همشهری آنلاین: ارتش رژیم صهیونیستی خاخامی که فتوای تجاوز به زنان غیریهود یعنی عرب در زمان جنگ را داده بود در سمت بالایی قرار داد. وزارت خارجه فلسطین ضمن محکوم کردن این اقدام آن را انحطاط اخلاقی دیگر در تل‌آویو دانست.

صادرکننده فتوای تجاوز به زنان عرب خاخام اصلی ارتش رژیم صهیونیستی شد

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ارتش رژیم صهیونیستی، ایال کریم، خاخام تندروی یهودی و صاحب فتوای جنجالی تجاوز به زنان عرب را به عنوان خاخام‌ اصلی ارتش تعیین کرد.

ایال کریم، فارغ التحصیل مدرسه مذهبی «بنی عکیفا» و یکی از افسران ارتش بوده است. وی در طول سال‌ها از طریق سایت کیفا به سوالات مختلف پاسخ می‌داد و در این بین برخی جواب‌ها و فتواهای تحریک آمیزی منتشر می‌کرد که ناقض قوانین بین‌الملل بود.

از جمله این فتواها اعطای مجوز به سربازان اسرائیلی برای تجاوز به زنان عرب در طول جنگ بود.

با انتشار خبر انتخاب وی از سوی ارتش برخی نمایندگان زن کنست و تشکل‌های زنان درخواست لغو فوری این انتصاب را داشتند.

عایده توما سلیمان (از لیست مشترک عربی) رئیس کمیته زنان و برابری جنسی در این رابطه اظهار داشت: فتوای کریم مبنی بر تجاوز به زنان غیریهود بسیار شبیه به فتواهای داعش در حق مردم سوریه و عراق است.

توما سلیمان تاکید کرد: اعتراض خود را نسبت به این انتخاب به مشاور حقوقی اسرائیل اعلام خواهم کرد.

وی از اعضای کنست خواست در این اعتراض به وی ملحق شوند.

غالیا فالوخ، رئیس جنبش زنانه «نعمت» نیز تاکید کرد: این انتخاب مناسب نیست و اعتراض خود و درخواست برای لغو این حکم را به رئیس ستاد ارتش ابلاغ خواهم کرد.

فالوخ افزود: کسی که بر این باور است که تجاوز به زنان مساله‌ای مفید برای بهبود روحیه سربازان است به شرطی که زنان غیریهود قربانی باشند، نمی‌تواند رهبری ارتش را از نظر اخلاقی و معنوی برعهده گیرد.

زهاوا ککوون، رئیس حزب مرتز نیز در این زمینه گفت: کریم شایستگی اینکه مرجع مذهبی اصلی ارتش باشد را ندارد در این ارتش ده‌ها هزار زن خدمت می‌کنند و او استحقاق این را ندارد که به هر شکلی نماینده اخلاق یهویان باشد.

ککوون تاکید کرد: اظهارات نگران کننده نژادپرستانه و ترسناک کریم خون زنان را به هدر می‌دهد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز گفت: کریم توضیح داد که این سخنانش تنها در پاسخ به مساله‌ای فقهی بوده و به هیچ شکلی مساله‌ای شرعی و قابل اجرا نیست.

وی مدعی شد که هرگز چنین چیزهایی ننوشته و حتی اینگونه فکر نمی‌کند که یک سرباز اسرائیلی در جنگ اجازه تجاوز جنسی داشته باشد کسی که سخنان وی را اینگونه تفسیر کرده، دچار خطا شده است.

این در حالی است که ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این انتصاب، آن را انحطاط اخلاقی دیگری دانست که سطح پایینی که اسرائیل در سایه گروهی افراطی به آن رسیده و نیز میزان تشدید نژادپرستی در اسرائیل را نشان می‌دهد.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه فلسطین آمده است، کریم با فتواها و موضع‌گیری‌های نژادپرستانه‌اش علیه یهودیان شناخته می‌شود و فتواهای وی تاثیر زیادی بر سربازان اسرائیلی دارد به ویژه که تعداد سربازان و افسرانی که به جریان صهیونیستی مذهبی گرایش دارند در حال افزایش است و آنها به فتواها و موضع‌گیری‌های خاخام‌ها اعتبار بیشتری می‌بخشند و بیش از تعهداتی که از سوی فرماندهان نظامی‌شان صادر می‌شود به این فتواها ملزم هستند.

وزارت خارجه فلسطین در ادامه تاکید کرد: بیشتر جنایاتی که علیه فلسطینی‌ها انجام می‌شود براساس فتواهای خاخام‌های افراطی اسرائیل و موضع‌گیری‌های نژادپرستانه آنها انجام می‌شود.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: این افراط گرایی که بر نهادهای مختلف اسرائیل حاکم شده احتمال خطرات برای فلسطینی‌ها را افزایش می‌دهد و راه برای اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر و جنایات علیه فلسطینی‌ها را باز می‌کند.

این مساله نیازمند توجه جهان و عدم غفلت آنها از پیام‌های این فتواهاست که می‌تواند برای کل منطقه فاجعه بار باشد.

کد خبر 339893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha