همشهری آنلاین: مدیر کل سیاسی وزارت خارجه در خصوص روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران قبل و بعد از برجام توضیحاتی ارائه کرد.

بدیعی‌نژاد

به گزارش ایسنا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در کانال تلگرام خود با اشاره به گزارش آنکتاد درباره کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2015 در ایران نوشت:

گزارش آنکتاد یا همان "کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل" در خصوص کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2015 در رسانه‌ها انعکاس وسیعی داشت، اما بخشی از واقعیت در گزارش‌ها چندان که باید منعکس نشده است.

چنانچه به آمارهای آنکتاد در چند سال گذشته که همه به سال‌های قبل از دستیابی برجام است توجه شود، روند تحمیل تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ایران روشن می‌شود. بر اساس آمارها میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران از سال 2012 روندی کاهشی داشته و به صورت زیر بوده است:
سال 2012 ............ مبلغ 4 میلیارد و 662 میلیون دلار
سال 2013 ............ مبلغ 3 میلیارد و 50 میلیون دلار
سال 2014 ............. مبلغ 2 میلیارد و 105 میلیون دلار
سال 2015 ............. مبلغ 2 میلیارد و 50 میلیون دلار

با توجه به روند سرمایه‌گذاری از سال 2012 که در بالا اشاره شده است و تمامی به سال‌های اوج تشدید تحریم‌ها در دوره قبل از برجام برمی‌گردد، می‌توان نتیجه گرفت که در صورت تحقق نیافتن برجام، به طور طبیعی این روند کاهشی ادامه می‌یافت. این در شرایطی است که نرخ سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه در همین سال‌ها بیش از 12 میلیارد دلار بوده است.

بعیدی‌نژاد گفته است که "با حصول برجام این روند معکوس شده است و بنا به اظهارات رسمی مقامات اقتصادی کشور فقط در سه ماهه بعد از اجرای برجام، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به میزان حدود 3.5 میلیارد دلار رسیده است. طبیعی است آخرین تغییرات سطح سرمایه‌گذاری در اولین دوره پسابرجام در گزارش سال 2016 آنکتاد خواهد آمد."

کد خبر 337808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha