یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: احزاب چپ‌گرای مکزیک یک روز پس از تصرف تریبون کنگره و ممانعت از سخنرانی رییس جمهوری، تهدید کردند با تمام قوا از مراسم معارفه فلیپه کالدرون جلوگیری کنند.

به نوشته روزنامه ال پاییس ،حزب حاکم عمل ملی(PAN) نیز در واکنش به تهدیدات چپ گرایان، نسبت به اعلام پیروزی نهایی کاندیدای خود، امیدواری نشان داده و اعلام کرده از رای دستگاه قضایی مکزیک نسبت به اعلام پیروزی فلیپه کالدرون اطمینان کامل دارد.

دادگاه قانون اساسی مکزیک تا روز چهارشنبه فرصت دارد، آخرین رأی خود را درباره انتخابات این کشور صادر کند. پس از صدور رأی دادگاه قانون اساسی، فرد پیروز روز اول دسامبر سال جاری به عنوان رییس جمهور معرفی خواهد شد.

این ادعاها در حالی از سوی حزب حاکم مطرح می‌شود که لوپس اوبرادور، کاندیدای چپ‌گرایان و عضو حزب انقلاب دموکراتیک(PRD) اطمینان خود را نسبت به وجود تقلب درانتخابات اعلام کرده است.

به ادعای کاندیدای چپ گرایان، فوکس؛ رییس جمهوری مکزیک و سایر رهبران احزاب رستگرا، علیه وی در انتخابات دست به تقلب زده‌اند.

اوبرادور به منظور مخالفت با نتیجه انتخابات و حل مسالمت‌آمیز بحران پیش آمده، تصمیم به تشکیل کنوانسیون دموکرتیک ملی گرفته‌است.

این کنوانسیون قرار است در روز 16 سپتامبر؛ روز استقلال مکزیک، بر پا شود.

اوبرادور هم چنین از احتمال تشکیل یک دولت سایه مقاومت ملی خبر داده‌است.

فلیپه کالدرون، نامزد راستگرای پیروز در انتخابات مکزیک

"مارتی باترس" از رهبران حزب انقلاب دموکراتیک نیز اعلام کرده‌است: تحت هیچ شرایطی اجازه  نخواهیم داد که به تقلب‌های انجام شده درانتخابات 2 ژوییه جنبه قانونی بخشند و راه را برای بهره‌برداری سیاسی از آن باز کنند.

باترس در مورد هدف از برگزاری مجمع ملی نیز توضیحاتی ارائه داده‌است: "این کنوانسیون در میدان بزرگ پایتخت (EL ZOCALO)  برگزار می‌شود و انتظار می‌رود یک میلیون نفر از سراسر کشور در این مجمع ملی شرکت کنند. این افراد در واقع به نمایندگی از کل جامعه مکزیک حضور خواهند یافت."

اوبرادور انتظار دارد مردم در این مجمع با فریاد رسای خود وی را به عنوان رییس جمهوری قانونی کشور- در برابر فلیپه کالدرون- اعلام کنند.

طی سه هفته اخیر هزاران نفر از طرفداران چپ گرایان، خیابان‌های پایتخت و میدان بزرگ سوکالو؛ جایی که قراراست در آن جشن‌های روز استقلال و رژه نظامی با حضور ویسنته فوکس رئیس‌جمهور مکزیک برگزار شود، را به اشغال خود درآورده‌اند.

تحت این شرایط  توافق میان چپ‌ها و راست‌های مکزیکی چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

کد خبر 3385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز