دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نگارش سریال «انقلاب دوم» درحالی به تازگی به پایان رسیده است که . به گفته نویسنده این مجموعه، عنصر درام و واقعیت‌های تاریخی در «انقلاب دوم» ترکیب شده‌اند.

سینما

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی صدا و سیما، جواد شمقدری، نویسنده و کارگردان سریال الف ویژه «انقلاب دوم» درباره میزان اقتباس این اثر از مستندات تاریخی گفت: نقش اول «انقلاب دوم» زاییده تخیل من است، اما جزئیات شخصیتی که برای او طراحی کردم، برگرفته از واقعیت‌های موجود و مستندات تاریخی است که از عناصر تحقیقاتی الهام گرفتم.

بنابراین گزارش، جواد شمقدری، نویسنده و کارگردان سریال «انقلاب دوم» درباره آخرین وضعیت متن این سریال توضیح داد: متن این سریال بعد از آن که از معاونت سیما برای بازنویسی به مرکز گسترش فیلمنامه نویسی آمد، در حال حاضر مراحل نگارش فیلمنامه کامل شده و برای مرحله پیش تولید آماده می‌شود .

وی افزود: به نظرم سریال «انقلاب دوم» بعد از گذشت ۳۷ سال از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا طرح جالبی است. ضمن این که مراحل تحقیق و نگارش آن بیش از سه سال زمان برده و در شورای مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

رئیس سابق سازمان سینمایی در پاسخ به این که چقدر از داستان این سریال برگرفته از واقعیات تاریخی است و چقدر ماحصل مقتضیات دراماتیک بیان کرد: مهدی جوان نقش اول «انقلاب دوم» زاییده تخیل من است اما جزئیات شخصیتی که برای او طراحی کردم، برگرفته از واقعیت های موجود و مستندات تاریخی است که از عناصر تحقیقاتی الهام گرفتم. بنابراین بخشی از زندگی و ماجراهای مربوط قهرمان قصه و سرنوشت او ناظر به تحقیقاتی است که صورت گرفت. مثلا صحنه ازدواج مهدی دقیقا برگرفته از تصویری است که در یکی از کتاب های خاطرات یکی از دانشجویان پیرو خط امام خوانده بودم و برایم جالب به نظر رسیده و در حین مطالعه ام در نظر داشتم که آن را به نوعی در متن به کار بگیرم.

وی در پاسخ به این که آیا محدودیت های لوکیشن و فضاسازی در مرحله نگارش «انقلاب دوم» او را محدود کرده است یا نه، گفت: نه، من اصلا به اجرایی شدن کار در مرحله نگارش از این نظر که من را محدود کند، فکر نکردم اما چون خودم قرار هست کارگردانی این سریال را برعهده بگیرم، ملاحظاتی را در نظر گرفتم. بیشتر سعی کردم نیاز قصه را در نظر بگیرم و نگران اجرا و تولید آن نباشم. زیرا بعدها می توان برای اجرا برنامه ریزی و فکر کرد و امکان جا به جایی لوکیشن یا کارهایی از این نوع به هر حال وجود دارد.

شمقدری با اشاره به اهمیت و ضرورت شروع سریال سازی با فیلمنامه های کامل خاطرنشان کرد: متاسفانه تا همین چند وقت پیش من خبر داشتم که بعضی از سریال ها با طرحی دو و سه برگی کلید می خورند. از طرفی بعضی شوراها هم به اصطلاح بر سر یک «واو» در فیلمنامه بحث می کردند و در این میان رفتارهای متناقضی نسبت به متن ها وجود داشت که نظارت درستی بر متن ها صورت نمی گرفت. به نظر من مدیران همراهی کنند تا فیلمنامه های خوبی تولید و آماده شود و بر اساس یک استراتژی کلان سر فرصت مناسب متن ها آماده تولید شوند.

سریال «انقلاب دوم» داستان مهناز و مهدی، دو جوانی است که از خواستگاه‌های اعتقادی و اجتماعی متفاوتی برخوردارند. آنها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ناگزیر به سفرهایی به سراسر کشور می شوند که در طی آن رازی برایشان آشکار می‌شود...

کد خبر 339654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha