سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

مهدی واعظی: چرا کار‌شناسان اینقدر بر تربیت کودکان تأکید دارند؟ خب معلوم است؛ آینده هر شهر، کشور و جامعه‌ای را بی‌شک همین کودکان امروز و پدران و مادران فردا می‌سازند.

بازی

پس اگر مثلا فرهنگ ترافيك در كودكان نهادينه شود، مشكلات ترافيكي در آينده بسيار كمتر از امروز خواهد شد. خب حالا لازم است كه براي داشتن شهري پويا، شاداب، سالم و موفق، كودكان امروز تحت مراقبت، آموزش و توجه از سوي مردم و مسئولان قرار گيرند. چطور؟ همين كه امكانات اختصاصي مختلفي در شهر براي اين قشر از جامعه ساخته شود نشان مي‌دهد كه به آينده‌سازان شهر توجه شده است.

حالا چند سالي است كه مي‌گويند تهران شهر دوستدار كودكان است. مي‌گويند اين شهر، امكانات ويژه‌اي براي اين گروه سني دارد و... خب اين امكانات چيست؟ والدين اين شهر كه سرگرم كردن و پر كردن مطلوب اوقات فراغت كودكان يكي از دغدغه‌هاي بزرگشان است چطور مي‌توانند از اين امكانات استفاده كنند؟ اينجا مي‌توانيد با اين امكانات اختصاصي كودكان در پايتخت آشنا شويد.

  • خانه‌هاي كودك شهر شكوفه‌ها

تهران در حال حاضر بيش از 70خانه كودك را در محله‌هاي مختلفش جا داده است. در تمام مناطق پايتخت مي‌توان اين خانه‌ها را پيدا كرد. اگر به‌دنبال نزديك‌ترين نشاني هستيد كافي است با شماره 1837تماس بگيريد و از اپراتورهاي اين سامانه كمك بخواهيد. خانه‌هاي كودك شهر شكوفه‌ها تحت پوشش مركز آموزش سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران فعاليت مي‌كنند و هزاران نوآموز را تحت آموزش دارند.

اين خانه‌ها يكي از قوي‌ترين و مهم‌ترين پل‌هاي ارتباطي اين سازمان فرهنگي با كودكان شهر محسوب مي‌شود، از اين‌رو سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران تمام همت و توانايي‌هاي خود را جزم كرده تا بهترين آموزش‌ها و ساعات شاد و مفيد را براي كودكان شهر در اين خانه‌ها فراهم آورد. دوره‌هاي آموزشي خاص پيش‌دبستاني خانه‌هاي شهر شكوفه‌ها، نسبت به ساير مهدكودك‌ها، برنامه‌ريزي آموزشي منحصر به‌فردي دارد. برنامه‌ريزي خاص سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران و نيز به‌كارگيري كادر آموزشي مجرب و مورد تأييد، از ويژگي‌هاي برجسته اين خانه‌ها هستند؛ خانه‌هايي كه مي‌توانند نشانه‌اي بارز، از يك شهر دوستدار كودك باشند.

  • پارك‌هاي ترافيك در محله‌ها

13پارك ترافيك در مناطق مختلف تهران ساخته‌ شده‌اند، هر چند تعداد اين پارك‌ها به ميزان تعداد مناطق نيست اما دسترسي به آنها نيز كار مشكلي به‌نظر نمي‌رسد. مديريت شهري براي حل معضل ترافيك و اصلاح رفتارهاي ناهنجار هنگام رانندگي از ابزار آموزش بهره مي‌برد و تلاش دارد تا در تمام مناطق بيست‌ودوگانه تهران يك پارك ترافيك احداث كند.

خب كودكان و نوجوانان مخاطبان جدي و اصلي اين پارك‌ها به شمار مي‌روند. طبق هماهنگي‌هاي به عمل آمده ميان اداره آموزش‌هاي شهروندي، معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، پليس راهنمايي و رانندگي و وزارت آموزش و پرورش، تمامي دانش‌آموزان مقاطع پيش‌دبستاني و ابتدايي حداقل يك‌بار در هر سال تحصيلي در پارك‌هاي ترافيك حضور خواهند يافت تا با آموزه‌هاي صحيح ترافيكي آشنا شوند. اجراي سرود و نمايش‌هاي شاد با موضوع ترافيك، نمايش فيلم و انيميشن، آموزش اصول و قواعد اوليه راهنمايي و رانندگي و اتومبيلراني همراه با توجه به علامت‌هاي ترافيكي ازجمله برنامه‌هايي است كه در پارك‌هاي ترافيك صورت مي‌گيرد تا هم مخاطبانش را سرگرم سازد، هم آموزش دهد.

  • خانه‌هاي اسباب‌بازي براي كودك

مي‌توان گفت كه تقريبا هيچ محله‌اي در تهران نيست كه خانه اسباب‌بازي نداشته باشد. در حقيقت، همه محله‌هايي كه صاحب سراي محله هستند، اين خانه را نيز دارند. كارشناسان بر پراهميت بودن و ضرورت بازي كردن در دوران كودكي اتفاق نظر دارند، به همين دليل هم خانه‌هاي اسباب‌بازي، مراكز بسيار مهمي از نظر آنها قلمداد مي‌شوند. اين خانه‌ها كه دنيايي بازي را تقديم كودكان شهر مي‌كند، هم جنبه آموزشي براي آنها دارد و هم آنها را بسيار سرگرم مي‌كند.

ايجاد خانه‌هاي اسباب‌بازي در ۲۵۰ محله تهران با هدف سرگرمي و رشد عاطفي و خلاقيت كودكان و نوجوانان صورت گرفته و خانه‌هاي اسباب‌بازي تحت نظارت كار‌شناسان كودك، مربيان خبره و مديران توانمند اداره مي‌شوند. محيط سالم اين خانه‌ها به شكل‌گيري شخصيت اجتماعي كودكاني كه هنوز به مدرسه نرفته‌اند، كمك شاياني خواهد كرد. برگزاري كلاس‌هاي آموزشي به همراه بازي و سرگرمي ويژه كودكان و نوجوانان هم در اين خانه‌ها صورت مي‌گيرد. كافي است به نزديك‌ترين سراي محله نزديك خانه‌تان مراجعه كنيد تا با برنامه‌هاي ويژه اين خانه‌ها آشنا شويد.

  • امكانات ورزشي شهر ويژه كودكان

وقتي پاي كلمه «شهروند» به ميان مي‌آيد، فرقي نمي‌كند پير‌ترين فرد شهر باشد يا كودكي كه تازه راه رفتن ياد گرفته باشد؛ همه آنها حق و حقوقي از زندگي در شهرشان دارند. تمام بوستان‌هاي شهر به دستگاه‌هاي ورزشي مجهز هستند و شهروندان از آنها استفاده مي‌كنند. در كنار اين وسيله‌ها، در هر بوستاني وسيله‌هايي براي بازي كودكان و به جنب‌وجوش درآوردن آنها تعبيه شده است. در ضمن در منطقه 18و در محله خليج‌فارس هم نخستين پارك دوستدار كودك راه‌اندازي شده كه همه امكانات آن به شكل اختصاصي براي كودكان است.

معمولا از هر ۱۵ دوچرخه موجود در پيست‌هاي دوچرخه‌سواري بوستان‌ها و ديگر نقاط شهر، ۵ دوچرخه كوچك مخصوص كودكان وجود دارد. برخي مدارس شهر تهران هم به كمك مديريت شهري به وسايل ورزشي مجهز شده‌اند. در ضمن بيشترين شركت‌كنندگان در رقابت‌هاي ورزشي شهر را گروه‌هاي نونهالان و نوجوانان و جوانان، با يك حضور ۹۲ درصدي تشكيل مي‌دهند. المپياد ورزشي محلات شهر تهران كه هر سال برگزار مي‌شود، يكي از مهم‌ترين رقابت‌هاي ورزشي شهر است كه گروه سني نونهالان هم در آن شركت مي‌كنند.

  • مراكز فرآموز و آموزش مهارت‌ رفتاري

«فرآموز» مراكز آموزش مهارت‌هاي رفتاري به كودكان و نوجوانان است. تعداد اين مراكز در تهران به عدد 22رسيده است و اين يعني كه در همه مناطق، چنين مركزي وجود دارد. براي پيدا كردن نشاني مركز منطقه مربوط به‌خودتان كافي است سري به نشاني الكترونيك www.mfaramooz.ir بزنيد تا بتوانيد فهرست اين مراكز را ببينيد. ارائه آموزش‌هاي غيرمستقيم به كودكان و نوجوانان و شناساندن رفتارهاي پرخطر به آنها هدف راه‌اندازي اين مراكز است. هر يك از اين مراكز پايتخت، با عنوان يكي از مباحث آموزشي پيش‌بيني شده و رفتارهاي پرخطر نامگذاري شده‌اند.

مركز فرآموز پيشگيري از اعتياد، پيشگيري از دخانيات، مهارت‌هاي زندگي، روابط اجتماعي مؤثر، كنترل هيجانات، كنترل خشم و... نمونه‌اي از عنوان‌هاي اين مراكز هستند. كارگاه‌هاي ويژه، متناسب با عنوان هر مركز برگزار مي‌شود و مربيان مجرب، در محيطي پرنشاط آموزش‌ها را ارائه مي‌‌دهند. دانش‌آموزان مقطع دبستان و راهنمايي گروه مخاطب مراكز فرآموز هستند و اغلب با هماهنگي مدارس، بازديدهايي از اين مراكز انجام مي‌شود.

کد خبر 339647

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha