یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین : صد‌ها هزار نفر از هواداران اندرس مانوئل لوپس اوبرادور کاندیدای شکست خورده انتخابات مکزیک،با تجمع در میدان سوکالو با او به عنوان رییس‌جمهور دولت موازی عهد بستند.

اوبرادور پیش از این در جریان اعتراض به نتایج انتخابات اخیر مکزیک از تشکیل یک دولت موازی خبر داده بود.[سابقه موضوع]

روز گذشته [25 شهریور/16 سپتامبر] تجمع هواداران اوبرادور در میدان سوکالو، به دلیل برگزاری مراسم استقلال به مدت یک روز متوقف شد که برخی منابع خبری این موضوع را پایان اعتراضات 48 روزه چپ‌گرایان نسبت به نتیجه انتخابات مکزیک خواندند، و حتی خبر دادند که از این پس استراتژی لوپس اوبرادور، سفر به شهر‌های مختلف مکزیک، جهت تحکیم جایگاه چپ گرایان در سراسر کشور و مبارزه علیه راستگرایان خواهد بود.[سابقه موضوع]

دیروز در جریان برگزاری جشن استقلال مکزیک، ویسنته فاکس –رییس جمهور کنونی مکزیک از هزاران خدمه نظامی در میدان سوکالو، سان دید.

با این حال امروز [یکشنبه 26 شهریور] در خبری کاملاً متفاوت روزنامه ال موندو نوشت، هوادارن لوپس اوبرادور با تشکیل مجمع ملی دموکراتیک (CND) در میدان سوکالو، علاوه بر انتخاب وی به عنوان رییس جمهور موازی دولت، فلیپه کالدرون –رئیس‌جمهور منتخب- را مورد شناسایی قرار ندادند و اعلام کردند وزرایی که از سوی وی انتخاب شوند را نیز مورد شناسایی قرار نخواهند داد.

لوپس اوبرادور در اولین واکنش نسبت به این اقدام طرفدارانش، نمایندگی آنان را غرورآفرین خواند و گفت: من این وظیفه را در نهایت تواضع و فروتنی به‌عهده می‌گیرم و به هنگام وفای عهد به شما و در واقع به ملت مکزیک خیانت نخواهم کرد.

او شکل‌گیری دولت موازی را به عنوان تأسیس یک جمهوری جدید توصیف کرد و در تشریح ویژگی‌های این نظام حکومتی نوین افزود: در جمهوری جدید مبانی دموکرتیک باید تقویت شود، و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی مورد پذیرش قرار گیرد.

اوبرادور گفت: باید شرایط را جهت ضمانت حقوق پایه‌ای مردم در عرصه‌های بهداشت و سلامت، تعلیم و تربیت و مسکن، فراهم کرد.

منابع خبری وابسته به مجمع ملی دموکراتیک اعلام کردند : 2/1 میلیون نفر نماینده از سراسر مکزیک در مراسم CND حضور یافته بودند. بر اثر حضور این تعداد از مردم میدان سوکالو و خیابان‌های اطراف مملو از جمعیت شده‌بود.

در این تجمع بزرگ میلیونی نمایندگان حاضر با رأی مستقیم دست به انتخاب لوپس اوبرادور زدند .

بر اساس گزارش منابع CND اوبرادور قرار است از روز 20 نوامبر در مقام رییس جمهور موازی دولت به انجام وظیفه بپردازد.

کد خبر 4267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز