همشهری آنلاین: مایکروسافت و فیس‌بوک اعلام کردند با هدف افزایش پهنای باند قصد دارند تا سال ۲۰۱۷ کابلی به طول بیش از ۶ هزار کیلومتر را از زیر دریا و از ویرجینیا تا اسپانیا عبور دهند.

براساس گزارش تايم،‌ اين كابل زيردريايي كه ماره‌آ،‌به معني مد،نام دارد مي‌تواند  160 ترابايت اطلاعات را در ثانيه جا‌به‌جا كند، از اين رو به عنوان با‌ظرفيت‌ترين كابلي شناخته مي‌شود كه تاكنون از ميان اقيانوس اطلس عبور كرده‌است.

مايكروسافت اعلام كرد همكاري با فيس‌بوك براي گذراندن اين كابل از ميان اقيانوس مي‌تواند به رشد خدمات ابري و آنلاين هردو شركت كمك كند.

ماره‌آ اولين كابلي نيست كه از ميان دريا عبور مي‌كند،‌ اين كابل به شبكه‌اي از كابل‌هاي ديگر شركت‌هاي فناوري خواهد پيوست كه تلاش دارند پهناي باند خود را افزايش دهند. شركت گوگل كابل‌كشي بستر درياها را از سال 2010با سرمايه‌گذاري روي پروژه‌اي با هدف عبور دادن كابل از بستر اقيانوس آرام در ميان ژاپن و آمريكا آغاز كرد.

كابل ميان اقيانوسي جديد از ساحل ويرجينيا به پايگاه داده‌هايي در بيلبائوي اسپانيا وصل خواهد شد. به گفته الن مولدين مدير شركت مطالعات ارتباطات راه دور تله‌جئوگرافي، امروزه گوگل داراي پنج كابل زيردريايي است يا براي داشتن آنها سرمايه‌گذاري كرده‌است،‌ مايكروسافت داراي چهار كابل، فيس‌بوك داراي دو كابل و آمازون داراي يك كابل زيردريايي است. البته اين آمار به كابل‌هايي اختصاص دارند كه مالكيت آنها اعلام عمومي شده‌است،‌تعدادي از شركت‌ها به صورت مخفيانه داراي كابل‌هاي زيردريايي هستند.

كابل ماره‌آ با هدف شتاب‌بخشيدن به نسل بعدي زيرساختارهاي اينترنتي و پشتيباني از رشد بالاي مصرف داده‌ها و سرعت بالاي رشد سرويس‌هاي ابري و آنلاين دو شركت ايجاد خواهد‌شد. اگرچه ضخامت اين كابل به اندازه يك شلنگ معمولي خانگي است، اما ظرفيت آن عظيم است.

درحال حاضر ظرفيت نهفته در بستر اقيانوس اطلس درحدود 337 ترابايت است و پس از آنلاين شدن ماره‌آ در سال 2017، اين ظرفيت به 477 ترابايت بر ثانيه خواهد‌رسيد. اين يعني ماره‌آ به تنهايي بيش از نيمي از ظرفيت ديگر كابل‌ها را در خود دارد.

اگرچه بسياري براين باورند كه ارتباطات ميان قاره‌اي از طريق ماهواره‌ها امكان‌پذير مي‌شوند،‌ اما اين نوع ارتباطات كند و كم كيفيت هستند و با تاخير بسيار صورت مي‌گيرند. در مقابل كابل‌ها سريع،‌ كم‌هزينه و مقاوم هستند. 

کد خبر 335301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha