شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

حدود یک‌ماه پیش خبری مبنی بر ۵۲ ساله شدن کهنسال‌ترین کاکتوس در شمال ایران منتشر شد.

پرورش گل کاکتوس

 اين خبر عجيبي براي آنهايي است كه گلدان‌هاي كاكتوس‌شان يكي دو‌ماه بيشتر دوام نياورده يا كساني كه تا به حال سراغ كاكتوس نرفته‌اند. اين گياه جالب مي‌تواند تا ۳۰۰‌سال عمر كند و وجود كم دردسرش در زندگي‌هاي آپارتماني احساس خوبي را در شما ايجاد كند. پرورش كاكتوس حتي مي‌تواند منبعي براي كسب درآمد باشد. پاي صحبت‌هاي زوج جواني نشسته‌ايم كه با تكثير اين گياه و طراحي‌ زيباي آن در گلدان‌هاي متنوع، توانسته‌اند در كنار شغل‌هاي اصلي‌شان، منبع دومي براي درآمد‌زايي ايجاد كنند. ندا وثوقي، مدرس دانشگاه در رشته مديريت و عليرضا يزدي، مهندس عمران، اين كار را به خاطر علاقه به گل و گياه كم‌كم شروع مي‌كنند. آنها علاوه بر گسترش كارشان تصميم دارند، ديد آدم‌ها را نسبت به اين گياه تيغ‌دار تغيير دهند.

  • از كجا شروع شد؟

شايد همه‌‌چيز براي ما از خريد يك كاكتوس شروع شد. اوايل خيلي از اين گياه خوشمان نمي‌آمد، شايد چون مثل گياهان ديگر پرگل نبود يا شكل ظاهري‌اش آنقدر جذب‌مان نمي‌كرد. اما با خريدن اين گلدان احساس خوبي در ما ايجاد شد. كم‌كم به خريد كاكتوس‌هاي ديگر روي‌ آورديم و كلكسيوني از انواع آنها جمع كرديم و با خودمان فكر كرديم كاش بتوانيم با گسترش اين كار و تجاري كردن آن نظر آدم‌هايي را كه در زندگي امروز از گل و گياه فاصله گرفته‌اند تغيير دهيم؛ آنهايي كه از ترس خراب شدن گياهان يا كمبود وقت براي رسيدگي به آنها ترجيح مي‌دهند از گل‌هاي مصنوعي استفاده كنند. اين هدف به آهستگي كار ما را شكل داد تا آنجا كه به جمله‌اي رسيديم كه سعي كرديم آن‌ را عملي كنيم و آن اين بود كه كاكتوس را به هديه‌اي ارزشمند تبديل كنيم.

  • توجه به نياز بازار

وقتي در بازار گل و گياه پا گذاشتيم متوجه شديم كه كاكتوس مورد كم‌توجهي قرار مي‌گيرد و زيبايي‌اش كمتر ديده مي‌شود. با قدم زدن در گلخانه‌ها مي‌ديديم كه فروشنده‌هاي زيادي مشتريان را به خريد گل به جاي كاكتوس ترغيب مي‌كنند. فكر كرديم شايد يكي از دلايلي كه كاكتوس‌ها آنطور كه بايد ديده نمي‌شوند گلدان آن‌ است و اينكه ما بلد نيستيم چگونه اين گياه را تزئين كنيم. اين بود كه تصميم گرفتيم گلدان‌هاي مناسبي براي كاكتوس‌ها درنظر بگيريم يا در گلدان‌ها باغچه‌هاي كوچك ايجاد كنيم و با طراحي جالب چند نوع از آنها را دركنار هم قرار دهيم. اين كار باعث شد مشتريان زيادي جذب خريد كاكتوس شوند و حتي به جاي گلي مثل رز به هم كاكتوس هديه دهند. نكته ديگري كه باعث شد ما سراغ اين گياه برويم اين بود كه فكر كرديم در حرفه پرورش گل و گياه در زمينه كاكتوس يك خلا وجود دارد كه مي‌توانيم آن را با كمي خلاقيت، پر كنيم و به نتيجه برسيم.

  • استفاده از فضاهاي بدون استفاده

هميشه اگر دور و بر خودمان را خوب نگاه كنيم به فضاها يا امكاناتي برمي‌خوريم كه بي‌استفاده مانده‌اند. خيلي مهم است كه آدم در جريان كسب و كارش اين فضاها را با چشم‌هاي تيزبين كاري ببيند و دست به‌كار شود. ما هم دو انباري ۱۰ و ۱۱ متري داشتيم كه پيش‌تر فقط وسايل كهنه‌مان را در آنها جا داده‌ بوديم اما حالا از آنها براي نگهداري گلدان‌هاي خالي‌مان استفاده مي‌كنيم. ما حتي يكي از اتاق‌هاي خانه را كه كمتر مورد استفاده قرار مي‌گرفت براي پرورش بخشي از گياهانمان اختصاص داده‌ايم. البته براي تكثير اكثر گياهان از حياطي كه يكي از آشنايان در اختيار ما گذاشته‌ بهره مي‌بريم. در واقع براي تكثير در مقياس بزرگ‌تر حدود ۵۰۰ متر فضا مورد نياز است. اما اگر خودتان فضايي نداريد كه بشود در آن كسب و كار مدنظرتان را راه‌اندازي كرد شايد اطرافيان‌تان اين امكان را داشته‌باشند و آن را با هزينه كمتر در اختيار شما بگذارند.

  • ويتريني براي فروش

در حال حاضر فروش ما اينترنتي است اما پيش‌تر بخشي از فروش ما در يك فروشگاه انجام مي‌شد.حالا شبكه‌هاي اجتماعي به ويتريني براي فروش كار ما تبديل شده‌اند. براي جذب مشتري سعي مي‌كنيم عكس‌هاي باكيفيتي از كاكتوس‌هاي‌مان به اشتراك بگذاريم و به تمام سؤالاتي كه از ما مي‌شود به دقت پاسخ دهيم، اين موضوع وقت زيادي از ما مي‌گيرد اما تلاش كرده‌ايم با مشاوره صحيح به آدم‌ها در آنها احساس اعتماد ايجاد كنيم كه در واقع لازمه خريد اينترنتي است. در بحث خريد اينترنتي با ايجاد سابقه‌اي خوب مي‌توانيد مشتريان بيشتري جذب كنيد و آنها را به مشتريان دائمي خود تبديل كنيد.

  • توصيه‌هاي كاربردي

كار پرورش و فروش كاكتوس به تخصص نياز دارد، اين به آن معني نيست كه حتما بايد تحصيلات آكادميك مرتبط با اين رشته داشته ‌باشيد بلكه بايد مطالعه خود را در اين زمينه افزايش دهيد و از افرادي كه در اين حوزه تجربه دارند مهارت كسب كنيد چرا كه نياز است در مورد بعضي مسائل مثل بيماري‌هاي گياهان آگاه باشيد و بتوانيد آنها را درمان كنيد. عدم‌آگاهي در اين كسب و كار در مقياس بزرگ ممكن است باعث سقوط كارتان شود.

اين كار علاوه بر فضاي مورد نياز به سرمايه‌اي براي خريد مواداوليه نياز دارد. مواداوليه اين كار شامل گلدان‌هاست كه تهيه آنها حدود ۳ تا ۴ميليون تومان هزينه مي‌برد، همچنين خريد خاك مخصوص، مكمل‌هاي خاك، گياه كاكتوس يا بذر آن كه جمعا حدود ۱۰ ميليون تومان خرج برمي‌دارد.

داشتن علاقه براي شروع كسب و كارهاي اينچنيني كافي نيست. سعي كنيد كمبود‌ها و شكاف‌هاي موجود در بازار را پيدا كرده و پاسخي درست براي يكي از اين كاستي‌ها پيدا كرده و كسب و كاري راه بيندازيد.

سعي كنيد دنباله‌رو كارهاي ديگران نباشيد؛ دليلي ندارد كه شما هم در كاري كه ديگران در آن موفق شده‌اند، به موفقيت برسيد. اگر قرار باشد راه قبلي‌ها را در پيش بگيريد و جاي آنها را در بازار به خودتان اختصاص دهيد بايد بسيار متفاوت باشيد تا مطرح شويد.

برنامه‌ريزي ‌داشته‌‌باشيد و در خود يك تعهد دروني ايجاد كنيد كه هر روز حداقل يك قدم براي كسب و كارتان برداريد. اگر اين تعهد در شما وجود داشته ‌باشد، اين گام‌هاي كوچك بعد از يك تا 2سال خودشان را نشان مي‌دهند و شما را به هدف مي‌رسانند.

  • قدرت ايده‌پردازي

چيزي كه ممكن است باعث ايجاد ناراحتي شود موضوع كپي‌برداري از كارهاي شماست كه به‌نظر ما پذيرفتن اين موضوع بهتر از حساسيت در مورد آن است چون متأسفانه اين حقيقتي انكارنشدني در بازار اين نوع حرفه‌هاست. اما كاري كه ما در اين مورد انجام داديم، ايده‌پردازي است. هميشه سعي كرده‌ايم با كارهاي جديد، مشتري‌هاي خود را غافلگير كنيم. ما مدام به ايده‌هاي نو فكر مي‌كنيم و با آزمون و خطا به طرح‌هاي مورد نظرمان مي‌رسيم. به عقيده ما وقتي نمونه كارهاي كسي كم باشد امكان كپي‌برداري از روي‌ آنها بالاتر مي‌رود و اين موضوع، آدم را دلسرد مي‌كند اما اگر هر روز سعي كنيد خلاقيت به خرج دهيد و متنوع كار كنيد كسي كه كپي‌برداري مي‌كند از شما عقب مي‌ماند و نمي‌تواند خود را به ايده‌هاي تازه شما برساند. سعي كنيد پيش از ايده‌پردازي ابتدا نياز بازار را لمس كرده و بر مبناي آن طرح ايده كرده و به خلاقيت خود اعتماد كنيد.

کد خبر 338781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha