کمتر از ۲‌ ماه دیگر طرح کاهش در خیابان‌های تهران به اجرا درمی‌آید. این طرح که پیش از عید‌فطر در شورای‌عالی ترافیک تصویب شده بود، قرار است طی ۳گام، تردد در معابر عمومی پایتخت را از پلاک‌محوری به سمت عدالت‌محوری براساس میزان آلایندگی سوق دهد.

سيدنواب حسيني‌منش مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در اين‌باره گفت: طبق مصوبه جلسه اخير شوراي‌عالي ترافيك كشور، در مورد سيمفا(سامانه يكپارچه معاينه فني ايران) همه ديتاي معاينه فني سال‌گذشته تهران در اختيار سيمفا قرار داده شده و يكپارچه شده است.

حسيني‌منش گفت: پيش از اين، برخي انتقادها به طرح كاهش صورت مي‌گرفت كه عدالت محور نيست و از تردد خودروهاي مدل پايين كه بيشتر در اختيار قشر ضعيف جامعه است جلوگيري مي‌كند اما اين خودروها براساس سياهه انتشار آلايندگي شهر تهران، در اختيار كمتر از 400هزار نفر است درحالي‌كه با اجراي طرح كاهش، از آلودگي هوايي كاسته مي‌شود كه سلامت 9ميليون جمعيت شهر را به خطر انداخته است.

به‌گفته سخنگوي طرح كاهش، در‌پي اجراي سيمفا، طرح كاهش (LOW EMISSION ZONE) راه عملياتي شدن خود را تا نيمه شهريور طي مي‌كند و در 3گام، منجر به برقراري عدالت تردد در شهر مي‌شود. در گام اول در محدوده طرح زوج و فرد معاينه فني خودروها كنترل شده و صرفا به‌خودروهايي كه معاينه فني داشته باشند، اجازه ورود به محدوده زوج و فرد داده مي‌شود.

در گام دوم معاينه فني براي كل شهر الزامي مي‌شود و در گام سوم محدوده زوج و فرد براي خودروهاي انژكتوري آزاد مي‌شود. حسيني‌منش افزود: كمتر از 2‌ماه زمان تا اجراي طرح باقيمانده و به مردم توصيه مي‌كنيم كه از اين فرصت براي اخذ معاينه فني استفاده كنند چراكه در زمان اجراي طرح كاهش، داشتن معاينه فني يك الزام و نياز ضروري است. از طرفي شوراي‌عالي ترافيك اصل طرح را قبول كرده و پليس نيز براي اجرا اعلام آمادگي كرده است.

کد خبر 339692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha