همشهری‌آنلاین: شهرام ناظری خواننده پرآوازه ایران و علی رهبری موزیسین و رهبر ارکستر سمفونیک در پیام‌هایی جداگانه از ویژگی‌های علمی و کاری استاد مصطفی کمال پورتراب گفتند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سایت موسیقی ما شهرام ناظری در پیامی که به به مناسبت درگذشت استاد مصطفی کمال پورتراب  صادر کرد نوشت:

«یکی از بزرگان موسیقی و در حقیقت پیر و معلم همه‌ موسیقی‌دانان ایران، استاد مصطفی کمال پورتراب بودند. در جمع موسیقی‌دانان مطرح کسی نیست که از دریای دانش و معرفت ایشان بهره نبرده باشد. به راستی او را می‌توان محبوب دل هنرمندان موسیقی نامید. استاد پورتراب به حدی محبوب و خوش‌نام بودند که علی‌رغم مرده‌پرستی‌های متداول، در زمان حیات از ایشان به نیکی یاد می‌شد و دل‌ها همه در گرو طبع بلند، آزادگی و دانش موسیقایی ایشان بود و در مجموع همه‌ این خصوصیات، ایشان را از حد یک موسیقی‌دان و معلم،‌ فراتر برده و در حقیقت پیر و مرشد همه‌ اهل موسیقی محسوب می‌شدند.»

علی رهبری نیز در پیامی کوتاه ضمن برشمردن ویژگی‌های آن شادروان نوشت:

استاد مصطفی پورتراب نه تنها به عنوان یک دوست و همکار، بلکه به عنوان یکی از معدود حامیان راسخ ارکستر سمفونیک تهران در کنار ما بودند. این استاد فقید، بر خلاف اکثر موسیقی‌دان‌های ایرانی در اغلب تمرین‌ها و اجراهای ارکستر سمفونیک شرکت داشتند و همیشه و‌ همواره ما را تشویق و‌ به ادامه راه ترغیب می‌کردند. شخصیت ایشان آن‌قدر والا بود که با وجود اینکه من در سن 25 سالگی جانشین ایشان به عنوان ریاست هنرستان عالی موسیقی ملی انتخاب شده بودم، ایشان در 40 سال دوری من از ایران هم دائم با من در تماس بودند و من را تشویق به آمدن به ایران می‌کردند. آخر هم ایشان بودند که در دی ماه سال گذشته بعد از نارضایتی‌های من از رفتار بنیاد رودکی به من نامه نوشتند که ایران نمانم.

شهرداد روحانی که پورتراب آخرین اجرای زنده‌اش را روی صحنه تالار وحدت به رهبری او انجام داد در نوشته‌ای که به مهر داده است از ویژگی‌های علمی و شخصیتی او یاد کرد و نوشت:« امروز من يک دوست، همكار، استاد و انسان بزرگ و نازنينى را از دست دادم و هنوز باورم نمی شود كه ایشان ديگر در بين ما نيستند اما از طرفى خوشحالم كه در ٦ ماه گذشته ساعت هاى زيادى را با استاد پورتراب گذراندم.

به خاطر دارم در جشنواره فجر سال گذشته قطعه «كاپريس ايرانى» براى سازهاى زهى اثر استادم را رهبرى كردم و ایشان بعد از اجراى اثرش يادداشت بسيار زيبايى براى من در صفحه اول پارتيتور نوشت. ضمن اینکه این هنرمند عزیز و ارزشمند ماه گذشته نیز در چندين مراسم مختلف كه براى تولد من گرفته شده بود شركت كرد به من افتخار داد و چندين بار قطعه «تولدت مبارک» را با پيانو اجرا كرد و اين خود بهترين هديه تولد براى من بود.

استاد پورتراب هميشه دركنسرت هاى من حضور داشت. به خاطر دارم در آخرين كنسرتى كه ١٧ خرداد با اركستر سمفونيک تهران داشتم بعد از معرفى از وی خواهش كردم كه روی صحنه حضور پیدا کرده و قطعه اى را با پيانو اجرا كند و ایشان با مهارت فراوان قطعه اى سخت و زيبا را اجرا كرد به طوری که سالن مملو از جمعيت تالار وحدت را به وجد آورد ... و اين آخرين اجراى زنده استاد پورتراب بود.

استاد مصطفى كمال پورتراب فقط يک موزيسين جهانى نبود، ايشان يک عالم، دانشمند و فيلسوف بزرگى بود كه با عزت زندگى كرد و با عزت هم از دنيا رفت.

من به سهم خودم اين ضايعه را به خانواده ايشان و همين طور خانواده موسيقى كشورم تسليت عرض می كنم.»

هوشنگ کامکار دیگر موزیسین برجسته‌ای بود که این روزها در اجرای کنسرت گروه کامکارها در لندن به سر می‌برد و با شنیدن خبر درگذشت استاد پورتراب ضمن تسلیت به جامعه فرهنگی و هنری نوشت:

استاد «مصطفی کمال پورتراب» به شکل حقیقی یک استاد بزرگ در تئوری موسیقی بودند و در طول عمرشان، شاگردان بسیاری را در این امر تربیت کردند. ایشان به شکلی جامع در زمینه علوم تئوریک و علم موسیقی آگاهی داشتند و به معنای واقعی کلام عاشق تدریس و یاددادن این آموزه‌ها به شاگردانشان بودند؛ عشق و شوری که در هیچ معلم دیگری وجود نداشت. ایشان تا پایان عمرشان این راه را ادامه دادند، این انتخاب یک هنرمند است که در چه زمینه‌ای فعالیت کند و استاد «پورتراب» تصمیم گرفتند تا زندگی‌اشان را وقف آموزش موسیقی کنند؛ ضمن آنکه تحقیقات و پژوهش‌های گسترده‌ای نیز انجام داده‌اند که بخشی از آنان منتشر و بخشی نیاز به گردآوری دارد؛ برای مثال تحقیقاتی روی دسته تار انجام داده بودند که ننتیجه بخشی از آن را به آقایان پیرنیاکان و علیزاده در شورای موسیقی ارایه دادند.

یادی از استاد پورتراب؛ مرد همیشه معلم

علاوه بر آن، ایشان انسانی بسیار نکته‌‌بین بودند و دوست داشتند شاگردانشان به طور دقیق علم تئوری موسیقی را یاد بگیرند و حتی تاکید بسیاری روی استفاده صحیح از لغات موسیقی و تلفظ آن داشتند. در ملاقات‌هایی که با ایشان در خانه موسیقی داشتم - ایشان عضو شورای عالی خانه موسیقی بودند- همیشه آرزو داشتند که تئوری «کوانتوم در موسیقی» را ارایه دهند که متاسفانه نتوانستند در زمان حیاتشان این کار را انجام داده و این دانش را ارایه دهند، آن هم در حالی که چندین سال تحقیقات گسترده‌ای در این مساله کرده بودند. شاید اگر عمرِ ایشان ادامه پیدا می‌کرد، شاهد انتشار این تحقیقات بودیم.

علاوه بر این چند تن از اعضای هیات مدیره خانه موسیقی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وزیر و برخی دیگر از شخصیت‌های فرهنگی و هنری درگذشت استاد مصطفی کمال پورتراب را تسلیت گفتند.

کد خبر 337979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha