سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

حسین رویوران: رژیم بحرین بیش از ۵ سال است در مقابل قیامی مردمی قرار داشته و تلاش دارد که این قیام را به هر نوعی مهار کند.

حسین رویوران

اين اقدام‌ها الگوبرداري از عربستان سعودي است. سعودي‌ها در شرق عربستان با اعدام شيخ نمر و عبور از برخي خط‌هاي قرمز اين كار را انجام دادند و حالا بحرين دارد پا جاي پاي عربستان مي‌گذارد. تفاوت مورد شيخ عيسي قاسم اين است كه وي نماينده چند مرجع نجف است و بزرگ‌ترين روحاني شبه‌جزيره به‌حساب مي‌آيد. اين ويژگي‌هاي مهم باعث شده تا در نهايت در بحرين و منطقه‌ واكنش‌هاي شديدي صورت بگيرد.

در بحرين اكثريت مردم شيعه هستند و شيخ عيسي قاسم به‌عنوان يكي از نمادهاي اين هويت است. تجاوز به اين هويت به‌معناي عبور از يك خط قرمز است كه با هدف آسيب‌رساني به آبرو و نمادهاي شيعه صورت گرفته و نه قابل تحمل براي شيعيان بحرين و نه كشورهاي منطقه خواهد بود. هيچ راهي در مقابل آل‌خليفه به جز عقب‌نشيني در مقابل اين موج وجود ندارد چون اخراج شيخ عيسي قاسم مي‌تواند شرايط را به‌شدت پيچيده كند و رژيم بحرين قادر به تحمل اين شوك بزرگ نخواهد بود.

در مقابل موج تظاهرات مردمي، دولت بحرين نمي‌تواند شرايط را ناديده بگيرد. هر چند تاكنون چنين مسيري را طي كرده اما اكنون شرايط متفاوت شده و حتي مي‌تواند اوضاع را تا مرز يك رويارويي منطقه‌اي پيش ببرد. رژيم بحرين به جاي حل مشكل، تلاش دارد با اقدام‌هايي مانند سلب تابعيت شيعيان يا آوردن افراد حامي خود از كشورهاي منطقه و دادن تابعيت به آنها، عملا شرايط اجتماعي و جمعيتي بحرين را تغيير دهد. آل‌خليفه همه راه‌ها را براي شيعيان بسته است و اكنون هم در حال عبور از يك خط قرمز بسيار مهم است. شرايط بحرين بسيار پيچيده شده و مي‌تواند زمينه‌ساز ناآرامي‌هاي داخلي و منطقه‌اي باشد.

  • كارشناس مسائل خاورميانه
کد خبر 337835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha