همشهری آنلاین: نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی در سومین رمضان دولت تدبیر و امید، بار دیگر در سالن اجلاس سران گرد هم آمدند تا ضمن به تصویر کشیدن چینشی که بیانگر ظرفیت اجماع سلایق و گرایش‌های مختلف در عین رعایت ویژگی‌های اختصاصی‌شان است، به طرح دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و پیشنهادهای گروه سیاسی متبوع‌شان به شخص رئیس‌جمهور بپردازند.

نشست رمضانه رئیس جمهوری با فعالان سیاسی

به گزارش ايرنا، دبیران کل، اعضای مرکزی و شوراهای استانی احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف در نشست رمضانه با رئیس‌جمهوری حضور داشتند؛ از غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی تا محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی.

عبدالواحد موسوی لاری، سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، علی نوبخت، زهرا ساعی و هادی خانیکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرایی بودند که به نمایندگی از همفکران خود به طرح مسئله در حضور رئیس‌جمهوری پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لاری با بیان اینکه مشکلات کشور یک‌شبه بوجود نیامده و با یک اراده آنی هم حل نمی‌شود؛ حل مشکلات را مستلزم این دانست که همه گرایش‌ها در کنار متولیان امر قرار گیرند.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه مردم در انتخابات سال‌های 92 و 94 نشان دادند که خود محوری، تک‌روی، رجحان دادن یک سلیقه به بقیه سلیقه‌ها، تندروی و افراطی‌گری را نپذیرفتند، تاکیدکرد: لذا باید فضایی بوجود آید که فضای آرامش باشد؛ اما بخصوص پس از شکل‌گیری مجلس دهم، مردم در حوزه حقوق شهروندی باید احساس کنند که از فضای قبل عبور کرده و دولت در حال کمک به نهادینه شدن فضای جدید است که این مستلزم توجه به احزاب، گروه‌ها، تشکل‌ها، اقوام و مذاهب گوناگون موجود در کشور است.

موسوی لاری، پیشنهادهای خود را در قالب افزایش تعداد جلسات رئیس‌جمهور با نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی در طول سال، تقویت تیم رسانه‌ای دولت و ایجاد یا تقویت نهاد بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری مطرح کرد.

وی در واکنش به پرونده موسوم به حقوق‌های نجومی نیز گفت: درباره موضوع حقوق‌ها، اگر جایی غفلت شده است، مدیران بپذیرند و از مردم عذرخواهی کنند. البته بخشی از پشت صحنه این حرکت نیز معلوم است؛ ممکن است حرکت‌های بعدی هم داشته باشد. از این جهت، شفاف‌سازی در این مسئله و مواجهه اصولی با افکار عمومی موضوعی است که رئیس‌جمهور می‌تواند سکانداری آن را انجام دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد نیز به عنوان دومین سخنران، در حالی که آیاتی ناظر بر پیام قرآن برای همه انبیاء مبنی بر «به پا داشتن دین» است را قرائت کرد، با بیانی غافلگیرکننده گفت: این آیات از ما می‌‌پرسد که «دغدغه‌ات اقامه دین است یا دنیای خود؟» من که بین خود و آن آیه فرسنگ‌ها فاصله می‌بینم و ...

وی در ادامه با بیان اینکه باید یکدیگر را نسبت به اقامه دین توصیه کنیم، افزود: گاهی قدم‌های بسیاری بر خلاف علم و دین برمی‌داریم. شهادت می‌دهم که ما در مدیریت کشور، نظام بودجه‌ریزی، در لوایح و طرح‌ها تصمیماتی که کاملا بر خلاف قواعد علمی است، فراوان می‌گیریم. ما آیا در روابط سیاسی‌مان با یکدیگر و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، اقداماتی که کاملا بر خلاف موازین علمی است اتخاذ نمی‌کنیم؟ چقدر دغدغه ما سپردن مسئولیت به معنای واقعی کلمه به اهل اوست؟ و چقدر روابط سیاسی و توصیه‌ها و سفارشات در این انتخاب‌ها و انتصابات تاثیرگذار است؟

ابوترابی‌فرد با اشاره به آموزه‌های دینی که اختلاف را مانع پیمودن راه دین برمی‌شمرند، تاکید کرد: اختلافات ما ریشه در هوا و هوس دارد. این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه و در حالی که بغضی در گلو داشت، یاد سخنان اخلاقی امام (ره) در جمع ائمه جمعه در محل حسینیه جماران کرد و گفت: مخاطب این سخنان امام (ره)، آیت‌الله مدنی‌ها و صدوقی‌ها بودند. امام خطاب به این بزرگواران فرمودند «همه اختلافات ما برای دنیاست». توصیه‌ام به جریان‌های سیاسی مختلف این است که بیایید مقداری برای اقامه دین بر اساس اصول قطعی دین مقداری به هم نزدیک شویم.

دکتر علی نوبخت که به تازگی به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم انتخاب شده است، ضمن حمایت صریح از طرح تحول سلامت، به تماس تلفنی یک پزشک ایرانی مقیم آمریکا و درخواست او برای منتقل نمودن پیامی به رئیس‌جمهور اشاره کرد. پیام این طبیب ایرانی مقیم آمریکا خطاب به رئیس‌جمهور چنین است:

«شما کاری برای مردم ایران در بعد سلامت کردید که اوباما در آمریکا نمی‌تواند انجام دهد؛ در حالی که در آمریکا پول‌شان از پارو بالا می‌رود و بیمه‌ها سال‌هاست در آنجا شکل گرفته است. در یکسال اخیر چند ماه در ایران بودم. دیدم افراد وقتی دچار درد قفسه سینه می‌شوند راحت و بدون ترس به بیمارستان مراجعه می‌کنند در حالی که در آمریکا مردم از ترس صورت حساب‌های نجومی می‌ترسند به بیمارستان مراجعه کنند.»

نوبخت ادامه داد: در حوزه سلامت کارهایی داریم برای مردم انجام می‌دهیم که اگر شکر نکنیم، نگرانم. با انگیزه ارتقای نظام سلامت و کمک به دکتر هاشمی وزیر بهداشت جهت تکمیل طرح تحول سلامت به مجلس آمدم.

در ادامه، زهرا ساعی نماینده مجلس و عضو حزب اعتدال و توسعه با سپاسگزاری از دولت بخصوص در موضوع برجام، انتخابات سال 92 را پیروزی تدبیر، عقلانیت و قانونمداری بر بی‌خردی، بی‌قانونی و تصمیمات خلق‌الساعه دانست و گفت: همگرایی و ائتلاف گروه‌های سیاسی در انتخابات 94 نشان داد که می‌توانیم با همدلی و همگرایی بر مشکلات فائق آئیم و این الگو را در انتخابات 96 حفظ نماییم.

این فعال سیاسی در بیان انتظارات از دولت، ضمن اینکه خواستار اهتمام دولت نسبت به تقویت و حفظ وحدت و همگرایی در بین طیف‌های سیاسی مختلف معتقد به اعتدال شد، گفت: حرکت امیدبخش همراه با عقلانیت و تدبیر دولت یازدهم، مستلزم ایجاد تغییری در دیدگاه‌ها، رفتارها و نظم جاری است که از گذشته باقی مانده و بعد از گذشت سه سال از عمر دولت، با گفتمان اعتدال همراه نیستند. این درحالیست که افکار عمومی جامعه خواستار تغییراتی در حوزه‌های مدیریتی دولت هستند که امید است با عنایت به شعار تدبیر و عقلانیت، این تغییرات ایجاد و ظرفیت جدیدی در سطوح مختلف مدیریت اجرایی کشور پدیدار شود.

دکتر هادی خانیکی استاد دانشگاه که به عنوان آخرین نماینده فعالان سیاسی حاضر در مراسم، به ارائه دیدگاه‌های خود می‌پرداخت، در حالی که این مجلس را «محفل انس سیاسی» نامید، در آغاز سخنانش با اشاره به صبغه ارتباطاتی خود مزاحی کرد و به مقایسه «سبک هرم وارونه در تنظیم خبر» با «آخر شدنش در ارائه سخنرانی» پرداخت و گفت: در روزنامه‌نگاری می‌گویند خبر را بر اساس لید هرم وارونه تنظیم کنیم تا کم اهمیت‌ترین بخش در آخر قرار گیرد و بتواند حذف شود. بخصوص مجری برنامه که مرتب یادآوری می‌کند که ‌باید کوتاه صحبت کرد.

خانیکی گفت: مسئله امروز جامعه ما ضرورت درک مشترک و توافق عملی بر سر مسائل ملی، فرصت‌ها و تهدیدهای ملی و منافع ملی در همه سطوح نظام و جامعه است که نزدیکترین راه‌حل آنها گفتگوی ملی، آشتی ملی و همکاری ملی است. در این راه اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی، و دولت، حکومت و نهادهای مدنی دارای مسئولیتی مشترک هستند چون دردهای مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود.

وی حرکت دکتر روحانی در حفاظت از سرمایه انسانی و حساسیت نسبت به سرمایه‌های فرهنگی و پاسداری از سرمایه‌های نمادین را «شجاعانه» توصیف کرد و گفت: ما همه باید بپذیریم که نه جامعه کوتاه‌مدت و نه دولت مستعجل - آن‌طور که بعضی از مخالفین رئیس‌جمهور می‌خواهند -درمان‌گر دردهای مزمن توسعه در کشور نیست بلکه ما نیاز به نهادهای قوی و پایدار داریم و نیاز امروز و فردای ما جامعه‌ای توانمند و برخوردار از سرمایه اجتماعی بالا است.

دقایقی مانده به اذان مغرب نیز رئیس‌جمهوری سخنان خود را در جمع اعضای احزاب مطرح کرد و با تاکید بر فراجناحی بودن دولت یازدهم، خواستار شد تا رقابت‌های سیاسی رابرای رفع مشکلات کشور به رفاقت تبدیل کنیم و اگر در انتخابات یپیروز و قهرمان نشدیم، پهلوان باشیم.

همچنین رئیس‌جمهوری بر برگزاری نشست‌های ماهیانه مشترک بین نمایندگان جناح‌ها برای بررسی مهمترین موضوعات مبتلابه کشور تاکید کرد.

* گزارش: نيما شايان

کد خبر 337811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha