همشهری آنلاین: روزشمار رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو به نفس افتاده و دکتر روحانی که اولین المپیک دوره ریاست جمهوری خود را تا ۴۵ روز دیگر به نظاره می‌نشیند، سیزدهمین افطار ماه مبارک رمضان را میزبان جامعه ورزشی، قهرمانان و پهلوانان کشورمان در سالن اجلاس سران بود.

نشست رمضانه رئیس جمهور با ورزشکاران

به گزارش ايرنا، این نشست رمضانه دکتر حسن روحانی بیشتر به آئین دیدار نهایی قهرمانان المپیکی و پارا المپیکی کشورمان با رئیس‌جمهوری می‌ماند. نمایندگان جامعه ورزشی که از جمله اعزام‌شوندگان به رقابت‌های المپیک و پاراالمپیک ریو بودند در سخنان کوتاهی فقط این اطمینان را به مردم و رئیس‌جمهور می‌دادند که نهایت تلاش خود را به کار می‌بندند و سخن پایانی‌شان «یا علی» بود؛ نه پیشنهادی و نه گلایه‌ای؛ آنها پهلوان بودند.

دکتر روحانی تمام احساس امید و افتخار خود نسبت به حضور ورزشکاران کشورمان در میادین جهانی را با یادآوری بازی تاریخی ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 1998،به قهرمانان و ورزش‌دوستان کشور تقدیم کرد؛ این‌گونه که گفت: «آخرین دقایق، آخرین لحظات، آن گل پر افتخاری که توانست همه را از روی صندلی بلند کند. چه کسی بود که در خانه یا سالن ورزشی نشسته باشد؟ همه در حال قیام؛ قیام برای غرور؛ قیام برای امید و افتخار ...»

پیش از آنها، وزیر ورزش و جوانان به عنوان اولین سخنران، به ارائه گزارشی از وضعیت ورزش‌های همگانی و قهرمانی و فعالیت‌های این وزارتخانه در حوزه تأمین زیرساخت‌های ورزشی، امور بودجه‌ای فدراسیون‌ها و ... پرداخت و با یک جمله ورزشی، آرزو کرد که «تا پایان ماه مبارک رمضان، ورزشی باشیم تا سلامت نفس و جسم‌مان تامین شود».

دکتر گودرزی بر خلاف برخی شایعه‌های رسانه‌ای مبنی بر تغییر ورزش و جوانان در آینده‌ای نزدیک، اما به هنگام ارائه گزارش عملکرد 2.5 سال گذشته این وزارتخانه در حضور رئیس‌جمهوری و نمایندگان جامعه ورزشی، چشم‌انداز مدنظر خود برای بهبود اوضاع ورزش تا پایان دولت یازدهم و ادامه آن را نیز اعلام کرد.

وزیر ورزش و جوانان، در حالی که از «ورزش همگانی» به عنوان اصلی‌ترین راهبرد وزارت ورزش و جوانان نام برد، عنوان کرد که با گذشت 2.5 سال از حضور در مسئولیت وزارت، آمار 10 درصدی پرداختن مردم ایران به ورزش همگانی، به 21 درصد رسیده است و ابراز امیدواری کرد در فرصت باقیمانده از دولت یازدهم و در دولت دوازدهم، روند رو به بهبود گرایش مردم کشورمان به ورزش همگانی تداوم پیدا کند و به سطح استانداردهای بین‌المللی برسد.

وزیر ورزش و جوانان، ضمن یادآوری کسب بیش از یک هزار و 600 مدال توسط قهرمانان کشورمان در مسابقات بین‌المللی طی سال 1394، از شکسته شدن رکورد کسب سهمیه برای المپیک و پارا المپیک خبر داد و گفت: در المپیک‌های گذشته، حداکثر سهمیه‌ای که کسب کرده بودیم 51 سهمیه بود که در المپیک پیش رو تا کنون 60 سهمیه کسب شده و این میزان افزایش نیز پیدا خواهد کرد.

وی همچنین برگزاری انتخابات بیش از 40 فدراسیون در دوره دولت یازدهم را کاملا دموکراتیک و بدون دخل و تصرف دولت دانست و در حوزه زیرساخت‌های ورزشی نیز به افتتاح یک هزار پروژه از محل اعتبارات عمرانی و بهره‌گیری از حمایت‌های خیرین اشاره کرد و گفت: نیمی از اعتبار لازم برای این پروژه‌ها از طریق جلب حمایت خیرین در استان‌های مختلف تامین شده است که اگر گشایشی در وضع اعتبارات ایجاد شود 500 پروژه دیگر نیز تا پایان سال 95 به بهره‌برداری خواهد رسید.

گودرزی با بیان این که «پیرو رعایت شفافیت به عنوان یکی از سیاست‌های کلان دولت یازدهم، سعی کرده‌ایم دستمزدها در سطوح مختلف در وزارت ورزش و جوانان شفاف باشد»، خاطرنشان کرد: بر خلاف سنوات گذشته، اعتبارات فدراسیون‌ها بر اساس تنظیم شاخص‌هایی توزیع شده است و فدراسیون‌هایی که فعالیت المپیکی داشته‌اند به طور ویژه‌تری دیده شدند.

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال نیز به عنوان نماینده فدراسیون‌های ورزشی، در آغاز سخنانش روند رو به جلوی ورزش کشور را مرهون اعتقاد قلبی به «ما می‌توانیم» و تفاهم و مشارکت دولت با جامعه ورزشی دانست و با اشاره به روزشمار 45 روزه فرا رسیدن المپیک، از رئیس‌جمهوری خواست تا حمایت ویژه‌تری از سوی دولت یازدهم برای آمادگی بهتر جهت حضور در المپیک صورت گیرد.

در حین مراسم، چهره‌های محبوب ورزش ایران از علی پروین، علی دایی و هادی ساعی و ... وارد سالن می‌شدند که مورد استقبال قرار می‌گرفتند. چهره‌ها جمع بودند اما در میان جمعیت قابل توجه ورزشکاران جوان، می‌شد سپید مویان پیش‌کسوتی را دید که همچنان مورد تمجید جوان‌ترها هستند.

سجاد مردانی، قهرمان تکواندو و نفر دوم جهان و المپیک، به عنوان دیگر سخنران این مراسم، پشت تریبون حاضر شد و از طرف تیم تکواندو و کلیه ورزشکاران حاضر در المپیک این اطمینان را به مردم ایران داد که تمام تلاش خود را برای اینکه فراتر از انتظارها ظاهر شوند، به کار می‌بندند. این قهرمان جهانی، خواستار حمایت ویژه‌تر رئیس‌جمهوری شد.

عشرت کردستانی، ملی‌پوش تیم والیبال نشسته و پرچمدار پارا المپیکی‌های کشورمان نیز در آغاز سخنانش نحوه جانباز شدن خود را گفت. او در حالی که عزم بازدید از مناطق جنگی کرده بود، پای راست خود را از دست داده و قطع عضو شده است. کردستانی بزرگترین افتخار خود به عنوان یک بانوی ایرانی مسلمان را حضور با پوشش اسلامی در میادین جهانی عنوان کرد.

به گفته دبیر هیات ورزش‌های جانبازان و معلولین استان کرمان، ایران تا کنون موفق به کسب 89 سهمیه در 12 رشته در مسابقات پارا المپیک پیش رو شده که این میزان با افزایش 11 سهمیه‌ای نسبت به پارا المپیک گذشته روبرو شده است.

در ادامه، سارا جوانمردی قهرمان تیراندازی با بیان این که 31 سال است با دنیای معلولین و 13 سال است که با دنیای ورزش‌های پارا المپیکی آشنا هستم، نسبت به دیگر قهرمانان پارا المپیکی از سیامند رحمانی تا نعمتی و میرزایی و ... ادای احترام کرد و گفت: تنها المپیکی‌ها نیستند که حرفی برای گفتن دارند، پارا المپیکی‌ها هم می‌توانند در عین ناتوانی ظاهری‌شان، قدرت‌شان را به جهانیان ثابت کنند.

دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری در دقایق باقیمانده تا اذان مغرب، سخنان خود را به قهرمانی و پهلوانی اختصاص داد و با بیان اینکه «ما هم قهرمان و هم پهلوان» می‌خواهیم، دعای خیر خود را بدرقه کاروان ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران در المپیک 2016 کرد.

رئیس‌جمهوری، پرهیز از غرور کاذب و مأیوس شدن هنگام پیروزی و شکست در صحنه ورزش را مورد تأکید قرار داد و گفت: اگر روزی در میادین ورزشی شکست خوردیم این شکست نباید ما را مأیوس کند و اگر پیروز شدیم نیز نباید این پیروزی باعث غرور ما شود. هر پیروزی باید پله‌ای برای صعود وحرکت بالاتر باشد.

* گزارش: نيما شايان

کد خبر 337705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha