همشهری‌آنلاین: در انفجارهای انتحاری فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول یک ایرانی کشته و پنج نفر دیگر زخمی‌ شدند.

turkey

turkey

به گزارش خبرگزاري‌هاي مختلف، تا لحظه تنظيم خبر ، تعداد كشته‌شده‌هاي اين حمله انتحاري 36 نفر و مجروحان 150 نفر اعلام شده‌است.

شب گذشته(سه‌شنبه شب) مهاجمان انتحاري با حمله به ترمينال پروازهاي بين‌المللي آتاتورك در استانبول و شليك و سپس انفجار خودشان تعداد بسياري از مسافران اين فرودگاه را كشته و زخمي كردند.

بعد از اين ماجرا مقام‌هاي كشورهاي مختلف از جمله وزير امورخارجه كشورمان اين حمله‌ها را محكوم كردند.

بان كي‌مون، دبیرکل سازمان ملل حمله تروریستی سه‌شنبه شب در فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول را محکوم کرد و همکاری بین‌المللی فزاینده را برای مقابله با چنین اقدام‌هايي خواستار شد.

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما،دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) « حمله‌هاي هولناک » در فرودگاه استانبول را به شدت محکوم کرد و گفت: 27 متحد ترکیه در این سازمان سیاسی و نظامی تحت رهبری آمریکا، از ترکیه حمایت می کنند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه حمله به فرودگاه استانبول را محکوم کرد.

بر اساس گزارش تلویزیون فرانس بیست و چهار، فرانسوا اولاند در بروکسل در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره حمله به فرودگاه استانبول گفت: در حال حاضر امکان تشخص هویت قربانیان و تروریست‌هایی که توانسته اند این اقدام نفرت انگیز را انجام دهند، وجود ندارد.

او افزود: این نگرانی وجود دارد که پیامد این اقدام‌هاي تروریستی فقط منجر به مشکل‌تر شدن اوضاع در ترکیه شود.باید بیشتر از قبل سرویس‌هایمان را هماهنگ کنیم و تا آنجا که ممکن است اقدام‌هاي لازم را ضد تروریسم و قاچاق انجام دهیم.

کاخ سفید نيز در بیانیه‌ای حمله تروریستی در فرودگاه اصلی استانبول را با شدیدترین لحن محکوم کرد. کاخ سفید در این بیانیه افزود: آمریکا همچنان در حمایت از ترکیه ثابت قدم باقی می ماند.

قطر نيز انفجار فرودگاه استانبول را محکوم کرد.همچنين امیر کویت درپی انفجار استانبول برای رئیس جمهور ترکیه پیام تسلیت صادر کرد.

تلویزیون المیادین به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد:هدف حمله‌هاي انتحاری در استانبول تضعیف ترکیه بوده است.

او افزود: باید پس از حمله به فرودگاه آتاتورک، مبارزه بین المللی مشترک با تروریسم آغاز شود.به گزارش الميادين،ترکیه اعلام کردند سه بمب‌گذار انتحاری سه‌شنبه شب در ورودی فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول خود را منفجر کردند.

شبکه بی بی سی در خبری فوری به نقل از نخست‌وزیر ترکیه داعش را مظنون حمله تروریستی در فرودگاه استانبول دانست .

اين ماجرا سبب توقف پروازها به اين فرودگاه شد.آمريكا از جمله كشورهايي است كه پروازها به اين فرودگاه را متوقف كرد.

بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در فرودگاه آتاتورک استانبول به خبرنگاران گفت: پروازها به این فرودگاه از سرگرفته شده است. نتایج تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن است که گروه داعش در پشت حمله تروریستی فرودگاه استانبول قرار دارد و مسئول اصلی آن است.

سازمان هواپيمايي كشوري امروز صلح، چهارشنبه 9 تير اعلام كرد ليه پروازها به استانبول لغو شده‌است. 

يادآور مي‌شود پروازهاي ديشب فرودگاه امام‌خميني  به فرودگاه آتاتورك نيز بعد از وقع حمله لغو شده‌بود.

سفارت آمریکا در ترکیه همچون انفجارهای پیشین آنکارا و استانبول این بار هم از یک روز قبل درباره اقدام تروریستی هشدار داده بود و از شهروندانش خواسته بود به تركيه سفر نكنند.

از طرف ديگر، رسانه های ترکیه اعلام کردند : یکی از مهاجمان به فرودگاه استانبول،‌ فرار کرده است.

البته در اولين دقايق انفجار،بینالی ییلدریم، نخست‌وزير تركيه گفت : مهاجمان سه نفر بودند که با یک تاکسی به فرودگاه آمدند و بعد از تیراندازی به اطراف ، عملیات انتحاری انجام دادند که این موجب افزایش تلفات شده است.

او گفت : بیشتر قربانیان حملات به فرودگاه استانبول ، شهروندان ترکیه هستند.

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از خبرگزاری رویترز اعلام کرد: پس از حمله انتحاری به فرودگاه استانبول ارزش سهام خطوط هوایی ترکیه 3.2 (سه و دو دهم) درصد سقوط کرد.

اين حمله‌ها روي مسابقه‌هاي ورزشي نيز تاثير گذاشت.به گزارش ايسنا، تیم ملی والیبال صربستان نيز در فرودگاه آتاتورک گرفتار شد.

در حالی که تیم ‌ملی والیبال صربستان قرار بود شب گذشته از بلگراد به تهران سفر کند، بمب‌گذاری و حمله‌هاي تروریستی در فرودگاه آتاتورک استانبول آنها را در بین راه گرفتار کرد.با توجه به این که پس از حمله‌هاي روز گذشته مسئولان فرودگاه ترکیه اجازه پرواز هیچ هواپیمایی را ندادند تکلیف تیم ‌ملی والیبال صربستان هنوز مشخص نیست و باید دید این تیم چه زمانی به تهران می‌رسد.

کد خبر 338554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha