یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست گفت و گو با دکتر مصطفی کمال پورتراب اسبابی فراهم کرد تا بعد از مدتها اهالی موسیقی ویلن‌نوازی داود گنجه‌ای ردیف دان و کمانچه نواز نامی ‌را شاهد باشند

به گزارش همشهری آنلاین در این مراسم که عصر یکشنبه 29 اردیبهشت در ساختمان نقش جهان فرهنگستان هنر برگزار شد، وقتی داود گنجه‌ای گفت که ای کاش الان سازی بود تا به خاطر استاد پورتراب و در تجلیل از وی می‌نواخت، لحظاتی بعد یکی از حاضران ساز ویلنی به دست گنجه‌ای دادو وی نیز برای دقایقی به نواختن ویلن در دستگاه ماهور پرداخت.

داود گنجه‌ای که باتازگی آلبومی ‌از بداهه نوازی‌های کمانچه‌اش به بازار موسیقی عرضه شده است [انتشار آلبوم بداهه نوازی داودگنجه‌ای] پیش از نواختن ویلن درباره دکتر مصطفی کمال پورتراب گفت: مهمترین ویژگی استاد پورتراب کمک بی‌چشم‌داشت به تمامی ‌اهالی موسیقی از خردو کلان است.

گنجه‌ای از 50 سال قبل سخن گفت که به اتفاق  علی رهبری، رهبر پیشین ارکستر سمفونیک تهران، نزد استاد پورتراب رفت و از وی مشورت خواست که آقای پورتراب با علاقه تمام ویژگی‌های موسیقی و رشته‌های آن را برای هر دوی آنها بازگو کرد.

وی از تعهد کاری و مسئولیت شناسی پورتراب سخن گفت و افزود: در هر شورایی که آقای پورتراب عضو هستند اولین نفری هستند که سر وقت حضور می‌یابند.

میرزمانی:مردی که می‌آموزد و می‌آموزاند

پیش از سخنان داود گنجه‌ای دکتر شاهین فرهت به عنوان دبیر نشست حاضر شد و از سید محمد میرزمانی خواست که به جایگاه آمده و درباره استادش سخن بگوید: میرزمانی با اشاره به خاطرات خود از دوران هنرستان موسیقی و لحظاتی که با استاد پورتراب درس‌های موسیقایی خود را می‌گذراند گفت:استاد پورتراب استاد هارمونی تخصصی من در دوره هنرستان بود و وقتی علاقه  و پیشرفت من در کار موسیقی را مشاهده کردن به من اجازه دادندکه در کلاس های عالی تر ایشان از جمله درس کنترپوآن هم جضور پیدا کنم.

به گفته میرزمانی استاد پورتراب برای نخستین بار هارمونی پراتیک را در هنرستان ایجاد کردند و سعی کردند مطالب و تمریناتی را برای افراد در نظر بگیرند که بتوانند درک درستی از آن داشته باشند.

میرزمانی از ویژگی‌های مهم استاد پورتراب را عطش به دانستن ذکر کرد و گفت: وقتی آقای پورتراب در هر جلسه ای که می‌خواهند سخن بگویند ، اعلام می‌کنند که اگر اشتباهی دارند دوستان تذکر بدهند تا خودش را تصحیح کند ، این امر از طلبگی وی در کار موسیقی و آموختن خبر می‌دهد.

سریر: موزیسینی خوش ذوق و صاحب بصیریت

دکتر محمد سریر دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به کارهای موسیقایی استاد پورتراب گفت:چندی قبل من اثری کرال و حماسی را از استاد پورتراب شنیدم و متوجه شدم که ایشان علاوه بر توانایی های تکنیکی از قدرت خلاقه مناسب و خوبی برای ساخت ملودی های خوب و ماندگار بهره می‌برند.

وی وجود امثال دکتر پورتراب را برای جامعه موسیقی نعمت خواند و گفت:ای کاش برخی از آثار استاد پورتراب پخش می‌شد تا شنوندگان دریابند که آقای پورتراب علاوه بر کسوت معلمی‌با فعالیت عملی موسیقی نیز بیگانه نیست.

رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی درادامه به ویژگی اخلاقی استاد پورتراب اشاره کرد و گفت:از ویژگی ‌های کاری استاد پورتراب که می‌تواند سرمشقی برای نسل جوان اهل موسیقی امروز باشد،همانا انضباط کاری است که متاسفانه به حلقه مفقوده ای در میان نسل امروز بدل شده است.

سریر پشتکار تحسین بر انگیز استاد پورتراب برای انجام کارها را ستود و آرزو کرد این استاد نامی‌سلامت و سالم باشند تا جامعه موسیقی از برکات حضورش بهره مند شود.

فاضل جمشیدی و امیر بکان هم از دیگر سخنرانان این نشست بودند که درباره ویژگی های کاری و اخلاق حرفه ای وی در آموزش موسیقی سخن گفتند.

در ادامه دکتر شاهین فرهت هم درباره استاد پورتراب گفت: آقای پورتراب در خانواده ای هنرمند متولد شدند و هر دو برادر ایشان و نیز خواهرشان با موسیقی آشنایند و در این زمینه به صورت حرفه ای فعالیت می‌کنند.

وی با ذکر خاطره ای از شاگردان پیانو استاد پورتراب گفت: من خودم با برخی از افراد کار پیانو می‌کنم و روزی یکی از هنرجویان گفت که من شاگرد پیانوی آقای پورترابم و من حیرت کردم. چرا که نمی‌دانستم استاد پیانو هم درس می‌دهند.

پیریایی: پورتراب فصل‌الخطاب مباحث کارشناسی موسیقی است

کرم رضا پیریایی، مدیرمرکز موسیقی صداوسیما آخرین سخنران این مراسم بودکه با تمجید از استاد پورتراب برای تمامی خدماتی که به موسیقی می دهد گفت: وقتی در شورای موسیقی صدا و سیما درباره موضوعی فنی و موسیقایی اختلاف نظری پیش می‌آید همه ما چشم به دهان استاد پورتراب می دوزیم چرا که می دانیم ایشان کارشناسانه ترین نظر را در این زمینه ارائه می کنند.

پیش از سخنان استاد پورتراب لوح تقدیر مرکز موسیقی صدا و سیما و نیز لوح تقدیر فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران تقدیم ایشان شد.

در ادامه دکتر پورتراب از خاطرات خود در زندگی شخصی و موسیقایی گفت و افزود: که پدرش به طرز شگفت انگیزی ناپدید شد و وی بارتامین مخارج خانواده را بر عهده گرفت و حتی سبب شدکه ازامکان بورسیه به دانشگاه آنکارا استفاده نکرد.

پورتراب در پایان سخنانش از خاطرات حضورش در فرانسه سخن گفت و افزود: من برای آموزش موسیقی به فرانسه رفتم اما با توجه به درایتی که از خود به خرج دادم توانستم با ابداع دو شیوه آموزش از آنها دوره آهنگسازی درمحضرنادیا بولانژه را به صورت رایگان به دست بیاورم.

حاشیه:
در حالی که از ابتدا عنوان مراسم تجلیل از استاد پورتراب اعلام شده بود، اما در زمان برگزاری نام برنامه به گفت وگو با استاد پورتراب تغییر یافت.[فرهنگستان هنر و تجلیل از استاد پورتراب] جالب توجه این که حتی استاد پورتراب هم نمی‌دانستند که نام برنامه گفت وگو با هنرمندان است و نه تجلیل.

قرار بود کلیپی از استاد پورتراب در نشست به نمایش درآید که به دلیل آماده نشدن پخش نشد.

پس از پایان برنامه عکسی به یادگار با حضور آقای پورتراب و جمعی ازاهالی موسیقی گرفته شد.

 ضعف اجرایی و برنامه‌ریزی در میان دست اندرکاران برنامه مشهود بود به نحوی که حتی یک قطعه از ساخته‌های استاد پورتراب را تهیه و پخش نکردند. این کار اعتراض و تاسف دکتر محمد سریر را هم در پی داشت.

 نام برنامه گفت و گو با استاد پورتراب بود اما آقای پورتراب تنها 15 دقیقه فرصت صحبت کردن یافتند و عملا تنها یک پرسش با ایشان در میان گذاشته شد.

حمید رضا نوربخش و هوشنگ ظریف پیش از آنکه برنامه شروع شود سالن را ترک کردند

کد خبر 52291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز