همشهری آنلاین: دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر ایجاد مرجعی برای رسیدگی به بنگاه‌هایی که تمایل به خرید تولیدات داخل ندارند، گفت:

سعید سرکار

در حال حاضر برخی از بنگاه‌هایی که خصوصی نیستند و ساختار خصولتی دارند، بازی جدیدی را شروع کرده‌اند که بر اساس آن با شکست قیمت‌ها اقدام به فروش محصولات مشابه تولید داخل در بازارهای کشور می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر سعید سرکار در نشست خبری با تاکید بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان است و اگر بخواهیم اقتصاد دانش بنیان محقق شود، باید وجه غالب آن مبتنی بر فعالیتهای دانش‌بنیان باشد.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور افزود: در این تحریم‌ها ایران از لحاظ واردات خودروهای لوکس و پوشاک تحریم نشد، بلکه در نقاطی به ایران فشار وارد کردند که لطمات زیادی به مردم وارد می‌شد و از این طریق فشار مضاعفی به دولت وارد می‌شد.

سرکار با تاکید بر این که مسیر تحریم کشور در برابر خواسته‌های جهانی از مسیر محصولات دانش‌بنیان و وابسته به زندگی مردم بوده است، تصریح کرد: سیاست‌های جهانی در مواردی تحریم‌ها را علیه کشور اعمال کرد که به نوعی گلوگاه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو یکی از این حوزه‌ها را پتروشیمی ذکر کرد و یادآور شد: این تحریم‌ها علیه صنایع پتروشیمی در جاهایی بوده است که گردش چرخ صنایع پتروشیمی وابسته به آن بوده و تولید اشتغال و ارزش‌آور برای کشور بوده است.

سرکار یکی از این گلوگاه‌ها را نانوکاتالیست‌های مورد نیاز در فرلیندهای پتروشیمی نام برد و ادامه داد: در این راستا شاهد بودیم که برخی از بنگاه‌ها در زمان تحریم یا محصول خود را به ایران ارائه نمی‌دادند یا با چندین برابر قیمت اجازه واردات آن به ایران داده می‌شد.

وی با تاکید بر این که این امر موجب می‌شد رقابت‌پذیری محصولات داخلی کشور کاهش یابد، اضافه کرد: تحریم‌ها دارای وجه مثبتی برای کشور بود؛ چرا که محققان کشور توانستند برخی از محصولات مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته را در کشور تولید کنند.

سرکار در ادامه به فضای ایجاد شده در بعد از تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: در پس از تحریم‌ها نیز ما شاهد فعالیت برخی از بنگاه‌هایی هستیم که بخش خصوصی محسوب نمی‌شوند و به دو طریق ضررهای زیادی به کشور وارد می‌کنند.

وی اضافه کرد: این بنگاه‌ها با ایجاد روابط ناصحیح مسیر را به گونه‌ای هموار می‌کنند که صنایع داخلی از محصولات ملی خریداری نکنند و یا با انجام دامپینگ و یا شکست قیمت‌ها کالاهای مشابه کالای داخلی را به کشور وارد کرده و با قیمت‌های بسیار ارزان به فروش می‌رسانند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو خاطرنشان کرد: این بازی جدیدی است که در کشور شاهد آن هستیم، چرا که این بنگاه‌ها درصدد هستند تا شرکتهای داخلی را از گردونه فعالیتهای اقتصادی خارج کنند تا بعد از آن بتوانند محصولات وارداتی خود را به قیمت واقعی در کشور به فروش برسانند و به این ترتیب ضررهای خود را جبران کنند.

وی با ابراز نگرانی ایجاد شده در زمینه به بن‌بست رساندن شرکتهای داخلی، به نمونه‌ای از این اقدامات اشاره کرد و گفت: علی‌رغم این که یکی از شرکتهای دانش‌بنیان داخلی موفق به ساخت و تولید نانوکاتالیست مورد نیاز صنایع پتروشیمی شده است؛ ولی پتروشیمی مورد نظر بعد از یک دوره انعقاد قرارداد و خرید یک محصول، از خرید مجدد این محصول خودداری کرده است.

وی با بیان این که این پتروشیمی در حال حاضر کاتالیست مورد نیاز خود را از یک شرکت اروپایی خریداری می‌کند، یادآور شد: این پتروشیمی پیش پرداخت‌های خرید نانوکاتالیست تولید داخل را پرداخت کرده است؛ ولی با تغییر مدیرعامل پتروشیمی خرید محصول تولید داخل متوقف شده است.

سرکار با تاکید بر لزوم ایجاد واحدی برای رسیدگی به این گونه تخلفات اظهار کرد: یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند، قوه قضاییه است که می‌تواند با ایجاد واحدی به این گونه تخلف‌ها رسیدگی کند.

دبیر ستاد توسعه نانو با تاکید بر این که این مرجع قانونی می‌تواند بدون بوروکراسی و شفاف به این نوع مسائل رسیدگی کند، یادآور شد: در عین حال لازم است تا مدیران و کارشناسانی که اقدام به خرید کالای داخلی می‌کنند نیز تشویق شوند.

وی با بیان این‌که این اقدام موجب تسریع در روند ایجاد اقتصاد مقاومتی در کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: در غیر این صورت ما نگران هستیم تا چند سال آینده موضوع اقتصاد مقاومتی به فراموشی سپرده شود.

کد خبر 339525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha