شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۵
۰ نفر

۷ سال طول کشید تا سر جان چیلکات، رئیس کمیته تحقیقات انگلیس درباره جنگ عراق گزارش خود را در ۱۳ جلد و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کلمه منتشر کند؛گزارشی که با وجود گذشت این همه سال بار دیگر صحنه سیاسی لندن و شخص تونی بلر، نخست‌وزیر سابق این کشور را دچار یک شوک و خانواده‌های ۱۷۹ سرباز انگلیسی که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ در عراق جان باختند را حیرت‌زده کرده است..

تونی بلر

اين گزارش كه با هزينه ميليون‌ها پوند منتشر شده به صراحت اعلام مي‌كند كه برخلاف گزارش‌هاي اطلاعاتي كه آن زمان دولت انگليس منتشر كرده بود صدام تهديد جدي براي امنيت اين كشور به‌حساب نمي‌آمده و توني بلر، نخست‌وزير وقت انگليس بدون آنكه از بي‌اثر بودن راه‌هاي مسالمت‌آميز اطمينان يابد، در حمله به عراق مشاركت كرده است.

همچنين اين گزارش تأكيد دارد كه انگليس به‌شدت زير نفوذ آمريكا بوده و بلر از چند‌ماه قبل از شروع عمليات به جورج بوش، رئيس‌جمهور وقت آمريكا گفته بود كه لندن از هر اقدام واشنگتن حمايت مي‌كند. كميته تحقيق موسوم به كميته چيلكات براي تهيه اين گزارش طي 130جلسه با بيش از 150شاهد صحبت كرده و بيش از 150هزار سند دولتي را مورد بررسي قرار داده است.

انگليس به‌عنوان بخشي از ائتلاف تحت رهبري آمريكا در سال 2003و بدون دستور و تأييد سازمان ملل و پس از ارائه مدارك نادرست درباره وجود تسليحات كشتار جمعي در عراق به اين كشور حمله كرد. اين اقدام انگليس با انتقادهاي جدي روبه‌رو شد به‌طوري كه مخالفان بلر او را به‌خاطر شركت در اين تجاوز نظامي جنايتكار جنگي مي‌خوانند. در گزارش منتشر شده تأكيد شده كه تهاجم به عراق براساس اطلاعاتي مخدوش صورت گرفته و مبناي قانوني چندان قابل‌قبولي نداشته است. همچنين در اين گزارش تأكيد شده كه به بلر هشدار داده شده بود كه اقدام نظامي عليه عراق مي‌تواند تهديدهاي سازمان تروريستي القاعده عليه انگليس و منافع آن را افزايش دهد.

هر چند بسياري از محتواي اصلي نتايج تحقيقات كميته چيلكات مطلع بودند اما انتشار رسمي آن باعث شد تا يك‌بار ديگر توني بلر، تحت فشار شديد قرار بگيرد. او به‌دنبال انتشار اين گزارش با صدايي لرزان و چشم‌هايي خيس در نشستي خبري اعلام كرد كه تمام مسئوليت هرگونه اشتباه در اين تهاجم را بدون عذر و بهانه مي‌پذيرد. بلر با وجود اين تأكيد كرده كه با حسن‌نيت در حمله به عراق شركت كرده و اعتقاد داشته بهترين تصميم به نفع انگليس است. جورج بوش، رئيس‌جمهور وقت آمريكا هم در اظهارات مشابه با بلر اعلام كرده كه درباره اشتباهات و مشكلات اين حمله متأسف است اما اعتقاد دارد كه تصميم درستي بوده و دنيا بدون صدام جاي بهتري به‌حساب مي‌آيد.

درحالي‌كه رسانه‌هاي انگليس با تيترهاي درشتي همچون «هيولاي فريب» و «سلاح اغفال جمعي» او را به باد انتقاد گرفته‌اند گروهي در صحنه سياسي اين كشور در حال جمع كردن امضا براي اخراج نخست‌وزير سابق از حزب كارگر هستند. بيش از 100هزار نفر از مردم انگليس درخواست اخراج بلر را با متهم كردن او به فعاليت عليه منافع انگليس امضا كرده‌اند. همچنين روزنامه اينديپندنت در گزارشي اعلام كرده كه توني بلر به‌خاطر هر پني خرج شده در جنگ انگليس مي‌تواند از سوي خانواده‌هاي كشته‌شدگان اين جنگ تحت پيگرد قضايي قرار بگيرد. يك منبع نزديك به خانواده نظاميان كشته شده در جنگ عراق اعلام كرده كه مستندات موجود در گزارش چيلكات بستر قانوني مناسب براي پيگرد قضايي بلر به‌حساب مي‌آيد.

جنگ ائتلاف تحت رهبري آمريكا با عراق كه با همراهي انگلستان صورت گرفت بيش از 8سال طول كشيد به بهانه وجود سلاح‌هاي كشتار جمعي آغاز شد. در اين جنگ 179انگليسي و حدود 4500سرباز آمريكايي كشته شدند. برخي برآوردها مي‌گويد در اين جنگ بيش ار يك‌ميليون غيرنظامي عراقي هم كشته شدند اما هيچ اثري از سلاح‌هاي كشتار جمعي در اين كشور يافت نشد.

کد خبر 339326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha