نسخه‌اي از طرحي را منتشر كرد كه به نوشته اين روزنامه موضوع گفت‌وگو ميان دو كشور آمريكا و روسيه است. براساس اين طرح دو كشور قرار است پايگاه‌هاي نظامي مشتركي را احتمالا در امان پايتخت اردن ايجاد كنند و از طريق آن اطلاعات درباره عمليات نظامي در سوريه را تبادل كنند.

در يك سال گذشته مسكو بارها پيشنهاد همكاري اطلاعاتي و عملياتي با آمريكا در سوريه را مطرح كرده ‌بود اما اين پيشنهاد با بي‌اعتنايي آمريكا روبه‌رو مي‌شد. اين بار اما آمريكايي‌ها با طرح خود در اين زمينه وارد عمل شده‌اند. مؤسسه تحقيقاتي استرتفور آمريكا در تحليلي درباره اين موضوع نوشته‌است، آمريكا تا‌كنون از همكاري با روسيه در سوريه خودداري مي‌كرد چون اين كار به معني به رسميت شناختن دولت بشار اسد در سوريه بود. وقتي مقامات رسمي آمريكا از رئيس‌جمهور تا وزيرخارجه از نامشروع بودن ادامه حضور بشار اسد در قدرت سخن مي‌گويند همكاري نظامي با روسيه كه سياست رسمي‌اش حمايت از ادامه كار دولت بشار اسد است، نقض حرف‌هايشان به‌حساب مي‌آيد.

با اين حال شرايط عملي جنگ در سوريه باتوجه به پيشروي‌هاي ارتش در حومه دمشق و در حلب عليه مواضع گروه‌هاي تروريستي، ظاهرا چاره‌اي غيراز اين همكاري براي دولت آمريكا باقي نگذاشته‌ است.

  • روسيه درباره كناره‌گيري با من صحبت نكرده

ساعاتي قبل از سفر جان كري به روسيه، بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه در مصاحبه‌اي با شبكه ان‌بي‌سي آمريكا درباره آخرين وضعيت جنگ در كشورش صحبت كرد. اسد ابتدا گفت كه روسيه هرگز درباره كناره‌گيري‌اش از قدرت با او صحبتي نكرده‌است. رئيس‌جمهور سوريه گفت: روس‌ها حتي يك كلمه هم درباره كناره‌گيري از قدرت با من حرفي نزده‌اند و همچنان تنها مردم سوريه هستند كه در اين‌باره تصميم مي‌گيرند.

اسد در ادامه اين مصاحبه درباره آخرين وضعيت جنگ در كشورش گفت، نيروهاي دولتي تا ماه‌هاي آينده دستاوردهاي زيادي خواهند داشت و مي‌توانند كنترل تمام كشور را به‌دست بگيرند. او حمايت و مشاركت روسيه را عامل مهمي در چرخش اوضاع به نفع دولت در جنگ خواند.

کد خبر 340023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha