همشهری آنلاین: مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی اخیرا به صراحت اعلام کرده که آمریکا به دنبال کاهش تولید پلوتونیوم و محدود کردن قدرت هسته‌ای اسلام آباد است.

آمریکا قدرت اتمی پاکستان را نشانه رفته است

به گزارش ايرنا، روزنامه اردو زبان نوای وقت پاکستان در گزارش روز چهارشنبه خود با اشاره به مصاحبه اخیر سرتاج عزیز با یکی از شبکه های خبری این کشور و اظهارات وی مبنی بر تلاش آمریکا برای محدود کردن فعالیت و توان هسته ای پاکستان، در گزارشی نوشت: آمریکا نه تنها به دنبال کاهش فعالیت های هسته ای پاکستان است بلکه متوقف کردن برنامه های موشکی، کاهش تولید و غنی سازی و تولید اورانیوم و پلوتونیوم، جلوگیری از ساخت سلاح های سطح پایین هسته ای و همچنین متوقف کردن ساخت تسلیحات هسته ای راهبردی پاکستان نیز از دیگر برنامه های واشنگتن است.

نوای وقت به نقل از منابع آگاه پاکستان نوشت که این خواسته های آمریکا همواره محور اصلی مذاکره های سال ها و ماه های اخیر میان هیات ها و نمایندگان سیاسی و نظامی دو کشور قرار داشته است.

پاکستان که توان هسته ای خود را عاملی بازدارنده در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی هند می داند، همواره اعلام کرده است که به هیچ قیمتی حاضر نیست بر سر توان هسته ای خود معامله یا مصالحه کند.

پاکستان ماه گذشته، هجدمین سالروز دستیابی خود به سلاح اتمی را جشن گرفت.

این روزنامه افزود: پس از دهه 90 میلادی که آمریکا پاکستان را به خاطر فعالیت های هسته ای و نمایش قدرت اتمی خود مورد تحریم قرار داد، این اولین بار است پاکستان به صراحت سخن از فشارهای آمریکا بر برنامه های اتمی خود به میان می آورد.

سال گذشته اعزاز احمد چودری قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان با اشاره تلویحی به آمریکا، گفت که قدرت های جهانی نباید اسلام آباد را به خاطر برنامه هسته ای آن تحت فشار قرار دهند.

گزارش برخی موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بین المللی حکایت از آن دارد که پاکستان در میان کشورهای صاحب سلاح هسته ای، سریع ترین رشد را در افزایش توان هسته ای نظامی خود دارد و می تواند تا 10 سال آینده، بعد از آمریکا و روسیه، به سومین قدرت هسته ای جهان تبدیل شود.

آمریکا، نخستین کشوری است که صاحب بمب اتم شد. این کشور در سال 1945 میلادی به سلاح هسته ای دست یافت و با وجود اینکه از آن زمان تاکنون هفت دیگر نیز توانسته اند به این سلاح دسترسی پیدا کنند، اما غیر آمریکا، تاکنون هیچ از کشورهای صاحب سلاح هسته ای، از بمب اتم علیه انسان ها استفاده نکرده است.

آمریکا در همان سالی که به بمب هسته ای دست یافت (آگوست 1945)، شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن را به صحنه آزمایش بمب هسته ای خود تبدیل کرد و نزدیک به 250 هزار انسان بی گناه در این حمله هولناک هسته ای جان باختند.

به ترتیب، روسیه در سال 1949، انگلیس در سال 1952، فرانسه در سال 1960، چین در سال 1964، هند در سال 1974 و پاکستان هم در سال 1998 خود را به سلاح های هسته ای مجهز کردند. کره شمالی نیز در سال 2006 با انجام آزمایش هسته ای، در ردیف هشتم کشورهای صاحب سلاح هسته ای قرار گرفت.

رژیم صهیونیستی که زرادخانه های خود را مملوء از کلاهک های هسته ای کرده است، از جلمه صاحبان سلاح هسته ای محسوب می شود هرگز میزان سلاح ها و بمب های اتمی خود را اعلام نکرده است.

کد خبر 337961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha