دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

شورای صنفی نمایش که پیش از این تکلیف اکران ۲‌ ماه باقیمانده تابستان را تا حدودی روشن کرده بود، در جلسه این هفته خود تصمیم گرفت پا را از فصل گرما فراتر بگذارد و فکری هم برای اکران ماه محرم در اوایل پاییز کند.

سینما

به گزارش همشهري، در فاصله 80روز تا آغاز ‌ماه عزا و در شرايطي كه رونق به گيشه تابستاني بازگشته و چند فيلم پراميد هم در نوبت اكران هستند، ثبت قرارداد يك مستند عاشورايي و يك فيلم با داستان مقاومت عليه رژيم صهيونيستي، بيشتر به معني از سرگذراندن دهه اول محرم با آثار بدون تماشاگر است. به اين ترتيب، «كربلا، جغرافياي يك تاريخ» و «ابو زينب» هم از نوبت اكران خارج مي‌شوند، هم چراغ‌سينماها را در روزهاي بدون تماشاگر روشن نگه مي‌دارند.

كربلا، جغرافياي يك تاريخ مستندي است به كارگرداني داريوش ياري كه بيشتر به‌خاطر موسيقي متن مجيد انتظامي و گفتار متن سيدشهاب‌الدين حسيني در جشنواره 2سال پيش ديده شد. ياري كه هر سال در موسم فرارسيدن محرم و صفر خواستار اكران فيلم خود مي‌شد، حالا به هدفش رسيده و بايد منتظر استقبال مردم از اين مستند عاشورايي باشد؛ اتفاقي كه بعيد است بيفتد و كربلا، جغرافياي يك تاريخ قطعا در نمايش تلويزيوني بيشتر و بهتر ديده مي‌شود.

ابوزينب به كارگرداني علي غفاري كه فيلم پرهزينه «استرداد» را در كارنامه دارد، دومين فيلم اكران هفته آخر مهرماه است. اين فيلم كه با نام «راز پنهان» در چند رويداد بين‌المللي به نمايش درآمده، ماجراي مقاومت يك خانواده لبناني را در سال‌هاي اشغال لبنان روايت مي‌كند. ابوزينب هم از آن فيلم‌هايي است كه پس از اكران عمومي، سرنوشتي شبيه «بازمانده» مرحوم سيف‌الله داد خواهد داشت و به يكي از گزينه‌هاي تلويزيون در مناسبت‌هاي خاص تبديل مي‌شود.

هم‌اكنون، نمايش «دزد و پري» حسين قناعت از پايان تيرماه در گروه آزاد قطعي شده و چند فيلم ديگر در انتظار پايان اكران فيلم‌هاي روي پرده هستند. «سايه‌هاي موازي» اصغر نعيمي با بازي ابوالفضل پورعرب و شهاب حسيني يكي از اين فيلم‌هاست كه گرچه شايد مخاطبان را ياد همكاري 2بازيگر اصلي آن در «شهرزاد» بيندازد اما از شواهد و قرائن پيداست كه نمي‌توان چندان به موفقيت تجاري‌اش اميد بست. اين فيلم جايگزين «دختر» سيدرضا ميركريمي مي‌شود.

«امكان مينا» كمال تبريزي كه منتظر پايان اكران «ايستاده در غبار» است، با وجود 9نامزدي در جشنواره فيلم فجر سي و چهارم نصيبي از جوايز نبرد و ناكام مطلق مراسم اختتاميه لقب گرفت. فيلم با اينكه از سوي تماشاگران اصلا جدي گرفته نشد، به مذاق داوران البته در حد نامزدي خوش آمد و حالا بايد بخت خود را در اكران عمومي بيازمايد.

«خشكسالي و دروغ» پدرام عليزاده كه براساس نمايشنامه‌اي موفق به همين نام از محمد يعقوبي ساخته شده و كلي هم حاشيه داشته، بازگشت رسمي محمدرضا گلزار به پرده نقره‌اي پس از چند سال غيبت است. پگاه آهنگراني، علي سرابي، آيدا كيخايي، مارال بني‌آدم و خاطره اسدي هم در اين فيلم بازي كرده‌اند.

«ناردون» فريدون حسندوست بعد از «باركد» در گروه آزاد روي پرده مي‌رود و با پايان اكران «آاادت نمي‌كنيم»، سينما آفريقا با ميزباني «لانتوري» رضا درميشيان جشن بازگشت به جمع سرگروه‌هاي سينمايي را برپا مي‌كند. اين فيلم سال گذشته در جشنواره به نمايش درآمد و نتوانست توجه مخاطبان و داوران را جلب كند.

کد خبر 339668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha