یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

پروانه معصومی: ما ایرانی‌ها در گذشته ساده‌تر و بهتر زندگی می‌کردیم. وقتی به خاطرات سال‌های دورمان رجعت می‌کنیم می‌بینیم چقدر میزان رضایت از زندگی‌مان نسبت به امروز بالاتر بود و چقدر ساده‌تر و صمیمی‌تر زندگی می‌کردیم.

پروانه معصومی

شايد در گذشته برخي از امكانات امروز را نداشتيم ولي در عوض از آرامشي برخوردار بوديم كه حالا خيلي آن را در زندگي‌مان حس نمي‌كنيم اين آرامش جاي خود را به نوعي اضطراب و شتاب داده است. بخشي از اينها گريزناپذير است، به‌خصوص در كلانشهرها كه زيستن در آنها دشواري‌هاي خاص خود را دارد ولي بخشي از زندگي‌هاي سخت امروز، حاصل تجمل‌گرايي وحشتناكي است كه اين روزها خيلي‌ها را از خود متاثر كرده است.

طبقه برخوردار در مسابقه تجمل مي‌كوشد تا گوي سبقت را از ديگران بربايد و طبقه متوسط هم نهايت تلاش‌اش را مي‌كند تا در اين ميدان عقب نماند. نتيجه اينكه گاهي يك مراسم ازدواج در طبقه مرفه جامعه كه مي‌تواند ساده و صميمي برگزار شود در سلسله مانورهاي تجمل، به ضيافتي چنان پرهزينه تبديل مي‌شود كه با پولش مي‌توان چند خانواده را تامين كرد.

عده‌اي كه تازه به دوران رسيده هستند ميل به تظاهر و ديده‌شدنشان را در چنين مواقعي به نمايش مي‌گذارند. مشكل از جايي عمق مي‌يابد كه خانواده‌هايي با وضعيت معمولي بخواهند از سبك زندگي طبقه پولدار تقليد كنند. آن وقت جواني كه تازه در اول راه زندگي مشترك قرار دارد نه‌تنها تمام دارايي‌اش را هزينه مراسم عروسي مي‌كند كه براي اين كار زيربار قرض‌هاي سنگين هم مي‌رود؛ جواني كه شايد سال‌ها بايد قسط بدهي‌هايي را بپردازد كه در يك شب هزينه كرده. تجمل‌گرايي، عروسي و عزا ندارد و وارد تمام شئون زندگي مردم شده است.

گاهي هزينه تاج‌گل‌هاي يك مراسم ترحيم سر به فلك مي‌گذارد. احترام و اداي دين به درگذشتگان امري اخلاقي و ارزشمند است ولي اندازه تاج گل ميزان ارادت ما به شخص درگذشته و خانواده‌اش را نشان نمي‌دهد. بسياري از اين هزينه‌هاي بي‌مورد را مي‌شود صرف نيازمندان كرد؛ افراد آبروداري كه در اين مسابقه تجمل‌گرايي به فراموشي سپرده شده‌اند. به گذشته اگر رجوع كنيم و سنت‌هاي زيبايمان را به ياد بياوريم و اخلاق ايراني- اسلامي پيشه كنيم با آرامش و نشاط بيشتري زندگي مي‌كنيم؛ زندگي‌اي كه صميميت در آن موج بزند نه تكلف.

  • بازيگر سينما و تلويزيون
کد خبر 339545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha