سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

سرانجام پس از حدود ۵‌ ماه تلاش سازمان سینمایی، شورای صدور پروانه نمایش دستخوش یک دگرگونی نه‌چندان اساسی شد و وعده حجت‌الله ایوبی برای گردش نخبگان در این شورا، با معرفی چندگزینه نام‌آشنا و باقی‌ماندن چند عضو پیشین رنگ تحقق به‌خود گرفت.

به گزارش همشهري، رئيس سازمان سينمايي حدود 12ساعت پيش از اعلام خبر تركيب تازه اعضاي شوراي صدور پروانه نمايش، اين تغيير را در راستاي اعتقاد خود به «گردش نخبگان» دانسته و به ايسنا گفته بود: «پيشنهاد اين تغيير از جانب من بود كه از زمان جشنواره فيلم فجر سال گذشته مطرح و به‌دليل گرفتاري‌هاي زمان جشنواره انجام آن به امسال كشيده شد و بي‌دليل تا امروز ادامه پيدا كرد. اين تغيير هم به حواشي و مسائل اخير مربوط نيست.»

اشاره ايوبي به حاشيه‌هايي است كه در 3‌ماه اول امسال دامن شوراي صدور پروانه نمايش را گرفته بود؛ ازجمله صدور مجوز براي «50كيلو آلبالو» كه با واكنش شديد وزير ارشاد مواجه شد، انتشار خبرهاي جسته و گريخته از لزوم چند مميزي براي «فروشنده» اصغر فرهادي و البته غيرقابل نمايش اعلام‌شدن «ارادتمند؛ نازنين، بهاره، تينا» فيلم تازه عبدالرضا كاهاني از نظر 2عضو شورا كه در تركيب تازه، ديگر خبري از آنها نيست؛

سيدضياءالدين دري و محمدحسين لطيفي. براساس حكم وزير ارشاد، حجت‌الاسلام سيدمهدي خاموشي، رسول صدرعاملي، محمدرضا جعفري‌جلوه، حجت‌الاسلام طه مرقاتي، عماد افروغ، شهاب اسفندياري، مجيد رضابالا، حسين كرمي و فرشته طائرپور اعضاي جديد شوراي بازبيني فيلم‌هاي سينمايي هستند كه در اين ميان خاموشي، مرقاتي، رضابالا و كرمي در دوره گذشته هم حضور داشتند. شوراي گذشته پروانه نمايش فيلم 50 كيلو آلبالو را صادر كرده بود. فيلمي كه وزير ارشاد آن را «نامناسب، مروج فروپاشي و سقوط خانواده و ارائه‌دهنده الگوي نامناسب با آرايش‌هاي زننده» توصيف كرده بود.

پس از انتقادهاي تند علي جنتي از اشتباه سازمان سينمايي در دادن مجوز به فيلم ماني حقيقي كه در نهايت به پايين آمدن آن از پرده سينماها پس از 3‌ماه و 15ميليارد تومان فروش انجاميد، اعضاي شوراي صدور پروانه نمايش هم با تمسك به شيوه مالوف ايوبي، سكوت را به نشان دادن هرگونه واكنش ترجيح دادند تا مسئله مشمول مرور زمان شود اما جنجال و حاشيه‌هاي مربوط به ارادتمند؛ نازنين، بهاره، تينا، سرانجام دامن اين شوراي پرخبر را گرفت.

پس از آنكه لطيفي و دري در چند نوبت به شكل رسمي و غيررسمي از غيرقابل نمايش بودن فيلم كاهاني از نظر اعضاي شوراي صدور پروانه نمايش خبر دادند، خبرهاي جسته و گريخته از نارضايتي وزارت ارشاد و سازمان سينمايي از اظهارنظرهاي اين دو عضو سرشناس حكايت مي‌كرد. در نهايت هم چند روز پيش از صدور حكم وزير ارشاد، خبر رسيد كه دري و لطيفي به‌احتمال فراوان در تركيب تازه حضور نخواهند داشت. در اين ميان، توجه به يك نكته ضروري است؛ برخي از اعضا به دليل مشغله‌ها ومسئوليت‌هاي مهمي كه دارند، آيا مي‌توانند براي ديدن نسخه كامل فيلم‌هاي سينمايي وقت بگذارند و در جلسه‌هاي طولاني شورا شركت كنند؟

  • چالش‌هاي بزرگ براي اعضاي تازه

بزرگ‌ترين چالش پيش روي اعضاي جديد شوراي صدور پروانه نمايش، بي‌ترديد بازبيني «ارادتمند؛ نازنين، بهاره، تينا» عبدالرضا كاهاني و تصميم‌گيري درباره آن است؛ فيلمي كه گفته مي‌شود حتي با اصلاح‌هاي اساسي هم قابل نمايش در ايران نيست. از 9عضو تازه شورا، 4نفر پيش‌تر فيلم را ديده و شايد درباره آن نظر داده‌اند. در ميان اعضاي جديد، محمدرضا جعفري‌جلوه سابقه حضور در رأس معاونت سينمايي را دارد و موضع عماد افروغ و شهاب اسفندياري هم در حوزه مسائل فرهنگي به‌ويژه سينما آشكارتر از ديگران است. شايد با اين تركيب، كاهاني نبايد اميدي به كسب مجوز اكران داشته باشد!

جدول

کد خبر 339797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha