شهادت ۳محیط بان طی ۲روز (سوم و چهارم تیرماه جاری) در استان هرمزگان و فارس، حمایت از محیط بانان را به یکی از اولویت‌های اول و مطالبه بزرگ دوستداران و فعالان محیط‌زیست کشور تبدیل کرده است.

اكنون صدها فعال و دوستدار محيط‌زيست در نامه‌اي به سران 3قوه خواسته‌اند مانع از روند موجود شده و براي حمايت از محيط‌بانان اقدام كنند.

در بخشي از اين نامه آمده است:«شهادت يك جنگل‌بان و 3محيط‌بان به‌دست متجاوزان منابع طبيعي و محيط‌زيست كشور و زخمي شدن يك محيط‌بان ديگر و جنايت‌هايي از اين دست، اقتدار حاكميت در حفظ سرمايه‌هاي ملي كشور را نشانه گرفته است. لذا پيشنهاد مي‌شود:

1- كساني كه به‌صورت غيرمجاز، با اسلحه وارد مناطق حفاظت‌شده و حوزه‌هاي ماموريت جنگل‌بانان مي‌شوند، جزو «اشرار مسلح» قلمداد شوند.

2- با اجراي دقيق قوانين جاري و وضع قوانين تكميلي، حمايت كاملي از مدافعان طبيعت كشور، به‌عنوان «ضابط قضايي» صورت گيرد.

3- مدافعان طبيعت كشور، تحت پوشش بيمه‌هاي مسئوليت مدني با پوشش نامحدود قرار گيرند تا در جبران ديه‌هايي كه ممكن است به آن محكوم ‌شوند، دچار مشكل نشوند.

4- بودجه‌ لازم براي استخدام محيط‌بان و جنگل‌بان تا حدي كه در زمينه‌ تعداد اين ماموران به استانداردهاي جهاني نزديك شويم تأمين شود. همچنين نيروهاي نظامي و انتظامي براي حفاظت از عرصه‌هاي حفاظت‌شده به‌كار گرفته شوند.

5- هرچه سريع‌تر، بودجه‌ لازم به‌منظور برگزاري دوره‌هاي آموزش دفاع شخصي براي محيط‌بانان و جنگل‌بانان و تجهيز آنان به وسايل ديده‌باني و حفاظتي تأمين شود.

6- با كمك سازمان‌هاي مردم‌نهاد، دوره‌هاي ترويج و آموزش اصول حفاظت محيط‌زيست، براي اهالي روستاها و شهرهاي نزديك به مناطق حفاظت‌شده برگزار شود.

7- هرچه زودتر، نشست‌هايي با حضور متخصصان و فعالان محيط‌زيست برگزار شود تا شيوه‌هاي مديريت مناطق حفاظت‌شده ارزيابي شود و درصورت لزوم مورد تجديد نظر قرار گيرد.

  • حمايت پليس

جانشين پليس پيشگيري ناجا گفت: مأموران يگان‌هاي حفاظت دستگاه‌هاي دولتي ازجمله «محيط‌بانان محيط‌زيست» و «جنگل‌بانان» در حمايت و پشتيباني كامل پليس قرار دارند.همزمان پايگاه خبري ديده‌بان محيط‌زيست و حيات وحش ايران اعلام كرد: 2عامل درگيري مسلحانه و مجروحيت محيط‌بانان موته با حكم دادگاه كيفري گلپايگان در مجموع به ۱۶سال حبس، پرداخت ديه و مصادره اسلحه محكوم شدند. اين شكارچيان غيرمجاز خردادماه سال گذشته مرتكب اين تخلف شده بودند .

کد خبر 338750

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha