مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

سید محمد فخار : کمتر از ۴۰ روز دیگر تا اجرای نخستین گام طرح کاهش در تهران باقی‌مانده است.

 

اين طرح كه راه‌حلي روشن و تجربه شده در برابر طرح غيركارشناسي زوج و فرد است، به‌زودي تغييراتي در پايتخت ايجاد مي‌كند تا ترافيك و آلودگي هوا بر مبناي آلايندگي خودروها كنترل شوند نه شماره پلاك زوج و فرد. اما مهم‌ترين بخش اجراي طرح كاهش، گرفتن معاينه فني است. بدين‌ترتيب اگر خودروي شما انژكتوري باشد، مي‌توانيد سال نخست طرح كاهش را بدون دغدغه بگذرانيد.

طرح

  • در تجربه جهاني  سهيم شويد

طرح كاهش در 225نقطه جهان از سال 2007به اجرا درآمده است. اين طرح هم‌اكنون از راه‌حل‌هاي اساسي اتحاديه اروپا و سازمان بهداشت جهاني براي محافظت شهروندان 11كشور از آلودگي هواست و از زمان اجرا به مرور باعث كاهش ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون، كاهش اكسيدهاي گوگرد، كاهش كربن و آلاينده‌هاي ديزل شده است.

  • آلودگي هوا به سرعت كم نمي‌شود

يكي از اشتباهاتي كه از زمان مطرح شدن طرح كاهش شنيده شده، اين است كه طرح كاهش به سرعت از آلودگي هواي تهران مي‌كاهد. تجربه 225منطقه جهان كه سال‌هاست اين طرح، را اجرا مي‌كنند نشان مي‌دهد با اجراي طرح، روند كاهش آلودگي هوا شروع مي‌شود اما چيزي به نام سرعت يافتن كاهش آلودگي هوا همزمان با اجراي اين طرح مطرح نيست.

براي نمونه طرح كاهش طي 6سال از ذرات معلق آسمان پاريس كاسته است. پاريس در فاصله سال2009تاكنون توانسته از ميزان غلظت ذرات معلق بكاهد. به گزارش شركت كنترل كيفيت هواي تهران، ميانگين سالانه آلاينده ذرات معلق كمتر از 10ميكرون در شهر پاريس، 26.5 ميكروگرم بر مترمكعب است و اين عدد در تهران 79ميكروگرم بر مترمكعب محاسبه شده است. همچنين ذرات معلق كمتر از 2.5ميكرون در پاريس16.2 ميكروگرم بر مترمكعب و در تهران در حدود29.8 ميكروگرم بر مترمكعب است.

طرح

کد خبر 340018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha